Trådbussar i Litauen Augusti 2015

Startat av Mikey, 15 februari 2016, 22:08:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

I augusti var jag på semester i Litauen från vilken jag redan visat en massa bussar, ofta väldigt gamla sådana. Några trådbussar har jag dock inte visat, så det är väl dags att få det överstökat innan årets semestersäsong drar igång :)

Vi börjar i Vilnius där flottan består av 240st äldre Skoda 14Tr-trådbussar, 45st Solarisar, 4st Skoda 15Tr-ledbussar och 2st vitryska MAZ. Föga förvånande så är det Skodorna som dominerar totalt, de två sistnämnda modellerna såg jag inte skymten av.

Vi börjar med #1660, en Škoda 14Tr17/6M byggd 1999. Lite spännande kontrast mellan gamla bussar och nya skyskrapor

#1514, Škoda 14Tr02 från 1988

#1612, Škoda 14Tr13/6 från 1995

#2620, Škoda 14Tr13/6   från 1997

Men nu var det så klart inte bara Skodor jag fotade, utan jag fotade även två Solarisar. Här är den ena :)

Och här den andra. Längs med floderna i både Vilnius och Kaunas fanns olika meddelanden skrivna i blommor. TAVE <3 (Nej, jag vet inte ens vad det betyder)

Lite då och då syntes även dessa lastbilar med två äldre män som stod på taket och pratade med varandra och skrattade och hade det bra körandes runt under trådbussnätet. Troligen skall det vara någon form av kontroll av ledningarna...

Även i Kaunas finns det ett trådbussnät, som körs av 102st Skodor och 42st Solarisar. Jag måste dock har varit helt fokuserad på den fantastiska gamla dieselbussflottan, för jag kan inte ens minnas att jag såg några Solarisar. Lite Skodor fick jag dock :D

#345, Škoda 14Tr13/6 från 1995. Grönt verkar vara den senaste lacken på trådbussarna i stan

#332, Škoda 14Tr01 från 1982 (!). Tr01 är om jag förstått det rätt den allra tidigaste serien av denna modell. 33 år gammal vid fotodatumet.

#335 i gammal lackering. Även denna en serie 01 från 1982.

#314, Škoda 14Tr02/6 från 1989...

Och så avslutar jag detta inlägg med en grön rumpa :)

Det var allt. Undrar vart jag hamnar nu i sommar... ;)

AdmirT

Underbart! Du är välkommen till Balkan där jag kan göra dig sällskap   :D
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Ulf Berlin

Vilniusvagnarna såg väldigt fräscha ut exteriört,men hur såg dom ut invändigt?
Läckra bilder i övrigt./Ulf
("Ledningsgubbarna"fick sig väl dagens goda skratt när dom såg dig med kameran;))

Fredde

Citat från: Mikey skrivet 15 februari 2016, 22:08:29 PMLängs med floderna i både Vilnius och Kaunas fanns olika meddelanden skrivna i blommor. TAVE <3 (Nej, jag vet inte ens vad det betyder)

Det är typ om kärlek till staden, som jag förstår det. Finns fler liknande budskap på andra platser utmed Neris i Vilnius.

Trevliga bilder f.ö! :)

Mikey

Tackar! :D

Citat från: AdmirT skrivet 16 februari 2016, 01:21:17 AM
Du är välkommen till Balkan där jag kan göra dig sällskap   :D

Vi får se. Inget är omöjligt ;)

Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 februari 2016, 20:02:35 PM
Vilniusvagnarna såg väldigt fräscha ut exteriört,men hur såg dom ut invändigt?

Jag minns dem som att de var helt okej, och till stor del uppfräschade med ny färg och ny stolsklädsel. Träfanér på väggarna och bruna galonsitsar var det i alla fall som väl inte gav världens modernaste intryck, men det var inget fel på skicket. Någon enstaka buss jag åkte hade dock tillräckligt stort rosthål under fönsterrutan så jag kunde få ut 3-4 fingrar genom hålet, men överlag var de bättre. I Kaunas däremot var dom ganska så sopslut...

Nu var det även runt 30 grader varmt när jag var där, och Skodabussarna var de behagligaste bussarna som fanns. Stora öppningsbara fönster och bra drag i ventilation samt avsaknaden av dieselmotorn gjorde mycket. Dieselbussarna var till stora delar utan eller med väldigt små öppningsbara fönster och dålig isolering som ledde till en rullande bastu, så jag åkte trådbuss framför dieselbuss så långt det gick. Men så är jag inte heller någon typ som klarar värme speciellt bra :P

Citat från: Fredde skrivet 16 februari 2016, 20:32:38 PM
Det är typ om kärlek till staden, som jag förstår det. Finns fler liknande budskap på andra platser utmed Neris i Vilnius.

Tack! Jag såg att det var skrivet på många platser, ja :)

Knut

Jeg har et foto av en slik moderne greie. Men usikker på hvordan jeg skal laste opp dette
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge