Tåg Stockholm-Norrtälje-Åland-Helsingfors?

Startat av eldani, 15 februari 2016, 12:33:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/projektet-tag-till-aland-pa-15-minuter/

Om det här blir verklighet. Hur många miljarder kronor kostar det att bygga det här. Min gissning är nåt mellan 20 till 30 miljarder kronor.

Citat och onödigt lång rubrik borttagna.
/Admin

Anders Noren

Citat från: eldani skrivet 15 februari 2016, 12:33:55 PM
http://www.expressen.se/nyheter/dokument/projektet-tag-till-aland-pa-15-minuter/

Om det här blir verklighet. Hur många miljarder kronor kostar det att bygga det här. Min gissning är nåt mellan 20 till 30 miljarder kronor.

YLE har en artikel om hur resan kommer att gå till för att man ska hinna med hela kryssningsupplevelsen på bara två timmar: http://svenska.yle.fi/artikel/2015/11/24/tagkryssning-la-ted-forsstrom

Ersa

Det finns flera anledning till att jag lyssnat på svenskspråkiga YLE X3M istället för svensk radio de senaste tre åren. Ted som skrivit ihop detta, är en av anledningarna! Österbottnisk humor går hem hos mången västerbottning. :)

WalleW

Citat från: Anders Noren skrivet 15 februari 2016, 13:28:28 PM
YLE har en artikel om hur resan kommer att gå till för att man ska hinna med hela kryssningsupplevelsen på bara två timmar: http://svenska.yle.fi/artikel/2015/11/24/tagkryssning-la-ted-forsstrom
Citat från: Ersa skrivet 15 februari 2016, 13:39:24 PM
Det finns flera anledning till att jag lyssnat på svenskspråkiga YLE X3M istället för svensk radio de senaste tre åren. Ted som skrivit ihop detta, är en av anledningarna! Österbottnisk humor går hem hos mången västerbottning. :)

Så´n här humor gillar jag skarpt  :D., liksom den norrländska ordkarga kärnfullheten  :)...
Nästan, nästan lika underhållande som politisk o religiös satir  ;D...
Likt Benga B40 här på forumet: "Till flydda tider återgår min tanke än så gärna"...och ibland saknar jag de gamla tv-klassikerna "Yes, minister" och "Dave Allen Show", för att inte tala om Torsten Ehrenmarks buttra kåserier i radio...

/   M v h   Walle

Kurra-Gurra

Citat från: Anders Noren skrivet 15 februari 2016, 13:28:28 PM
Det var skarp och lite elak satir, när den är som bäst! ;D
Men tyvärr ligger det nog även en bra förklaring till varför denna järnvägssträckning kommer bli olönsam.
Största delen av passagerarna på finlandstrafilen utgörs ju av nöjesresenärer, antingen direkt på en kryssning, på en kortsemester i grannlandet, där resan är en del av upplevelsen, eller bara på en s.k "Harry-tur" för att köpa sprit, snus och cigaretter. Man kan på sätt och vis se alkoholmonopol i Sverige och Finland som en liten subvention av färjetrafiken...
Den andra stora resenärsgruppen är lastbilsförare, och den tunga godstrafiken utgör en lika stor inkomst för rederierna som Tax free-försäljningen, något som man ofta glömmer. Tunga lastbilar är svåra att lasta på höghastighetståg, så även denna kundgrupp kommer utebli från tåget. De resenärer som man då får inrikta sig på är affärsresenärer. De väljer helst flyget, som ju går ännu snabbare, och dessutom är "lyxigare", när firman betalar spelar det ingen roll att det är dyrare  :P Så tyvärr har jag väldigt svårt att se att detta projekt nånsin kan bli lönsamt...
Som lök på laxen är det dessutom olika spårvidd i Sverige och Finland, så banan kommer inte kunna anslutas till resten av järnvägsnätet i ett land!

WalleW

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 16 februari 2016, 07:37:47 AM
Det var skarp och lite elak satir, när den är som bäst! ;D
Som lök på laxen är det dessutom olika spårvidd i Sverige och Finland, så banan kommer inte kunna anslutas till resten av järnvägsnätet i ett land!
Spårvidder är inte min starkaste gren...
Här hemma har vi väl 1435 mm normalspår ? Har Finland den sovjetiska spårvidden 15-nån´ting mm...?

/   M v h   Walle

Lars-Håkan_E

Citat från: WalleW skrivet 16 februari 2016, 10:07:40 AM
Spårvidder är inte min starkaste gren...
Här hemma har vi väl 1435 mm normalspår ? Har Finland den sovjetiska spårvidden 15-nån´ting mm...?

/   M v h   Walle

1524

WalleW

Ersa

Citat från: WalleW skrivet 16 februari 2016, 10:07:40 AM
Har Finland den sovjetiska spårvidden 15-nån´ting mm...?

Utan att låta anmärkande, men ska man vara petnoga är 1524mm spårvidd väl inte "sovjetiskt", utan något som togs fram redan under tsartiden? 1809-1917 var ju Finland var ett storfurstendöme under rysk kontroll. Måhända tyckte man att det hade blivit dyrt att bygga om all räls och vagnar 1917 då man var ett helt nytt land mitt under brinnande världskrig, och därefter blev det inte heller aktuellt. Och ju längre man väntade desto dyrare hade en ombyggnad blivit.
Undra vad en omställning av all järnväg i Finland till 1435 mm skulle kosta idag?  :P

WalleW

Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2016, 12:07:13 PM
Utan att låta anmärkande, men ska man vara petnoga är 1524mm spårvidd väl inte "sovjetiskt", utan något som togs fram redan under tsartiden?

Beklagar generaliseringen... Det är nog min tid i Försvarsmakten på 70-talet som spökar. Då var allt öster om Finland "sovjetiskt"... :)
Jag hoppas verkligen att vi inte är på väg tillbaka åt det hållet...

/   M v h   Walle

Staffan Sävenfjord

Citat från: WalleW skrivet 16 februari 2016, 12:31:55 PM
Beklagar generaliseringen... Det är nog min tid i Försvarsmakten på 70-talet som spökar. Då var allt öster om Finland "sovjetiskt"... :)
Jag hoppas verkligen att vi inte är på väg tillbaka åt det hållet...

/   M v h   Walle

Hursomhelst så skall ju inte de tåg det fantiseras om här kunna gå på vanlig och nu befintlig järnväg. Så den finska spårvidden saknar all betydelse i sammanhanget.

BSB101

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 16 februari 2016, 07:37:47 AM
De resenärer som man då får inrikta sig på är affärsresenärer. De väljer helst flyget, som ju går ännu snabbare, och dessutom är "lyxigare", när firman betalar spelar det ingen roll att det är dyrare  :P

Var länge sedan flygbiljetter vara generellt dyrare än motsvarande tågbiljetter på samma sträcka. Byggkostnaden för den föreslagna järnvägen kommer nog även göra det billigare att fortsätta flyga.

WalleW

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 februari 2016, 15:45:00 PM
Hursomhelst så skall ju inte de tåg det fantiseras om här kunna gå på vanlig och nu befintlig järnväg. Så den finska spårvidden saknar all betydelse i sammanhanget.
Helt rätt tänkt !
Jag tycker att vi skjuter det här Finlands-projektet på framtiden ett tag och på allvar börjar fundera på att anlägga några kortare prov-sträckor med Maglev-tåg i anslutning till våra storstäder här hemmavid  i stället...

/   M v h   Walle

Staffan Sävenfjord

Citat från: WalleW skrivet 16 februari 2016, 18:01:39 PM
Helt rätt tänkt !
Jag tycker att vi skjuter det här Finlands-projektet på framtiden ett tag och på allvar börjar fundera på att anlägga några kortare prov-sträckor med Maglev-tåg i anslutning till våra storstäder här hemmavid  i stället...

/   M v h   Walle

Om man nu skall prova på Maglev-tåg så skall man definitivt inte börja med Stockholm-Mariehamn-Helsingfors. Resandeunderlaget och behovet av en sådan förbindelse är allt för litet. Man skulle ju kunna tänka sig ett prov Stockholm-Uppsala (via Arlanda) i så fall. Eller Stockholm-Göteborg om man vill ha en lite längre sträcka och som ett alternativ till en mer konventionell järnväg, alltså den planerade Götalandsbanan.

Vi får också komma ihåg att för att komma till sin rätt är inte Maglev-tågen några lokaltåg som kan stanna en gång per mil.

WalleW

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 februari 2016, 18:06:57 PM
Om man nu skall prova på Maglev-tåg så skall man definitivt inte börja med Stockholm-Mariehamn-Helsingfors. Resandeunderlaget och behovet av en sådan förbindelse är allt för litet. Man skulle ju kunna tänka sig ett prov Stockholm-Uppsala (via Arlanda) i så fall. Eller Stockholm-Göteborg om man vill ha en lite längre sträcka och som ett alternativ till en mer konventionell järnväg, alltså den planerade Götalandsbanan.
Vi får också komma ihåg att för att komma till sin rätt är inte Maglev-tågen några lokaltåg som kan stanna en gång per mil.

Det finns väl några provsträckor i Tyskland, det närmaste vårt klimat ännu så länge...
Är det en realistisk tanke att få Maglev-tekniken att fungera fullt ut i vårt klimat med snö- och isbeläggningar på banan, eller önskar man sig bara. Att den fungerar där det "bara" regnar vet vi ju...
Vore maffigt med Uppsala-Sthlm-Jönköping-Göteborg-Malmö i ett svep... :)
-
/   M v h   Walle