MAN gasbussar (Lidingö)

Startat av Lars-Håkan_E, 14 februari 2016, 20:07:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Hade förmånen att få åka med fyra olika gasbussar i Keolis 75** serie här i veckan, alla fyra verkade lida av samma "sjuka" uppför Lidingöbron i riktn Lidingö nämligen att rycka mer eller mindre vid gaspådrag, någon så kraftigt att resan blev rejält obehaglig och accelerationen väldigt dålig, lider man av problem med dålig gaskvalité eller är det tekniska problem med bussarna?

Niclas Rosenius


   Vi har alltid haft samma problem med våra jämnåriga bussar på GUB (101-104 och 120-125) som har samma motorgeneration som dessa 75xx-vagnar. Nåt med motorstyrningen som inte är helt okej på dessa.

   //Niclas

Calle

Här i Göteborg har vi inga problem med Keolis MAN-ledbussar som drivs av gas. Dom går mjukt och fint. Kan det måhända vara växellådan som är felprogrammerad?

Matte

Citat från: Calle skrivet 16 februari 2016, 10:58:11 AM
Här i Göteborg har vi inga problem med Keolis MAN-ledbussar som drivs av gas. Dom går mjukt och fint. Kan det måhända vara växellådan som är felprogrammerad?

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 15 februari 2016, 15:55:23 PM
   Vi har alltid haft samma problem med våra jämnåriga bussar på GUB (101-104 och 120-125) som har samma motorgeneration som dessa 75xx-vagnar. Nåt med motorstyrningen som inte är helt okej på dessa.

   //Niclas


Tror Niclas menar att dom äldre MAN gas bussarna som bland annat Keolis har i Stockholm och GUB har i Uppsala har har haft det problemet sedan dom kom från fabriken. Dom nyare har inte det problemet då dom har åtgärdats med att bygga motor och data styrsystemet för motorn på ett annat sätt istället.

Robert Brink

Förekommer även på MAN kortvagnarna med nummer högre än 7449 i City!

//R

Lars-Håkan_E

Citat från: Calle skrivet 16 februari 2016, 10:58:11 AM
Här i Göteborg har vi inga problem med Keolis MAN-ledbussar som drivs av gas. Dom går mjukt och fint. Kan det måhända vara växellådan som är felprogrammerad?

De bussar jag hade förmånen :-) att åka med låg felet helt säkert i motorn, ingen växellåda kan orsaka detta.

Hur kan man acceptera detta?

Calle

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 februari 2016, 15:57:03 PM
De bussar jag hade förmånen :-) att åka med låg felet helt säkert i motorn, ingen växellåda kan orsaka detta.

Hur kan man acceptera detta?

Självklart ska man inte accepterar detta. Vilken årsmodell rör det sig om? Jag vet att det var problem med "första generationens" MAN-gasare, serie 700 här i Göteborg. Där verkade det hjälpa att låta bussen starta upp och stå på tomgång i 5 minuter, innan föraren tryckte ner gasen.

Niclas Rosenius

Citat från: Matte skrivet 16 februari 2016, 12:27:28 PM



Tror Niclas menar att dom äldre MAN gas bussarna som bland annat Keolis har i Stockholm och GUB har i Uppsala har har haft det problemet sedan dom kom från fabriken. Dom nyare har inte det problemet då dom har åtgärdats med att bygga motor och data styrsystemet för motorn på ett annat sätt istället.

  Stämmer Matte. Bussarna som jag pratar om är 2006-2007. Dessa har samma motor-generation som våra gamla 140-161 (Neoplan N4016).

  Dom nya med Euro 4/5/6 har inga problem med dessa ryckningar.

  //Niclas

Lars-Håkan_E

75** serien som går på b.la Lidingö är väl från 2009.

Niclas Rosenius



   Det är dom nog, men våra på GUB som har samma symptom är 06/07:or.

   //Niclas

ThinkYellow

I Gävle har vi en en gasboggie från 2010 hos oss. Gått hos MTR innan. Den rycker åxå vid gaspådrag. Tyvärr verkar de vara så med dessa motorer (den gamla generationens motorer, som dom säger). Vet att verkstaden verkligen har bytt allt som har med tändning och bränsletillförsel att göra men bussen rycker lika mycket ändå. Verkar vara något vi får leva med helt enkelt.

Niclas Rosenius


   Verkar vara nåt som sitter i elektroniken/motorstyrningen. Våra 2010 och nyare har inga problem med detta.

   //Niclas

   

Ztefan

En dag med Man gasbuss utan felkod på instrumentbrädan är en lyckad dag, värre skit till buss får man leta länge efter, skall man säga något positivt om Man är att det åtminstone hjulen sitter fast så dem rullar åtminstone närmsta väg in till verkstad för åtgärd utav felkod och några timmars färd på stadens gator och torg innan det är dags för nästa verkstadsbesök.

Niclas Rosenius

Citat från: Ztefan skrivet 19 februari 2016, 22:07:30 PM
En dag med Man gasbuss utan felkod på instrumentbrädan är en lyckad dag, värre skit till buss får man leta länge efter, skall man säga något positivt om Man är att det åtminstone hjulen sitter fast så dem rullar åtminstone närmsta väg in till verkstad för åtgärd utav felkod och några timmars färd på stadens gator och torg innan det är dags för nästa verkstadsbesök.

   Har kört många dagar utan en enda felkod på en MAN gas/diesel/hybrid.

   Finns andra märken som minst lika stora problem med sina gasbussar. Det är bara att se hur Nobinas Scanior i Uppland fungerar eller hur dom gas Volvon som rullade i Göteborg för några år sedan.

   //Niclas

ThinkYellow

Citat från: Ztefan skrivet 19 februari 2016, 22:07:30 PM
En dag med Man gasbuss utan felkod på instrumentbrädan är en lyckad dag, värre skit till buss får man leta länge efter, skall man säga något positivt om Man är att det åtminstone hjulen sitter fast så dem rullar åtminstone närmsta väg in till verkstad för åtgärd utav felkod och några timmars färd på stadens gator och torg innan det är dags för nästa verkstadsbesök.

Jag har kört många mil med MAN gasbussar utan felkoder.