Zongränser SL området

Startat av Lars-Håkan_E, 14 februari 2016, 20:02:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

När jag på första gången på minst 10 år reste kollektivt till Lidingö tidigare i veckan noterade jag att ön ligger i zon A, när blev det så?
Samtidigt som trezonsmodellen infördes 2007? eller långt senare?


Ersa

Det var väl vid den senaste revideringen, ja. Då hela tunnelbanenätet samt Lidingö blev till en och samma zon.
Norra zon B är ju ända ute i Roslags-Näsby, och norra zon C börjar i stort sett längsmed Norrtälje kommungräns (förutom längsmed 276:an där zon C går in en bit i Österåkers kommun).

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2016, 20:04:54 PM
Det var väl vid den senaste revideringen, ja. Då hela tunnelbanenätet samt Lidingö blev till en och samma zon.
Norra zon B är ju ända ute i Roslags-Näsby, och norra zon C börjar i stort sett längsmed Norrtälje kommungräns (förutom längsmed 276:an där zon C går in en bit i Österåkers kommun).

Tack :-)

Jag betalade ju för tre kuponger med reskassan på ditvägen men blev varse att det stod zon A på hpl skylten när jag klev av vid Torsvikstorg :-(

Ersa

Det var lite mer spännande förr, då zongränserna ofta kunde följa månghundraåriga socken- och häradsgränser! Jag minns t.ex de fem zonerna 2003-2004, då gränsen mellan zon C4 och C5 följde gränsen mellan Skederids socken i Sjuhundra härad och Husby socken i Lyhundra härad, tillika den dåvarande kommungränsen mellan Rimbo och Norrtälje fram till 1971.
Dessutom låg zongränsen mellan zon C3 och C4 längsmed sockengränsen mellan Össeby-Garn (Brottby) och Angarn, rätt genom Vallentuna härad.

Det var väl ännu mer spännande ännu längre tillbaka, då det fanns uppåt nio st zoner i länet?

Fast att idag försöka ha zongränserna längsmed gränser som fler än bara historienördar känner till, är nog ändå lite mer praktiskt! ;D

Lars_L

Och nu är alla partier (verkar det som) i princip eniga om att avskaffa zonerna helt (ja, förutom tilläggen till Uppsala och Södermans län då)

Tydligen betalar de flesta ändå fel - betalar två fast de åker i tre zoner och ungefär 3 procent betalar för mycket...Så fast zonerna är så få, verkar det vara väldigt svårt för resenärerna att göra rätt för sig...Sedan om det är viljan som saknas, eller om det är för högt krav på resenärerna att själva ha koll på vart de reser är väl då den obesvarade frågan...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Nico

Frågan är dock om problemen har med zonsystemet i sig att göra? Det hela verkar fungera med de fasta spärrexpeditörerna... som har detta som huvudsyssla och även inte har samma tidspress på sig. För bussförarna är det däremot en annan femma.

Det fungerade dock hyfsat så länge stämpeln fanns kvar. Problemen började istället när man skulle använda Access fullt ut. Detta då det systemet är för krångligt och det fungerar inte tillräckligt bra i sammanhanget. Det kan inte heller sägas vara så användarvänligt och då är det klart att resultatet blir därefter.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Citat från: Nico skrivet 15 februari 2016, 05:36:23 AM
Frågan är dock om problemen har med zonsystemet i sig att göra? Det hela verkar fungera med de fasta spärrexpeditörerna... som har detta som huvudsyssla och även inte har samma tidspress på sig. För bussförarna är det däremot en annan femma.

Det fungerade dock hyfsat så länge stämpeln fanns kvar. Problemen började istället när man skulle använda Access fullt ut. Detta då det systemet är för krångligt och det fungerar inte tillräckligt bra i sammanhanget. Det kan inte heller sägas vara så användarvänligt och då är det klart att resultatet blir därefter.

Visst är det så. Det svåra i storstadsormåden är ju att folk åker mycket mer varierat än i minde län, där resandet är mycket mer rutinbetonat - och framförallt mycket färre målpunkter som man åker till.

I Köpenhamn (nästan enda staden som har kvar detta myller av zoner), har man ju löst det delvis genom att mycket tydligt skylta på bussar och sådant vilken zon man är i. Där har man ju dessutom nu valt checkin/ckeckut-system.

Det senare var ju tanken med access. Detta stoppades ju i sista stund (som jag förstår av politiska skäl, då man tyckte det var integritetskränkande), men i och med det har inte access anpassats för att hantera detta - utan man har närmast fått sättta på knappar i efterhand. Detta kan ju jämföras med Göteborg där man har rätt tydliga knappar och där det framgår att man ska göra ett val  - har inte varit helt lätt för det.

I Stockholm har man ju inte heller förstått att just av dem som åker med reskassa, har man sällan en standardresa. Att då låta systemet bygga på det (eftersom det egentligen inte är anpassat för att välja antalet zoner själv), gör ju det hela totalt obegripligt för resenärerna.

De flesta som reser med reskassa har ju idag olika kort för 2, eller 3 zoner. Som man ibland lyckas hålla isär, ibland blandar ihop etc.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist