Kålleredsbussarna för 40 år sedan

Startat av Gunnar D, 14 februari 2016, 17:43:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Kålleredsbussarna nr 7 (Volvo/HS 1964) har stannat till utanför kontoret i feb 1976.

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Hade den bussen en vänsterdörr inklämd bakom föraren innan Dagen H?

Jonas Gustafsson

Ja, äntligen en historisk bild från Göteborgstrakten igen! Visa mycket gärna mer sånt!
Gärna Linjebuss Partille... Trots att jag har bott i Partille i hela mitt liv (se nedan för att veta hur länge det är) och gillat bussar så länge jag kan minnas, började jag egentligen inte fota bussar förrän de sista åren på 80-talet (dumt nog - jag hade egen kamera redan 1983 när jag var 12).
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

yngrot

Härligt  se huset där jag bodde  . Jag bodde på andra våningen  och hade ju väldigt nära till jobbet .. Är inte helt säker på att vagn 7 var kvar när jag börja januari 1977 .. vagn 6 och 3 minns jag iaf 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Gunnar D

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 14 februari 2016, 21:01:03 PM
Ja, äntligen en historisk bild från Göteborgstrakten igen! Visa mycket gärna mer sånt!

Ok, här är Kålleredsbussarna nr 1 (ScV C70/3 1958) i samband med en Extravaganza i maj 1975.

Mvh Gunnar

S Svensson

Denna var i trafik ganska länge. Kan den ha tagits ur trafik ca 1974-75 ?
Arbetet med regiontrafik,det som senare kallades GL,kom nog igång cirka 77 vagd gällde Mölndals kommun och 1978 bla Kungsbacka och Kungälv. Kanske någon annan minns detaljer. Mina ligger i lådor.

yngrot

Ja G-L började under 1977  och jag minns att Kålleredsbussarna inte använde de dekaler som de fick från G-L utan de beställde nya som inte hade vit botten vilket var snyggare på bussarna.  Såna saker var de noga med  när vagn 10 tror jag det var togs in för renovering och den backades ut ur garaget  fick verkstadsgubbar  veta att de levde  det var inte bra för bolagets image  att en buss såg ut på det viset helt utan lack och plåtar helt utan lack .  Men bussen i fråga var ju väldigt fin när den blev klar  :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina