Swebus/Nobina firar 20 år

Startat av 1896, 14 februari 2016, 07:35:16 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

1896

Som privatägt bussbolag i år. Det vi såg i bussbranschen för 20-30 år sedan, exakt det ser vi nu inom tågbranschen, ett styckat statligt bolag och avreglering, och sist privatisering. Utredaren Gunnar Alexandersson vill nu tillsätta en utredning om att privatisera de kvarvarande statliga tågbolagen. Det är som när Sverige gick med i EU, folket vill inte detta, men det sitter ett fåtal samhällstoppar och styr utvecklingen på ett oerhört sofistikerat sätt, utan någon egentlig samhällsdebatt, och detta kallas för demokrati. Början till slutet för offentligt ägd busstrafik togs redan -78, då beslutet om huvudmanna reformen antogs, ingen ska inbilla mig att dåvarande politiker inte hade en baktanke med denna reform. Jag är dock övertygad om att det går att vända på utvecklingen, men det kräver kurage av berörda parter.

Staffan Sävenfjord

Det finns inga beslut eller ens konkreta förslag att sälja ut SJ AB. SJ AB har på senare år tagit hem mycket upphandlad trafik, t ex SL-tågen, Västtågen och Tåg i Bergslagen.

Dina övriga åsikter för stå för dig själv men att vi skulle gå med i EU beslutades efter en folkomröstning, där 52,3 procent röstade för att de ville att Sverige skulle gå med och 46,8 mot.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 februari 2016, 09:16:25 AM
Det finns inga beslut eller ens konkreta förslag att sälja ut SJ AB. SJ AB har på senare år tagit hem mycket upphandlad trafik, t ex SL-tågen, Västtågen och Tåg i Bergslagen.

Dina övriga åsikter för stå för dig själv men att vi skulle gå med i EU beslutades efter en folkomröstning, där 52,3 procent röstade för att de ville att Sverige skulle gå med och 46,8 mot.

1. Man är naiv om man inte förstår att det är privatisering de är ute efter, vi har ju sett det förr, och man kan undra varför Socialdemokrater, när de regerar, sitter och verkställer moderat politik.

2. En och en halv månad innan folkomröstningen "sjönk" Estonia, utredningen om själva förlisningen är hemligstämplad, och ska så vara i 70 år om jag minns rätt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 14 februari 2016, 10:23:49 AM
2. En och en halv månad innan folkomröstningen "sjönk" Estonia, utredningen om själva förlisningen är hemligstämplad, och ska så vara i 70 år om jag minns rätt.

Vad har det med folkomröstningen om EU att göra?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars_L

Knappast heller så att det fanns en baktanke med att privatisera redan 1978. Då blåste ju vänstervindarna som mest. S höll i princip i full fart med att förstatliga på den tiden.

Nu är ju synen på EU ganska olika i landet, vilket väl även resultatet från folkomröstningen visade på. Men vad som alltid kommer bort i sammanhanget är ju att vi även utan att vara med i EU måste ha ett avtal som i princip skulle innebära samma sak, utan möjlighet till inflytande över hur bestämmelserna skulle se ut. På vilket sätt skulle det vara bättre?

Jag har nog allvarligt talat svårt att förstå kritiken mot privata utförare. Det är ju kvalitén som bör stå i fokus, men hur den ska se ut bestämmer ju i stora delar det offentliga och i de fall det är rent kommersiellt, kunderna.


Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Nobina kanske fyller 20 år som privatägt, men något firande har jag inte hört något om.

Angående EU förstår jag inte alls varför folk skyller på dem. Det finns idag varken EU-lagar eller svenska nationella lagar som förbjuder trafik i egen regi. Se bara på trafiken hela Västmanlands län, samt Skellefteå och Luleå tätorter. Det är konstaterat att denna trafik i egen regi är fullt laglig.
Att den skattefinansierade kollektivtrafiken i bl.a Stockholms län och Umeå tätort upphandlades och lades ut på privata aktörer har ingenting med EU att göra, utan skedde så för att politikerna önskade detta. I Umeå tätort var det t.ex det socialdemokratiska kommunalrådet Holmlund som drev på frågan om att få till upphandlingar för tätortstrafiken, medan moderaterna ville avvakta tills att det kunde göras på bästa ekonomiska sätt.

Lars-Håkan_E

Bolaget har ju den tredje ägarkonstellationen sedan det blev privat så vad skulle man fira?

Lars_L

Det enda EU kräver är väl att man gör upphandlingar enligt upphandlingslagen (om man nu vill upphandla trafiken). Den kan man ha synpunkter på. Men den som tror att det skulle vara bättre om tjänstemännen på kollektivmyndigheterna själva fick välja vilket bolag de skulle låta köra trafiken utan upphandling, är nog fel ute.

Sedan kan man förstås ha synpunkter på delar av regelverket. De största orsaken till att man ibland får dåligt resultat (även om det fungerar rätt bra överlag i Sverige just nu), är ju snarare dåliga upphandlingar. Vad gäller kvalitetskrav på själva trafiken som ska utföras, finns det ju få saker som begränsas av lagstiftningen.   
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Anders Noren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 februari 2016, 11:14:24 AM
Vad har det med folkomröstningen om EU att göra?

Frånvaro av bevis för en konspiration är tecken på att konspirationen existerar. Ju större frånvaro, desto större konspiration. Det fattar man ju att för att kunna sopa undan 100 % av bevisen så krävs en världsomspännande konspiration som drar i trådarna i alla samhällslager!

Ni anar inte hur många stora världshändelser jag ligger bakom. Och ni kommer aldrig att kunna hitta några bevis. Moahahaha!

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 februari 2016, 12:04:03 PM
Varför citerar du mig?
>:(

Jag förklarade för dig varför två godtyckliga saker tillsammans per definition utgör ett oemotsägligt bevis för en omfattande konspiration, framför allt om de två sakerna inte har något med varandra att göra.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 15 februari 2016, 13:26:02 PM
Jag förklarade för dig varför två godtyckliga saker tillsammans per definition utgör ett oemotsägligt bevis för en omfattande konspiration, framför allt om de två sakerna inte har något med varandra att göra.

Då blir min fråga varför du tyckte att du behövde förklara detta just för mig. Jag ställde en konkret fråga om sambandet mellan EU-valet och Estoniakatastrofen?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 februari 2016, 16:47:14 PM
Då blir min fråga varför du tyckte att du behövde förklara detta just för mig. Jag ställde en konkret fråga om sambandet mellan EU-valet och Estoniakatastrofen?

Okej, det var tramsigt av mig och jag ber om ursäkt om du tog illa upp, men själva oemotsägligheten gör att det är svårt att ta upp saken till diskussion med den som gjorde påståendet. Det är enklare att förklara logiken i påståendet för de som undrar över kopplingen.

1896

Ja, jag var väl knappast någon höjdare i skolan, men jag fick iaf lära mig att  1 + 1 = 2.