Teknikfråga kring DVD-spelare

Startat av Nico, 27 november 2007, 19:59:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Tänkte fråga om någon råkat ut för ett problem som liknar mitt.

Köpte en ny DVD-spelare i söndags då jag behövde en enkel ersättare att spela in somligt på. Kruxet är dock att något inte verkar rocka helt då jag inte kan få någon bild på någon annan kanal så länge inspelning pågår till hårddisken. Detta då oavsett om det sker via vanlig inspelning, via time slip eller som en timerprogrammerad inspelning. Vitsen ska ju annars vara att man ska ju kunna kolla t.ex. en match på en kanal medan DVD-spelaren (liksom ens gamla VCR tidigare gjorde) spelar in en film på grannkanalen. Börjar undra om det är något vajsing med scartkontakterna eller så då det väl i dem finns något slags overridefunktion? Någon som har haft liknande problem?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

saurer

En motfråga
Vad har du för TV system
Sattelit mottagare
Boxer
Bredbands TV
eller Kabeltv

Nico


Inget av ovanstående utan endast vanligt antennuttag i väggen och via det tillgång till det s.k. grundutbudet. Alltså ingen separat kabel eller så. Orskaken till att jag misstänker scarten är bl.a. att den jag hade sedan tidigare inte fungerade alls trots att den fungerat klanderfritt i den gamla DVD-spelaren. Köpte en ny och först så fick jag bara bildvisning i det röda spektrat och efter att ha kollat upp just scartkontakterna så fick jag i alla fall en normal bild. Det som händer i övrigt vid inspelning är att kanalen som DVD-spelaren spelar in på flimrar förbi på de andra kanalplatserna medan respektive kanals riktiga programljud slår igenom.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

saurer

KabelTV alltså
Då borde det inte vara några problem

Två sätt:
Vad har du för kabel mellan DVD och TV?
Måste finnas antennkabel
annars skaffa en antennuttags delare så att du kan koppla in två sladdar i uttaget en till  TV:n och en till DVD:n


Nico

#4

Har bara de kablar (nyinköpta) som ska vara inkopplade enligt anvisningarna. Dvs. en koaxialkabel från antennuttaget in i DVD-spelaren och en annan vidare från denna till TV:n. Sedan då som sagt en ny scartkabel mellan DVD:n och TV:n. Misstänker dock som sagt att det är scarten som har något fel då den funktionen verkar ta överhand.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

saurer

Att du inte kan se någon annan kanal än den du spelar in har nog inte något med scartkabeln att göra
Signalen skall gå via coaxial kablarna in i TV  
Kan du alltå inte byta kanal på Tv:n när du spelar in

Nico


Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 november 2007, 21:46:12 PM
Signal via Scart (EXT 1 eller EXT 2) brukar ju ta över från signal via koax när en apparat ansluten via Scart startas, det bör gå att växla till mottagning via TV:ns mottagare genom att välja en annan ingång med fjärren.

Exakt så, visst ska signalerna gå via koaxialförbindelsen men i sin tur så är de underordnade scarten! Orsaken till att jag misstänker att någon scartkontakt (troligen i själva spelaren) kan vara defekt är som sagt till viss del beroende på de konstigheter som uppstod redan vid inkopplingen. T.ex. att det först inte gick att få bild utan bara ljud och sedan att bilden tonade i det röda spektrat. Vid kontroll så tyckte jag nämligen även att just DVD-spelarens kontakt satt lite på trekvart och justerade den. Visst är dessa kontakter inte okänsliga, men här känns det som sagt som något som verkar vara skadat från början och det var lite därför jag var nyfiken på om jag var ensam om fenomenet... och det verkar jag ju vara. Alltså kan man nog anta att det är fel någonstans.   ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman