Lite hjälp önskas, Luleå Lokaltrafik & Jämtlandsbuss

Startat av Fredrik Mattsson, 10 februari 2016, 22:44:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Mattsson

Börjar väl först att berätta, att 106:an nu gått igenom besiktningen, förutom att det instansade/skylten på chassit ännu inte hittats, så det kanske
lär bli en som det står innan 2016-03-08 "Föreläggande fullständig registreringsbesiktning", så hoppas att det löser sig snart, för varken dom på
Opus Bilprovning eller Volvo kunde hitta något under rambalkarna  :'( Men annars såg den väldigt fin ut under :D

Men tänkte kanske kunde passa på att fråga om hjälp?  ;)

1. På Åre Kommun som ägare, en Scania CR112, LZH 418, fd. AB Jämtlandsbuss 255
    sedan 2014-07-21, och eftersom det inte är så långt bak i tiden, finns den kvar eller är den ett vrak/övningsobjekt, vilken status?
    jag skrev till Åre Kommun för ett halvår sedan och frågade, med frågan bollades bort, och inget svar :P

2. Finns det någon som sitter med bra bilder på Luleå Lokaltrafiks 105/106 i gamla färgkostymen, och om någon har lack koden, så
    skulle jag vara tacksam, gärna "högupplösta" bilder

3. Detsamma tänkte jag fråga om på Jämtlandsbuss, Scania CR112, lack kod, bilder. Har lyckats få tag i servicekort på LGT 189 iaf :P

andersson.claesfredrik@gmail.com

Ersa

Angående LZH418 (fd JB 255) så skulle man ju kunna gissa på kommunens räddningstjänst.
Jag hade ringt 0647-161 70 och talat med personen som har titeln "brandinspektör/administration" enligt:
www.are.se/omsorghjalp/raddningstjansten

Annars verkar det som att AFE981 (fd JB 74) står kvar som förråd hemma hos Svenssons.
Ägarfamiljen är trevliga, så det går säkert att fråga om de vet var deras gamla skidbussar hamnat numera.

http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/S/Svenssons+i+Saxvallen/

Christian Ljunggren

Bussmicke åkte ju bl a med mig den dagen han tog de bilderna på länken från 2005-04-08.
Jag körde den dagen LZH418.
Hållplatsen vid Olympialiften efter E14 togs ju bort i slutet av säsongen detta år, då tunnelbygget började.
LZH418 o LGT189 gick sina sista turer fram till säsongens slut.
LGT189 övertogs ju därefter av SvOF och jag körde ned den till Älgviken den 14 juni 2005, efter att jag hade skiftat lite säten och dynor mellan dessa båda, för att LGTn skulle få de bästa dynorna.
Obs att LGTn hade sugmotor och LZH turbomotor.

Med vänlig hälsning

Christian

Lars-Håkan_E

Krille

Inget svar på någon fråga, men härligt att ni tagit er an denna! Målet är alltså ursprunglig lackering?
Har faktiskt kört denna en gång under dess aktiva tid, en vända runt garaget (:P), flera år innan jag tog busskortet.  8)
Men jag tror det är preskriberat vid det här laget (om det ens var lagvidrigt?).

Lycka till med arbetet!

Kjell Niklasson

Chassienumret bör stå stansat i rambalken, bakom höger framhjul. Där står det iallafall på nyare Volvobussar.