Leyland i Huddinge C

Startat av Gunnar D, 10 februari 2016, 21:01:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



På morgonen 10 feb 1971 kunde denna H34 ses i Huddinge Centrum.

Mvh Gunnar

WalleW

Kanon-bild igen, Gunnar  :)...

...och med en EPA-affär och kanske blivande EPA-traktor i bakgrunden...

/   M v h   Walle

Peter Rost

#2
Instämmer med Walle! :)

Rimfrost på insidan på fönstren i H34:orna var vanligt förekommande vintertid. Oftast längst bak i bussen.

//Peter

WalleW

Citat från: Peter Rost skrivet 11 februari 2016, 00:56:37 AM
Rimfrost på insidan på fönstren i H34:orna var vanligt förekommande vintertid. Oftast längst bak i bussen.
//Peter

Ja, rimfrosten (och ibland is-rosorna, när det var riktigt kallt) minns man....
Men var det vanligt att SL körde Leyland Panther i Huddinge på den tiden..?

/   M v h   Walle

Lars-Håkan_E

Citat från: WalleW skrivet 11 februari 2016, 08:41:15 AM
Ja, rimfrosten (och ibland is-rosorna, när det var riktigt kallt) minns man....
Men var det vanligt att SL körde Leyland Panther i Huddinge på den tiden..?

/   M v h   Walle

Både Hammarby och även Söderhallen hade väl omlopp i de trakterna?

Gunnar D

Citat från: WalleW skrivet 11 februari 2016, 08:41:15 AM
Ja, rimfrosten (och ibland is-rosorna, när det var riktigt kallt) minns man....
Men var det vanligt att SL körde Leyland Panther i Huddinge på den tiden..?

/   M v h   Walle

Nej, bilden är tagen under tågledarstrejken då de berörda busslinjerna fick förstärkas rejält, främst under högtrafik.

/Gunnar

WalleW

Men var det vanligt att SL körde Leyland Panther i Huddinge på den tiden..?

Citat från: Gunnar D skrivet 11 februari 2016, 15:27:47 PM
Nej, bilden är tagen under tågledarstrejken då de berörda busslinjerna fick förstärkas rejält, främst under högtrafik.
/Gunnar

Aha... Tack! Då var det fråge-tecknet uträtat...

/   M v h   Walle

Staffan Sävenfjord

Under "tågledarstrejken" (egentligen SACO-SR-konflikten) som började 5 februari 1971 och avbröts genom en tvångslag den 11 mars gick inga pendeltåg. Pendeltågstrafiken var inte lika utbyggd som i dag men linjerna Södertälje-Stockholm-Märsta och Stockholm-Kungsängen fanns. Även t ex Nynäsbanan (som då trafikerades med vanliga tåg) och Roslagsbanan drabbades.

För att ersätta inställda tåg satte SL in bussar. Det tillgick i stort sett så att nattbussar fick gå även dagtid samt att de linjer som matade till den icke strejkdrabbade tunnelbanan förtätades. På så sätt kunde alltså de som bodde utmed pendeltågslinjerna ta sig till sina arbeten trots strejken även om det väl inte var särskilt många som kom i tid. Bussarna lånades in från främst innerstadsgaraget och SL hade gott om bussar 1971. Jag kan inte minnas att jag såg några inhyrda bussar i den här trafiken, däremot gick det Leyland och Büssing långt ut i kranskommunerna vilket det annars inte gjorde.

Detta kunde helt visst anses som strejkbryteri och hade motparten hetat LO och inte SACO-SR hade säkert inte SL vågat vidta dessa åtgärder. Men SACO-SR hade inte resurser till att ta upp frågan och centralt tror jag knappt de kände till att de hade råkat stoppa tågtrafiken. Bland de strejkande hade dock medlemmarna vid Sveriges Järnvägars Tjänstemannaförbund (SJTF - i dag TJ) tagits ut i strejk och drygt hälften av landets tågledare var organiserade där. Det blev alltså en effektiv propp för tågtrafiken på nästan alla tågledningscentraler. De tågledare som var anslutna till TCO- eller LO-förbund jobbade som vanligt men det gick inte att köra resandetåg  med så begränsad arbetsstyrka. Vissa godståg kom dock fram även om det kunde ta en vecka innan de tagit sig från Stockholm till Göteborg. Det var alltså ett relativt litet antal strejkande (ett 100-tal uppskattar jag till) som kom att stoppa så gott som all tågtrafik i landet.

SR = Statstjänstemännens Riksförbund
SACO = Sveriges Akademikers Centralorganisation
SACO och SR gick samman 1975 under namnet SACO/SR. 1989 blev det bara SACO.

https://sv.wikipedia.org/wiki/SACO-SR-konflikten