Huvudmeny

Ett lördagsnöje

Startat av Jocke Selling, 06 februari 2016, 11:00:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

kan om herr Selling får råda vara:

Vagnuttag i Fyrislund 12:31 för färd mot Österbybruk

Efter detta varv byter vi väderstreck och far till Arlanda

Sedan blev det rast och vagnbyte. En Knivsta och ytterligare en Österbybruk kördes med 7557. Men mörkret satte stopp för fotograferandet.

WalleW

Hello, Jocke !
Inte varje dag man ser Österbybruk på bild här i forumet  :)...

I slutet av 90-talet hade Swebus i Östhammar en Uppland-runt-tjänst, dock ej helger,  som var kalas att köra när det var fint väder (och om man slapp någon av de värsta rishögarna, förstås).

811 Öregrund - Uppsala
823 Uppsala - Österbybruk
917 Österbybruk - Gimo Brux
tom Gimo - Östhammars-depån.
Rast
832 Östhammar - Gävle (över Karl XIII´s bro i Älvkarleby  :) )
832 Gävle - Östhammar via Forsmarks Kärnkraftverk
852 Östhammar - Raggarön
852 Raggarön - Östhammar

En riktig sightseeing-tjänst...
Jag har skickat ett meddelade "av mindre officiell natur" till Dig, Jocke! Vore kul att veta, bara...

/   M v h   Walle

Stefan P

Hej

Tyvärr, finns denna tjänst inte kvar idag. Linje 832 är nerlagd, annars var det en fin tjänst.

Vi hade andra bra tjänster tex. 832 till Gävle, 838 till Tierp, 821 till Uppsala rast i Uppsala, 811 till Östhammar.

Ex. 2 811 till Uppsala, 807 till Norrtälje, 641 till Hallstavik, 805 till Uppsala rast i Uppsala 811 till Östhammar.

Samtrafiken med SL är borta sen länge, vilket är synd.

mvh Stefan P

Ersa

Rimboförarna på Busslink hade tjänster där man kunde köra 807 till Uppsala, en vända eller två på 888 till Björklinge och tillbaka, 805 till Hallstavik, 641 till Norrtälje, och därefter hem på en 807 eller 647. Det fanns även ett flertal "SL-avgångar" på hela sträckan längs gamla 809 Norrtälje-Knutby-Uppsala. För att inte tala om alla 601, 604 och 611 som kördes i Danderyd och Täby sommartid. Detta klarade man av helt utan BussPC och Access.
Idag är det en rejäl majoritet 639 på förarspecarna, samt några enstaka 647, 646, 648 & 649 (och nu senast även 625, 630 & 644) på vardagar. Helgtjänsterna däremot kan fortfarande bli varierade om man har turen att få tjänster som innehåller 620, 621 och 634 utan att en enda 639 finns med.

Personligen är jag lite rädd för att dagens utformning (efter 2008) med "murbyggande", dvs att tilldela så få linjer som möjligt för ytterdepåerna och noll samarbete/utbyte över trafikområdes- och länsgränser är en faktor som kan bidra till en "fördumning", samt leda till att det blir svårare att behålla äldre och nyrekrytera yngre seriösa engagerade chaufförer som är vana med att köra mer än enbart samma väg mellan punkt A och B hela dagarna.

WalleW

Citat från: Stefan P skrivet 06 februari 2016, 12:49:05 PM
Hej

Tyvärr, finns denna tjänst inte kvar idag. Linje 832 är nerlagd, annars var det en fin tjänst.

Vi hade andra bra tjänster tex. 832 till Gävle, 838 till Tierp, 821 till Uppsala rast i Uppsala, 811 till Östhammar.

Ex. 2 811 till Uppsala, 807 till Norrtälje, 641 till Hallstavik, 805 till Uppsala rast i Uppsala 811 till Östhammar.

Samtrafiken med SL är borta sen länge, vilket är synd.

mvh Stefan P

Ja, Stefan...

Jag gillade att köra 639:an, särskilt med KR Trafik AB´s nya VolvoB12 ledvagnar, utom på fredags-eftermiddagarna sommartid. Folk var så stirriga och allt var så j-a rörigt vid Teknis innan man kom iväg. Det var ju bara levande getter, grisar och höns som fattades i bussen för att nidbilden av den typiska "sommargästen i Roslagen" skulle vara fulländad...
Men en sväng till Teknis en torsdag-morgon och sedan fyra dagar ledigt på det, inte alls fel...

Jag hade en kollega som hette Stefan Persson, svensk mästare i go-kart... Du..?

/   M v h   Walle

WalleW

Citat från: Ersa skrivet 06 februari 2016, 13:20:46 PM
Rimboförarna på Busslink hade tjänster där man kunde köra 807 till Uppsala, en vända eller två på 888 till Björklinge och tillbaka, 805 till Hallstavik, 641 till Norrtälje, och därefter hem på en 807 eller 647. Det fanns även ett flertal "SL-avgångar" på hela sträckan längs gamla 809 Norrtälje-Knutby-Uppsala. För att inte tala om alla 601, 604 och 611 som kördes i Danderyd och Täby sommartid. Detta klarade man av helt utan BussPC och Access.

Ja, tänk vad vi klarade oss bra med ett inplastat pappers-ark. Och skylta kunde vi göra själva också. Läsförståelse hade de flesta oss, men inte alla tyvärr...
En mindre begåvad förare skulle köra en 805:a från Hallstavik till Uppsala. I Rasbo jagade hen av alla resenärer och körde tillbaka mot Hallstavik.
Ilskna resenärer hörde förstås av sig.
- Det stod ju på kör-specen att jag skulle vända !, försvarade sig föraren. - Längst ner...
- Får jag se, sa basen och läste på specen... - Det var ju för f-n specen du skulle vända på! Inte turen! Det fortsätter ju på baksidan..!

/    M v h   Walle
!

Jocke Selling

I min yrkesroll möter jag ofta önskemål om rundkörningar. Tyvärr stupar dessa ofta på EU-körtiderna, och strävan mot kortare ramtider. Så långt det är möjligt tycker jag personligen att man ska försöka tillgodose denna stimulans i förartjänsterna. Dock inte utan att ha främsta fokus på rimliga ramtider ( något som ändå drivs upp av trafiktopparna och långa raster).

Ersa

Citat från: WalleW skrivet 06 februari 2016, 13:24:51 PM
Jag gillade att köra 639:an, särskilt med KR Trafik AB´s nya VolvoB12 ledvagnar, utom på fredags-eftermiddagarna sommartid. Folk var så stirriga och allt var så j-a rörigt vid Teknis innan man kom iväg. Det var ju bara levande getter, grisar och höns som fattades i bussen för att nidbilden av den typiska "sommargästen i Roslagen" skulle vara fulländad...

Trots att 639 är nedkortad till Hallstavik ser bagagesituationen ungefär ut på samma vis idag som under KR-tiden 2003-2008. Med skillnaden att man idag försöker trycka in i stort sett samma mängd skymmande gods/bagage i röda lågentrébussar i form av ledvagnen Volvo B9S samt boggivagnen B8RLE.
Detta kanske vore något som de sommararbetande kundvärdarna/terminalvärdarna (eller vad de kallas idag) skulle kunna assistera med? Ett antal äldre 639-passagerare har frågat om de har "arbetsförbud när det gäller röda bussar, då de inte verkar få lämna 676:ans hållplats". ;)

WalleW

Citat från: Ersa skrivet 07 februari 2016, 02:01:09 AM
Trots att 639 är nedkortad till Hallstavik ser bagagesituationen ungefär ut på samma vis idag som under KR-tiden 2003-2008. Med skillnaden att man idag försöker trycka in i stort sett samma mängd skymmande gods/bagage i röda lågentrébussar i form av ledvagnen Volvo B9S samt boggivagnen B8RLE.
Detta kanske vore något som de sommararbetande kundvärdarna/terminalvärdarna (eller vad de kallas idag) skulle kunna assistera med? Ett antal äldre 639-passagerare har frågat om de har "arbetsförbud när det gäller röda bussar, då de inte verkar få lämna 676:ans hållplats". ;)

Good morning...

Några "terminalvärdar" såg jag aldrig till. Med lite tur var föraren av förstärknings-vagnen en pigg ordning som hjälpte till med bagage-lastningen, det var alltid värst på vårkanten då alla möjliga och omöjliga prylar skulle tas "med till landet"... Ett handmålat litet glasbord och en uppspelt papegoja är mina klaraste minnen, den senare lyckades också engagera de hundar och katter som fanns ombord. Vilken ljud-kuliss det var... :o...
Men tre "problem" hängde med hela sommaren; barnvagns-platsen full av bagage, mittgångarna blockerade av bagage och SL-kortets geografiska giltighet... Så mycket tidsödande tjafs...och dessutom ofta med samma resenärer varje gång... >:(...

/   M v h   Walle

Ersa

Citat från: WalleW skrivet 07 februari 2016, 10:53:08 AM
Några "terminalvärdar" såg jag aldrig till.

Inte så underligt, då dessa dök upp för första gången sommaren 2011 i och med bagagelastning av dubbeldäckarna. I övrigt är det intressant på ett skrämmande vis att man i årtionden, och än idag, tillåtit/tillåter så mycket löst bagage inne i alla röda fordon. Jämför man kraven på hur noga man skall surra fast en rullstol i en färdtjänstbuss eller last i en lastbil är det ju en markant skillnad...

WalleW

Citat från: Ersa skrivet 07 februari 2016, 13:24:37 PM
I övrigt är det intressant på ett skrämmande vis att man i årtionden, och än idag, tillåtit/tillåter så mycket löst bagage inne i alla röda fordon. Jämför man kraven på hur noga man skall surra fast en rullstol i en färdtjänstbuss eller last i en lastbil är det ju en markant skillnad...

Jomenvisst !

Jag bidrog väl själv till en del smärre konflikter också, men jag var benhård på att mittgångarna skulle vara fria från "gods". Med KR Trafik AB´s nya bussar kom också säkerhets-bältena, och jag var lika envis med att de skulle användas. Argumentet "alla andra chaufförer säger att..." bet inte det minsta på mig.
Några vardagar fick jag oväntad hjälp av gamla bekanta i Trafikpolisen, Tunga Gruppen, när de kollade bussar samt kör- och vilotider vid Teknis.
- Nu blir det bältes-kontroll, ropade Roger K och började gå långsamt längs mittgången.
Jevlar vad det började klicka överallt  :D
Men de flesta resenärer lärde sig ganska snart att inte tjafsa om bältena när jag körde. I deras ögon var jag nog "en grinig j-el"...

/   M v h   Walle

Ersa

Även intressant att notera hur många som inte har en aning om det skulle ha kommit någon "ny" lag om bältesanvändning i bussar där bälte finns. Lagen infördes ju så "sent" som 1 januari 1999, så barn och ungdomar under 17 år har levt hela sin livstid med denna lag...

WalleW

Citat från: Ersa skrivet 07 februari 2016, 16:00:28 PM
Även intressant att notera hur många som inte har en aning om det skulle ha kommit någon "ny" lag om bältesanvändning i bussar där bälte finns. Lagen infördes ju så "sent" som 1 januari 1999, så barn och ungdomar under 17 år har levt hela sin livstid med denna lag...
Ja visst känns det konstigt ! När de sätter sig i en bil drar de allra flesta ungdomar på sig bältet med automatik.
Men bälte i bussen ! "Så löjligt och mesigt"...
Tyngdkraften fungerar kanske annorlunda på ungdomar i buss... ::) ::) :o

/   M v h   Walle