Tidaholmare i Örebro

Startat av meng, 02 februari 2016, 18:06:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

meng

Hejsan

Jag har kommit över detta foto och undrar om någon kan berätta mer om bussen mm. Tidaholmare med regnummer T6244, Linje 6 och märkt "Karlslund" (Örebro?)

/Martin

BengaB40

Hej! Första siffran i regnumret är lite skymd, bör vara en 5:a. En av 13 Tidaholmare av "Mindre Typ" levererade 1925-1928 till AB Omnibus, Örebro. 1936 hade samtliga ersatts av större och modernare bussar. Uppgifterna plockade ur Lennart Westessons fina historik LOKALTRAFIKEN I ÖREBRO. Karlslund är en mycket mycket vacker plats med stor herrgård ett antal kilometer väster om stadskärnan.  Hälsn. BengaB40

meng

Tack så jättemycket för svaret. Ja första siffran kan mycket väl vara en femma. Har någon annan något mer att tillägga så är det naturligtvis välkommet. Tex linje 6 sträckning, vad hände med bussen efter tjänst hos AB Omnibuss, Vem är mannen på bilden?

/Martin

BengaB40

Hej igen! Om linjesträckningen  hittade jag följande uppgift angående Linje 6 i tidigare nämnd bok: Tillkom 1 september 1931 och gick först  från Karlslund och via Järntorget-Olaigatan-Skolgatan-Västra Längbrotorggatan-Hjortstorpsvägen till Tallbacksvägen (nuvarande Norrby). 1932 ändrades numret till 1B med ny sträckning. Kanske ditt foto är taget vid premiärturen, en ren gissning från min sida! Har gått igenom en förteckning på levererade Tidaholmsbussar, som finns i BUSSNYTT nr. 3,2000 gjord av Lars Ericson och Ulf Söderlund men tyvärr saknas T5244 där.  Hälsn. BengaB40

BengaB40

Hej återigen! Fann bussen nu i en tilläggsförteckning (BUSSNYTT nr.2, 2001: Levererad 1927, Chassityp TSLO.  Hälsn. BengaB40

meng

Tack BengaB40 för intressant information och att du lägger tid på att hitta den!

/Martin

bilomnibussen

Hej! T 5244 är rätt nummer!.
Mvh Jan G