Krakel med Rakel stoppade massor av bussar för Keolis i Göteborgsområdet

Startat av eldani, 02 februari 2016, 12:08:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

http://www.bussmagasinet.se/2016/02/krakel-med-rakel-stoppade-massor-av-bussar/

Så går det med elektroniken om det strular så blir det problem.

Onödigt citat borttaget. Använd egna ord, tack. /Admin

WalleW

Förr var vi totalt elektronik-befriade...
Alla buss-turer gick då ut på tid oavsett väder och/eller strömavbrott, om det inte var något tekniskt fel på själva bussen.
Extremt väder må annars vara skäl till att ställa turer, men rubricerat ger ett mycket märkligt och handfallet intryck  :o ,
åtminstone på mig...

/   M v h   Walle

Lars_L

Nej, det låter ju väldigt konstigt - i alla fall om det bara är radiokommunikationen som ligger i Rakel. Men det är klart, om tjänstespecar, omlopp och  körtider är kopplade till systemet så blir det ju lite knepigare. Beror ju på hur beroende av det digitala man har gjort sig i Göteborg; läs ifall man kan få ut det på papper till förarna.

Förr i tiden fanns ju vare sig radio eller telefon i bussar. Nu när alla har mobiler bör det ju knappast vara något problem att kommunicera vid problem, eller om avlösningen spruckit etc - må vara att det blir lite omständligare.

Att radiokommunikationen ligger nere kan ju knappast vara ett skäl som Västtrafik accepterar för att lägga ner trafiken några timmar - så det hela lär väl kosta Keolis rätt stora summor i slutändan får man förmoda.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Erling.L

utsättningen i itid går väl över rakel vill jag minnas, sen vill jag minnas att det är ok o ställa trafiken när rakel e nere för då försvinner alla säkerhetsfunktioner som överfallslarm med mera.

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Ersa

Citat från: Erling.L skrivet 02 februari 2016, 17:05:24 PM
utsättningen i itid går väl över rakel vill jag minnas, sen vill jag minnas att det är ok o ställa trafiken när rakel e nere för då försvinner alla säkerhetsfunktioner som överfallslarm med mera.

Att man inte vill köra trafiken helt utan överfallslarm kan man ha respekt för. Det borde väl finnas krav på att man skall ha ett fungerande trygghetssystem för att kunna köra. Men det låter väldigt konstigt att det sägs vara operatörens ansvar att äga ett eget radiokommunikationssystem. Brukar ett sådant system vara huvudmannens ansvar att leverera och underhålla? Åtminstone i våra allra största stadsregioner.

mittlinje

Citat från: Ersa skrivet 02 februari 2016, 18:16:17 PM
Att man inte vill köra trafiken helt utan överfallslarm kan man ha respekt för. Det borde väl finnas krav på att man skall ha ett fungerande trygghetssystem för att kunna köra. Men det låter väldigt konstigt att det sägs vara operatörens ansvar att äga ett eget radiokommunikationssystem. Brukar ett sådant system vara huvudmannens ansvar att leverera och underhålla? Åtminstone i våra allra största stadsregioner.

Enligt en chaufför jag pratat med äger Västtrafik utrustning men lägger över mycket ansvar på entreprenören i form av t ex "first line", man skall undersöka och försöka åtgärda (ibland genom externt företag) innan Västtrafik blandas in.

Erling.L

ett problem e att det finns många aktörer i rakel soppan keolis, Gsk, Västtrafik och Msb samt hårdvaruleverantör minimum

Lars_L

Men vad jag förstod av artikeln så körde man ju ut trafiken senare fast Rakel inte kommit igång - och då lät man använda mobiltelefon för kommunikation. Så överfallslarmet kan ju knappast ha varit avgörande för Keolis beslutsfattande - såvida inte skyddsombudet krävt skyddsstopp som sedan upphävts. Det är ju ändå morgontrafik - då - särskilt i busstrafiken - det väl knappast händer några allvarliga incidenter - även om man förvisso aldrig ska förringa säkerhetsaspekten.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Erling.L

misstänker man inte körde ut iom att rakel var nere men när man pratat med skyddsombud och vt släppte man ut den men iom jag varit ledig e det inget mer än gissning från mig

Ingemar

Citat från: Erling.L skrivet 02 februari 2016, 17:05:24 PM
ITid (liksom biljettmaskinen) kommunicerar via GPRS, alltså mobilnätet.
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

yngrot

Även utanför Göteborg var Rakel ur funktion men  vi körde ändå  ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ulf Berlin

Tragiskt är bara förnamnet när man helt litar på tekniken.../Ulf

WalleW

Citat från: Ulf Berlin skrivet 03 februari 2016, 22:57:37 PM
Tragiskt är bara förnamnet när man helt litar på tekniken.../Ulf
Hello!
I slutet av 80-talet fick jag som enda överårig (drygt 40) i en "oberoende" projekt-grupp möjlighet att på konsult-basis medverka till framtagande av bas / riktlinjer / grunder för ett transport-närings anpassat " ADB/Data-system". Det hette  så på den tiden, begreppet "IT" var inte uppfunnet ännu. Det närmaste var väl snarast "ET", och f-n vet om om vi inte är där snart...
Systemet skulle vara oberoende av hårdvaru-fabrikat. "Fönster-hanteringen" var under  snabb utveckling och "mobil-data" var på stark fram-marsch.
Jag  föreslog  följande tre grund-stenar i ett dylikt system:

Definition:
1. ADB-baserat ej beroende-framkallande hjälpmedel / stöd / förenkling för den dagliga operativa och delvis administrativa verksamheten (t e statistik, historik). Får ej negativt påverka handhavarens övriga arbetsuppgifter.

2. Absolut användar-vänlighet, d v s ej försvårande / konflikt-skapande  handhavande för trafik-ledare och administratörer i konservativ företags-miljö och som är äldre än 50 år.

3. Force majeure back-up i form av läs- och hanterbara pappers-listor.

Ovanstående kan förefalla löjligt enkelt idag, men detta var nästan 30 år sedan då mobil-telefoner just hade lämnat tegelstens-formatet.
På fråga från "data-pojkarna" vid nästa möte, om vad jag "menade med det här" och vad jag "grundade det på", svarade jag "precis det jag har skrivit" och "egna praktiska erfarenheter av fordonstrafik och trafikledning i storstads- och stordrifts-miljö".
Uppdraget avslutades hastigt för min del. Jag blev aldrig kallad till något mer möte och insåg då att "data-arenan" hörde de unga entusiasterna till.
Att ha en skriv-kunnig "gamling" med praktisk erfarenhet med i gänget kunde ju bli väldigt "störande" för de unga teoretikerna som redan "visste bäst" om om det mesta.

Det var första gången jag kände av "Stetson-syndromet" i arbetslivet, d v s några rader ur Hasse&Tages visa "Stetson-hatten":

"Vid trettitre
är man passé.
Vid trettifem
då kan man hälsa hem.
Vid fyrtifem
är man ett skämt.
Och högre opp
då  åker man väl på en propp..."

Hur många system-utvecklare krävs för att byta en vanlig glödlampa ?
Svar: Inga alls... det är ett hårdvaru-problem...

/   M v h   Walle