Nytt system för böter ska stoppa SL-fusk

Startat av eldani, 01 februari 2016, 18:21:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani


miikos

Funderar dock om det är något som Stockholm landsting kan besluta om?

Ser man här så verkar det som att tilläggsavgiften ska vara beroende av kostnaden för biljettkontrollen samt biljettpris. Frågan är då om man kan höja tilläggsavgiften om man inte höjer betalningen till biljettkontrollant eller biljettpriset?

Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik
3 § Tilläggsavgift bestämmes till belopp som är skäligt med hänsyn till trafikutövarens kostnader för biljettkontrollen och avgiften för den biljett som har avkrävts den resande men som han ej har kunnat förete.

Hur som hellst så finns ju möjligheten att polisanmäla stamkunder. Möjlighet till åtal för bedrägligt beteende eller bedrägeri bör ju finnas. Vid fällande dom så kan man vänta sig riktiga böter. (Dagsböter som är inkomstberoende).

Lars-Håkan_E

Det här är ju bara ett spel för galleriet, det låter som om man gör något.

Hur stor procent av utfärdade kontrollutgifter betalas verkligen? 25%??  50% med Kronofogdens hjälp??

Den del av "stamkunderna" saknar ju hemvist och/eller identitet och kan då knappast lagföras.

Det effektivaste är nog att avvisa alla utan giltig biljett så ofta som möjligt, då blir det jobbigt, höga böter avskräcker bara "vanligt folk"

Nico

Instämmer med Lars-Håkans sista stycke ovan, dvs strikt avvisning för vaneplankare.

Sedan fungerar sällan detta med åtal för bedrägligt beteende. Är beloppet under 500 kronor så brukar det rent rutinmässigt bara skrivas av... så tyvärr är inte heller den lösningen gångbar i praktiken.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

#4
Citat från: miikos skrivet 01 februari 2016, 19:03:25 PM
Funderar dock om det är något som Stockholm landsting kan besluta om?

Ser man här så verkar det som att tilläggsavgiften ska vara beroende av kostnaden för biljettkontrollen samt biljettpris. Frågan är då om man kan höja tilläggsavgiften om man inte höjer betalningen till biljettkontrollant eller biljettpriset?

Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik
3 § Tilläggsavgift bestämmes till belopp som är skäligt med hänsyn till trafikutövarens kostnader för biljettkontrollen och avgiften för den biljett som har avkrävts den resande men som han ej har kunnat förete.

Hur som hellst så finns ju möjligheten att polisanmäla stamkunder. Möjlighet till åtal för bedrägligt beteende eller bedrägeri bör ju finnas. Vid fällande dom så kan man vänta sig riktiga böter. (Dagsböter som är inkomstberoende).

Har för mig att landstinget fortfarande måste begära detta hos länsstyrelsen, som fortfarande har möjlighet att stoppa höjningen - ifall man då anser att det strider mot lagen (alltså att avgiften inte är skälig). Tanken med lagen har ju varit att det ska vara en skälig avgit. Tanken med detta har ju legat i det inte är bevisat att man faktiskt begått ett brott. Det vill säga att man kan ha tappat biljetten, eller att det av annat skäl har skett oavsiktligt.

Jodå - det går, men om jag minns rätt så har man väl menat att man i huvudsak inte ska belasta rättsväsendet med detta - och att det nog därför är svårt att få någon åklagare att ta upp fallet.

Det finns förvisso möjlighet att väcka åtal även om det rör små belopp. Dock ska man nog helst vara ertappad med att sakna biljett ett antal gånger och att det också går att konstatera att brottet skett med uppsåt. Man har uttalat mycket tydligare på annat ställe i förarbeten att exempelvis att passera en tunnelbanespärr utan att avlägga avgift bör betraktas som allvarligare än att "bara" sakna biljett. Att "ta rygg" på någon visar ju på en förslagenhet och ett syfte att begå brott. Att bara sakna giltig biljett når inte riktigt upp till det, även om det skett vid flera tillfällen.

Edit: Det är visst Transportstyrelsen som ansvar för det idag. Att föreslå stegrad avgift är ju dock föga förankrat i svensk rättstradition och nog svårt att få igenom.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist