SL 185

Startat av Greger Larsson, 30 januari 2016, 18:46:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Ingen av SL:s mest frekventa linjer kanske:

Lars-Håkan_E

Trevligt!'

Farsta Centrum och bussen är på väg till Filipstadsbacken.

Jan E

Härlig bild, kul att se den eftersom jag bodde längs linjen under min uppväxt och har åkt 185:an åtskilliga gånger.

Jan E

Ulf Berlin

Den hade säkert 30-min trafik då...
Vad står det i texten på bakrutorna,ty det är(väl)inte den vanliga"släpp bussen före"?/Ulf

Jan E

Som jag minns det var det 10 min trafik. Åtminstone innan T-banan till Farsta strand fanns, den kom -71. Före pendeltågstrafiken -73 så var väl 185:an den enda linjen i området mellan Farsta C och Filippan så det var en hel del som åkte. Efter att pendeltågen kom blev det fler busslinjer i området, framförallt på Larsbodavägen. Dessutom började en del ta pendeltåget från Södertörns villastad till stan. Innan var det bara T-banan som gällde och då i kombination med 185:an eller en promenad. Men från Persbergsbacken där jag bodde var det lite långt tyckte man. Från Televerket vid Mårbackagatan var det tom extrabussar då Televerkarna slutade på eftermiddagen. Det kan kanske pigga upp med en Instamatic-bild från slutet på mars 1970:

Jan E

roggek

Citat från: Ulf Berlin skrivet 30 januari 2016, 22:54:41 PM
Den hade säkert 30-min trafik då...
Vad står det i texten på bakrutorna,ty det är(väl)inte den vanliga"släpp bussen före"?/Ulf

Står något om ...spar bränsle...", lite svårt att tyda dekalerna i 400% förstoring...
Ser ut som den gamla SLTF-loggan, så det var väl någon kampanj för att få folk at ta bussen...
Undrbar bild f ö

Ola Almquist

Förslag: Har du råd att inte ta bussen i morgon? respektive Spar bränsle och miljö. Ta bussen.

M.v.h.
Ola

Gunnar D

Citat från: Jan E skrivet 31 januari 2016, 08:25:44 AM
Som jag minns det var det 10 min trafik. Åtminstone innan T-banan till Farsta strand fanns, den kom -71. Före pendeltågstrafiken -73 så var väl 185:an den enda linjen i området mellan Farsta C och Filippan så det var en hel del som åkte. Efter att pendeltågen kom blev det fler busslinjer i området, framförallt på Larsbodavägen. Dessutom började en del ta pendeltåget från Södertörns villastad till stan. Innan var det bara T-banan som gällde och då i kombination med 185:an eller en promenad. Men från Persbergsbacken där jag bodde var det lite långt tyckte man. Från Televerket vid Mårbackagatan var det tom extrabussar då Televerkarna slutade på eftermiddagen. Det kan kanske pigga upp med en Instamatic-bild från slutet på mars 1970:

H23 på linje 185! Det finns drös med bilder med H34 på 185:an men detta har jag aldrig sett förr! Utmärkt användning av din Instamatic, mer sånt!

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Instämmer, en fin Instamaticbild!
Var det snabblastning som gällde? Ser ut som det står en konduktör vid de öppna bakdörrarna.

Ulf Berlin

Citat från: Björn Forslund skrivet 31 januari 2016, 13:20:36 PM
Instämmer, en fin Instamaticbild!
Var det snabblastning som gällde? Ser ut som det står en konduktör vid de öppna bakdörrarna.
Trafikbefäl som kollar"periodkortare"?/Ulf

Peter Rost

Trevliga bilder! Capitol från Hammarby?

//Peter