Otrygghet på linje 3 i Borlänge

Startat av Wetjo, 28 januari 2016, 20:00:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Bedrövligt att sånt ska behöva hända men tyvärr   finns ofta ingen respekt för andra .. Hörde igår på radion om personal på badhus som blev misshandlade av ungdomar när de skulle avvisas efter att hällt schampo i bassäng och hoppat i bassäng med schampo i hårt och en del annat . Vissa tycker de kan uppföra sig hur som helst och säger någon till dem så får man sig en omgång..   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

miikos

Citat från: Kung Vasa skrivet 01 februari 2016, 12:47:53 PM
www.dt.se/dalarna/borlange/lansstyrelsen-sager-nej-till-kameraovervakning-pa-bussar

"troligt att länsstyrelsens beslut överklagas"

Eller att man skickar in en ny komplett ansökan.

Blev förvånad när jag läste rubriken. Men tydligen så har Dalatrafik lyckas missa det fetstila och gulmarkerade rubriken "obligatoriska bilagor" ... "uppgifter om plats där brott/olyckor ofta sker" på ansökningsblanketten.

Man kan förstås överklaga med, osäker på vad som är smidigast. Kan ju hända att frågan hänvisas tillbaka till Länsstyrelsen för bedömning med nya uppgifter.

Fint sätt att slösa på skattepengar, även om det endast är 3 700 kr.

1896

www.dt.se/dalarna/borlange/dalatrafik-overklagar-beslut-om-kameraovervakning-kameror-finns-redan-pa-bussar

Fast de gamla bussarna ska väl snart bytas ut ? Efter halvårsskiftet när det nya avtalet börjar att gälla, då lär det bli mycket böter för Keolis om de ska fortsätta att köra med de bussar de har idag, det är ju fel på det mesta som det är nu. Då måste det väl till nyinstallationer av kameror i de nya bussarna i alla fall, så då får man ju ta kostnaden ändå, så där är Bengt Benjaminsson ute på tunn is.

bowlingjocke

Citat från: Kung Vasa skrivet 06 februari 2016, 20:22:57 PM
www.dt.se/dalarna/borlange/dalatrafik-overklagar-beslut-om-kameraovervakning-kameror-finns-redan-pa-bussar

Fast de gamla bussarna ska väl snart bytas ut ? Efter halvårsskiftet när det nya avtalet börjar att gälla, då lär det bli mycket böter för Keolis om de ska fortsätta att köra med de bussar de har idag, det är ju fel på det mesta som det är nu. Då måste det väl till nyinstallationer av kameror i de nya bussarna i alla fall, så då får man ju ta kostnaden ändå, så där är Bengt Benjaminsson ute på tunn is.
Det är väl inte krav på helt ny bussflotta i den upphandling som gäller från i sommar väl?
Isåfall har ju hela Sambus också en hel del bussar som blir tvungna att bytas ut. Vad jag vet är det inte ens beställt så mycket nytt.

Men krav på en snittålder skulle jag tro det är.

1896

Citat från: bowlingjocke skrivet 07 februari 2016, 00:01:48 AM
Det är väl inte krav på helt ny bussflotta i den upphandling som gäller från i sommar väl?
Isåfall har ju hela Sambus också en hel del bussar som blir tvungna att bytas ut. Vad jag vet är det inte ens beställt så mycket nytt.

Men krav på en snittålder skulle jag tro det är.

Som det hörs, så har inte Keolis heller beställt några nya bussar ännu, är tydligen Dalatrafik som krånglar.

1896

Problem på fler linjer:

www.dt.se/dalarna/borlange/vakter-pa-annu-en-busslinje-otrygga-barn-uppmanas-sitta-nara-foraren

1896

Dalatrafik vill tydligen ha kameror i samtliga bussar i länet:

www.dt.se/allmant/dalarna/dalatrafik-tar-strid-for-kameraovervakning-pa-bussarna-ar-helt-nodvandigt

igel

Jag vet att jag skrev ett inlägg här i januari, som har tagits bort av moderatorn. Nu visar det sig att efter ett försök med väktare har Dalatrafik valt en ny approach mot problemet. Nu sätter man in pensionärer från den somaliska PRO-föreningen i Dalarna. Vilket får mig att anta att mitt förra inlägg låg rätt nära verkligheten.http://www.dt.se/dalarna/borlange/somaliska-pensionarer-ska-stoppa-stoket-pa-bussen-ersatter-vaktarna

1896

Citat från: igel skrivet 06 april 2016, 15:36:15 PM
Jag vet att jag skrev ett inlägg här i januari, som har tagits bort av moderatorn. Nu visar det sig att efter ett försök med väktare har Dalatrafik valt en ny approach mot problemet. Nu sätter man in pensionärer från den somaliska PRO-föreningen i Dalarna. Vilket får mig att anta att mitt förra inlägg låg rätt nära verkligheten.http://www.dt.se/dalarna/borlange/somaliska-pensionarer-ska-stoppa-stoket-pa-bussen-ersatter-vaktarna

Utan att veta vad du skrev i nämnda inlägg, så är ju verkligheten den att Jakobsgårdarna och Tjäna Ängar, bostadsområden som linje 3 trafikerar, alltid har varit problem områden, förr var det missbrukare och socialfall som av någon anledning hade en förmåga att bli bosatta här, idag har dessa områden lika märkligt blivit Borlänges mest invandrar täta bostadsområden.   

AO

Jag tycker att det är väldigt bra att den här sidan har moderatorer som tar bort rasistiska inlägg. Det gör att sidan blir mycket trevligare för oss allihopa.

1896

Att det är problem i nämnda bostadsområden går ju inte att förneka, när till och med Polisen har beslutat om högre närvaro i form av en nyöppnad filial på Tjärna Ängar, även om man ville tona ned det hela i motiveringen.

1896

Nya turer igen, börjar bli lite drygt tycker jag:

www.bussmagasinet.se/2016/04/dalatrafik-polisanmals-av-lansstyrelsen/

Farfar

Citat från: Kung Vasa skrivet 14 april 2016, 17:09:49 PM
Nya turer igen, börjar bli lite drygt tycker jag:

www.bussmagasinet.se/2016/04/dalatrafik-polisanmals-av-lansstyrelsen/

Då får vi väl se om vad som gäller för Avesta kommun för att kommunalrådet där säger ju att de skall ha upp till 10st bussvärdar där, och sen skall det även finnas någon i Hedemora nu med.