SS H21 Capitol vid Långsjö Torg

Startat av Gunnar D, 27 januari 2016, 11:28:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

För 52 år sedan, 27 jan 1964, kunde man åka H21 5286 på linje 66 från Långsjö Torg till Brunkebergstorg. Om man hade lust.

Mvh Gunnar

Ulf Berlin

Ytterligare ett härligt tidsdokument från dig:)/Ulf

Ingwar Åfeldt

I unga år bodde jag i Älvsjö och linje 66 var den busslinje som jag vanligen åkte för att komma in till stan. För att komma till Skanstull var dock 64:an bättre och om jag hade gott om tid så blev det linje 65. Alla tre linjerna vände ju vid Varvsgatan nära Hornstull. Vilket år förlängdes 65 och 66 till Brunkebergstorg?

M v h
Ingwar

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 27 januari 2016, 21:47:03 PM
I unga år bodde jag i Älvsjö och linje 66 var den busslinje som jag vanligen åkte för att komma in till stan. För att komma till Skanstull var dock 64:an bättre och om jag hade gott om tid så blev det linje 65. Alla tre linjerna vände ju vid Varvsgatan nära Hornstull. Vilket år förlängdes 65 och 66 till Brunkebergstorg?

Linjerna förlängdes 17 apr 1958 i samband med att T-banan till Hammarbyhöjden invigdes. Linje 79 nedlades då och frigjorde utrymme vid Brunkebergstorg.

/Gunnar

Peter Ström

Låg det inte en Konsum butik samt ett Post kontor vid Långsjö Torg? Var låg/ligger hållplatsen? Känner inte igen mig...
//Peter

roggek

Citat från: Peter Ström skrivet 28 januari 2016, 21:36:09 PM
Låg det inte en Konsum butik samt ett Post kontor vid Långsjö Torg? Var låg/ligger hållplatsen? Känner inte igen mig...
//Peter

Utanför vänster i bild ligger Långsjö Torg:
Idag ser det ut så här på "samma plats" i Google StreetView:
https://goo.gl/maps/Mf943V7PAv92

Endast villan på Herrängsvägen 4 i bakgrunden är sig lik efter 52 år...