E20 och utökad Brommatrafik

Startat av rengmark, 27 januari 2016, 01:01:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rengmark

Arriva har inte direkt velat satsa på utökad trafik den senaste tiden. Därför ser jag med förvåning hur linje 113 mellan Sundbybergs torg och Blackebergs gård fått 7½-minuterstrafik i rusningen. Det är på sträckan Sundbybergs torg-Mariehällskyrkan behov finns men inte på resten av sträckan. Jag antar att SL gjort en uppgörelse med Arriva om denna ökade trafik. Även lördagar kör man tätare trafik. Jo, jag vet att man tidigare körde 10-minuterstrafik på hela linjen i rusningen.

Lars_L

Citat från: rengmark skrivet 27 januari 2016, 01:01:49 AM
Arriva har inte direkt velat satsa på utökad trafik den senaste tiden. Därför ser jag med förvåning hur linje 113 mellan Sundbybergs torg och Blackebergs gård fått 7½-minuterstrafik i rusningen. Det är på sträckan Sundbybergs torg-Mariehällskyrkan behov finns men inte på resten av sträckan. Jag antar att SL gjort en uppgörelse med Arriva om denna ökade trafik. Även lördagar kör man tätare trafik. Jo, jag vet att man tidigare körde 10-minuterstrafik på hela linjen i rusningen.

Nja, uppgörelse behövs väl inte i och för sig; Arriva är ju skyldig att planera trafiken så att det inte blir för många stående. Trafikförvaltningen har ju också rätt i vissa fall att utöka minimitrafiken, men det har man nog inte gjort. Särskilt inte när den uppfyller de generella riktlinjerna.

Däremot vill man ju tidigare glesa ut till var 20:e minut på sträckan Solna-Sundbyberg. Men det fick man väl inte på grund av avtalskrav på kvartstrafik i rusningen, men den här lösningen går däremot förstås bra.

Naturligtvis skulle man säkert kunna haft en "kortvariant" som bara gick mellan Solvalla och Sundbyberg - men att man valt den här lösningen är väl kanske lite praktiska skäl också och möjligen förhoppning att också få ett ökat resandet till Islandstorget för att uppnå lite jämnare beläggning.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist