Några linjeändringar i Sthlm Norrort (Arriva) - 26 januari 2016

Startat av Mikael T Nilsson, 26 januari 2016, 10:00:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Den 11:e januari skedde några linjeändringar i Norrort. Linje 629 kortas av och trafikerar stäckan Danderyds sjukhus-Ullna strand (med vissa turer till Lövsättra vägskäl, skyltas då endast "Ullna").

Här en morgontur mot Lövsättra i regndiset.

På sträckan Kulla vägskäl-Åkersberga stn ersätts linje 629 av nya linje 683.
Vissa turer på linje 683 trafikerar även Danderyds sjukhus. Här en morgontur som strax ankommer Danderyds sjukhus.

Det ser alltså ut som att SL valt linjenummer i 680-serien för anslutningslinjer utmed 670 och Vaxholmsvägen. Vid Kulla vägskäl kan man byta till linjerna 681 & 683 och vid Engarn till 682.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

...och linje 615 är förlängd från Löttingelund till Kulla vägskäl och tidtabellen tyder på att 615-683 är
kopplade särskilt L-S.
Om 683 endast skyltas "Åkersberga"från DS kan resenärerna få en rätt lång hemresa.../Ulf
(Svårt det här när man lägger linjerna i"fel"linjenummerlucka,ty det märks t ex tydligt vid
Ropsten där många resande tvekar att ta linje 221 när dom ska åka till LidingöC.)

Mikael T Nilsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 26 januari 2016, 13:11:39 PM
...och linje 615 är förlängd från Löttingelund till Kulla vägskäl och tidtabellen tyder på att 615-683 är
kopplade särskilt L-S.
Om 683 endast skyltas "Åkersberga"från DS kan resenärerna få en rätt lång hemresa.../Ulf
(Svårt det här när man lägger linjerna i"fel"linjenummerlucka,ty det märks t ex tydligt vid
Ropsten där många resande tvekar att ta linje 221 när dom ska åka till LidingöC.)

Hej,

Det stämmer.

Egentligen borde SL och Arriva kanske passat på att stuva om lite bland linjenumren i Norrort i samband med tidtabellsomläggningen.

Linjerna i 620-serien hör ju t ex egentligen mer ihop med Åkersbergatrafiken.

Ett förslag hade annars varit:
-Linje 524 (Upplands Väsby/Vallentuna/Täby) -> bytt nummer till 669 för att passa Norrortsnummer och Vallentunatrafiken
-Linje 606 (lokallinje D-ryd) -> bytt nummer till 603
-Linje 627 (Kista/Sollentuna/D-ryd/Täby) -> bytt nummer till 606 (eller nummer i 150-serien)
-Linje 629 Danderyds sjukhus-Ullna -> fått linjenummer 612

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.