Smalspårig CF

Startat av Greger Larsson, 23 januari 2016, 18:34:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

En av få CF66 hos SL, här vid Skanstull i februari 1980:


Niklas Bygdestam

CF:ar rent allmänt hade väl hunnit börja bli allt mindre vanliga runt 1980?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 januari 2016, 13:55:32 PM
CF:ar rent allmänt hade väl hunnit börja bli allt mindre vanliga runt 1980?

Vid SL fanns de kvar till 1984, sedan hos privata SL åkare till 1989. SvOf:s CF gick alltså 25 år i reguljär trafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 24 januari 2016, 14:09:28 PM
Vid SL fanns de kvar till 1984, sedan hos privata SL åkare till 1989. SvOf:s CF gick alltså 25 år i reguljär trafik.

Skall man vara petig så gick den sista turen på linje 810 Jordbro-Skanstull den 7 maj 1987. Senare samma dag levererades den till SvOf. Så det blev bara 23 år men det är ju inte dåligt det heller. Det är enligt uppgift den CF som gick längst i nära nog daglig tjänst. Och det var i varje fall den sista i trafik i SL-området.

Sista åren tillhörde bussen Wasatrafik i Trångsund.


Sista dagen och sista turen för CF inom SL-området.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Jo, du har rätt. Det blev "bara" 23 år!

Greger Larsson

Sista CF i reguljär trafik bör ha varit FKJ807 som skolbuss i Fjärdhundra. Men Niklas har rätt så tillvida att 1980 hade CF-beståndet börjat tunnas ut, åtminstone ute i landet där de tidigare varianterna CF75-65 var vanligast. I stockholmstrafiken var CF76:an vanligast och av de var nog de flesta kvar 1980.

Clabbe

Vad är skillnaden på CF 76/66? I lastbilshistorien hade L66 8 l motor från L56 men ram från 76 an. De flesta Lastbilar jag sett i serien var LB66 med betongbaljor.

Railmaster

1984? Var hade SL CF i trafik det året? :)

Björn Forslund

Citat från: Railmaster skrivet 24 januari 2016, 21:29:14 PM
1984? Var hade SL CF i trafik det året? :)

De sista frontmotorbussarna vid SL slopades väl 1984?

Railmaster

Scania BF typ H63 hängde väl med till 1984 eller möjligtvis 1983 men några CF minns jag inte 1984 i SLs ägo! :)

WalleW

Citat från: Clabbe skrivet 24 januari 2016, 20:49:13 PM
Vad är skillnaden på CF 76/66? I lastbilshistorien hade L66 8 l motor från L56 men ram från 76 an. De flesta Lastbilar jag sett i serien var LB66 med betongbaljor.

CF76 hade den större och bredare framaxeln (6,5 ton ?) som fyllde upp hjulhusen utåt mer än den mindre axeln på den "smalspåriga" CF66, en tydligt märkbar skillnad till det bättre för ögat. CF76 hade den väl-ljudande D11 sug-motorn på 190 hkr... :)

/   M v h   Walle

Björn Forslund

Citat från: Railmaster skrivet 25 januari 2016, 12:00:06 PM
Scania BF typ H63 hängde väl med till 1984 eller möjligtvis 1983 men några CF minns jag inte 1984 i SLs ägo! :)

Fanns det inga kvar i Nynäs ens? De sista frontmotorbussarna fanns väl där till 1984 då H41-H42 slopades.

Niklas Bygdestam

Tidiga CF:ar var ju högerstyrda vid leverans. Hur vanligt var det att de helombyggdes, dvs att ratten flyttades inför omläggningen till högertrafik?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 januari 2016, 20:31:02 PM
Tidiga CF:ar var ju högerstyrda vid leverans. Hur vanligt var det att de helombyggdes, dvs att ratten flyttades inför omläggningen till högertrafik?

SJ valde att inte helombygga utan bara sätta dit en högerdörr bakom framaxeln. Detta gällde CF65 o CF75 av årgångar upp till 62. Från CF66 var bussarna förstärkta med kraftigare ram ( dubbel plåt) för att klara ombyggnad bättre. CF76 var högertrafikbussar. Men de flesta äldre CF i övrigt helombyggdes då de ändå var relativt nya.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 januari 2016, 21:07:21 PM
SJ valde att inte helombygga utan bara sätta dit en högerdörr bakom framaxeln. Detta gällde CF65 o CF75 av årgångar upp till 62. Från CF66 var bussarna förstärkta med kraftigare ram ( dubbel plåt) för att klara ombyggnad bättre. CF76 var högertrafikbussar. Men de flesta äldre CF i övrigt helombyggdes då de ändå var relativt nya.


Arlanda-CF:arna var väl högerstyrda ända till slutet? Hur länge levde dessa kvar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.