Nora Bergslagsvägsjärnvägar, Swebus.

Startat av Stefan P, 27 november 2007, 16:21:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej!

1. Hur många bussar ägde NBJ som mest. Vilka garage och uppställningsplatser fanns det och var.

2. Var liggger Swebus depå i Helsingborg.

3. 3998 är en buss hos Swebus i Östhammar, finns det några liknade
   bussar i samma nummerserie eller annars.

mvh.gammalbuss

Jan

Citat från: gammalbuss skrivet 27 november 2007, 16:21:33 PM
Hej!

1. Hur många bussar ägde NBJ som mest. Vilka garage och uppställningsplatser fanns det och var.

2. Var liggger Swebus depå i Helsingborg.

3. 3998 är en buss hos Swebus i Östhammar, finns det några liknade
   bussar i samma nummerserie eller annars.

2. Basaltgatan 15, dvs de östra delarna av Helsingborg
mvh.gammalbuss
I branschen i 40 år

S Svensson

Jag är lite osäker på Din fråga.Skall försöka svara. Nora Järnvägs AB byte 1 maj 1990 namn till Swebus Continent AB. Man tog över i huvudsak beställningsbussarna och lin jetrafik utomlands då. Detta varade tills 1 jan 1991 och då togs bussarna över av Swebus Inrikes AB (nuv Swebus). NBJ hette troligen en tid Fyrswedet AB och det andra bolaget fd Swebus fick namn Enswedet AB.Detta företag övergav bussarna och istället ängnade man sig åt underhåll av tåg om jag är rätt underrättad och nyligen sålt till Kockums under namn  SWEmaint AB.
Antal bussar som GDG överlämnade till Swebus Continet AB vet jag inte. Sedan föetaget flyttat till Göteborg så tror jag att man startade med en (1) buss.
Men Nora Bergslags AB överlät sin busstrafik till GDG Biltrafik AB och då var 22 bussar med. Jag tror att det inte fanns så värst många fler än dessa och troligen överlät man bussar och trafik cirka 1974. I varje fall var det 22 bussar som GDG tog över. Det fanns även ett bolag som hette Nora Bergslags Busstrafik AB. Detta ägde några bussar som hyrdes ut. Busstrafik bedrevs inte.
Karlskoga var den stora orten för NBJ. Jag antar att det fanns bussar i Gullspång och i Nora.Det lär även funnits några småorter. Tyvärr har jag inte klart för mig placeringarna.
En av de personer som på 40 talet verkade på NBJ och hade "hand om" busstrafik övergick i slutet av 40 talet ev 1950) till SJ och dess bussar och lastbilar. hade hand om verkstäder och besiktigade även bussar.Tyvärr kom jag inte ihåg hans namn. Men återfinns i vanliga matrikeln över järnvägarna.
Detta är ett uttömmande svar på en något difus fråga om vad som menas med NBJ (och GDG,NBB, m flera) mvh Sören S

Stefan P

Hej!

Nora Bergslagsjärnväg busstrafik övertogs 1974 av GDG långlinjer. Karlskoga Lokaltrafik tog över stadstrafiken i Karlskoga
och div.smålinjer runt om kommun.
Därefter visste inte jag att fanns någon busstrafik i kvar i företaget.
Karlskoga Lokaltrafik övertog jag minns inte hur många bussar ifrån NBJ tror  det var  15-20 st.Bland de övertagna fanns
bussarna: 55,78,22,23,26,27,17,18.
Där av kan jag gissa mig till nbj haft ca. 40-45 bussar.1974.
Jag undrar om de kan haft fler bussar i något tidigare skede tex. under 50-60 talet.

mvh gammalbuss

Helge Alared

1945 hade NBJ 60 bussar i trafik, det minskade väl förmodligen under 60-talet med tanke på bilismens konkurrens.

Förutom Nora och Karlskoga fanns även bussar i Hällefors, Gullspång och Rudskoga. Långt tillbaks hade legendariske Agar Andersson buss stationerad i Grängshyttan och i Dalkarlsberg hade Albert Blomkvist sin buss. Garage/chaufförer fanns i Grängen och säkert nån mer ort som jag glömt nu.

Karlskoga Lokaltrafik övertog även NBJ 7, som nu är underkastad en rust i Nora.

1973 hade NBJ 22 bussar, enligt ett utskick från Bussavdelningen i Karlskoga. PM:et gällde lastförmåga på bussarna pga "nya bestämmelser om överlastavgift". Stadsbussarna är förmodligen ej inkluderade.

Bussarna var enligt min taxepärm:

1 EED 323
2 ?ZP 937
51 DPW 109
52 DUU 248
53 EEA 383
54 ?DY 423
56 DZP 447
57 DUR 798
58 EMO 826
59 DPR 679
60 DPN 249
61 EMW 216
65 EDF 742
70 EGS 611
74 EDE 762
75 AYW 194
76 ??C 431
77 EDG 232
79 EFZ 954
80 ??U 738
90 EGY 511
91 EHG 351

En del regnr. är svårläsliga pga hålslaget papper och väl bläddrad taxepärm...

/Helge

S Svensson

Det var 22 bussar enligt brev från Tc NBJ till mig. Tyvärr har jag ingen möjlighet att "gräva" fram uppgifterna ännu.
NBJ minnesskrift ,Krantz Claes (1956) har ett kapitel om busstrafiken.

Stefan P

Hej
Tack för alla intressanta svar.

mvh gammalbuss.

Peter Öden

Hej !

Har några kompletteringar på ett par bussar:

54 / EDY 423
76 / EHC 431
80 / DUU 738

Mvh Peter Ö

Ove Bojarp

I SvOf:s skrift nr 2 är  NBJ nr 2 en Sc 110L (Demobuss) 1969 till NBJ chnr: 540944, och 1974 till GDG som nr 1951.
Den har även haft reg.nr: D 437 och T917. De sistnämnda numren hittade jag hos SBH.

Ola Almquist

Ett par följdfrågor:

Vilken buss är det som finns kvar hos Nora Bergslags Veteranjärnväg?
Gick inte en av de nyare Hägglundarna till Rosa bussarna?

Tack på förhand!
Ola

Helge Alared

Den vagn som finns kvar hos NBVJ är NBJ 7 Scania B51 Hägglund nummer T984

Stefan P

Hej

Vilket år började NBJ bedriva busstrafik och vilken var den första bussen?

mvh gammalbuss