Köldexpertpanelen har sagt sitt

Startat av Greger Larsson, 21 januari 2016, 19:15:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

Citat från: Greger Larsson skrivet 21 januari 2016, 19:15:39 PM
norran.se

Härligt! Än finns det hopp för de svenske... :)

Men vad hände (inte) med snösvängen i Göteborg i veckan... :o..?

/   M v h   Walle

Jona

Citat från: WalleW skrivet 21 januari 2016, 19:44:57 PM
Men vad hände (inte) med snösvängen i Göteborg i veckan... :o..?

Jag var i Göteborg Jul och Nyårshelgen 2007 - 2008 och 2008 - 2009 och tror eventuellt det var sväng 1, eller var det nu händelsevis gång 2, då vädret byttes från kallt och snöfritt till blåsigt och snöstorm-liknande med tung blöt fuktig snö som kom fallande likt som manna från himlen.

Har aldrig tidigare i mitt liv upplevt så hemsk snö. Eller sådan kyla.
30 grader i Norrland var barnleken mot den kylan på 15 - 18 minus dom fick i Göteborg.
Och snön, kunde knappt röra, var tung och gå i, är glad jag inte behövt prova på och skotta.
Här hemma i Norrland där jag bor har jag aldrig upplevt snö så tung och fuktig redan när den ramlar ner.

Så numera håller jag tyst om att Göteborgarna inte fixat snön, för det gjorde inte ens jag.
Norrland kan vare sig mäta sig med upplevd kyla, eller att ett kilo snö väger ett ton, för jag har aldrig varit i likheten med någon av dessa problem här i mina trakter.

Skulle Göteborg med spårvagnslinjenätet legat här i Norrland, och fått en av våra vintrar, så skulle Göteborgarna klara av och ta sig fram, och redan vid första snöfallet skulle en Göteborgs-van spårvagnsförare utan problem framföra sin spårvagn.
Samma gäller nog bussförarna också.

För vinter i Göteborg och Vintern i Norrland insåg jag var som och jämföra äpplen med betongblock.... Eller var det med föräldrar man skulle jämföra äpplena?

/Jona
MVH Filosofen Jona

WalleW

Scania L110S50 -69, MFO / GK vik-plog, kran HIAB 1165 AWW, Lindarängsvägen Sthlm 1981. Foto: Sture Bergendahl
Bilden skannad från Tidningen Trailer nr 2 1981.

Jag hade / körde plogbil i Stockholm under 11 vintrar 1977 - 1988.
Det var länge sedan, och då upplevde jag det som det alltid var "riktiga" vintrar med kyla och relativt mycket snö.
Det kallaste jag upplevde var minus 28, jag tror det var i januari -87, då det för Stockholms-förhållanden var mycket kallt fem veckor i rad. Mycket snö var det också, och den kombinationen gick hårt åt hyvlar, lastmaskiner, slungor och plogbilar.

Vid några enstaka tillfällen blev det till att kämpa med mycket stora mängder tung blötsnö som svepte in öster ifrån, men eftersom beredskapen var god både vad gällde ekonomiska och materiella resurser samt förberedelse- och jour-tider, kunde snön hållas i schack bättre. Det gällde att börja röja innan det kom ner för många centimeter och blev för tung-kört. Arbets-ledningen var dessutom rutinerad och tvekade sällan att ringa in de nödvändiga resurserna med kort varsel.

Jag har en känsla av att främst de ekonomiska förutsättningarna kring snöröjningen i större städer har försämrats avsevärt på senare tid, vilket naturligtvis då har inverkat menligt på både beredskap och kvalitet i utförandet.

/   M v h   Walle