Stålboga

Startat av Greger Larsson, 18 januari 2016, 21:52:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Augusti 1978, anslutningsbuss till Malmköping


BengaB40

Hej! "Jag längtar stenarne där barn jag lekt", jag längtar förkrigs-Scaniorna, som man kunde färdas med i reguljär trafik under 50-talet! Tack för bilden!  Hälsn. BengaB40

Bussmicke

Numera är platsen helt igenväxt om man inte röjt.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Ahh,en av de berömda"Extravaganzorna"som man aldrig kom iväg på;)/Ulf

Railmaster

Vilka år hölls de? var de inte över 1978?

Niklas Bygdestam

Jag har för mig att Stålboga redan hade förlorat sina uppehåll på stationen 1978 när bilden togs. Men det är väl något specialtåg antar jag.

Stålboga är ett sorgligt fall. Först förlorade de uppehållen, tror det var 1975. Därefter brann visst stationshuset ned någon gång på 1980-talet. Slutligen ersattes hela banan med en ny. Så idag är det ingenting kvar i Stålboga.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 januari 2016, 13:54:03 PM
Jag har för mig att Stålboga redan hade förlorat sina uppehåll på stationen 1978 när bilden togs. Men det är väl något specialtåg antar jag.

Ja, det har ju redan påpekats att det rör sig om Extravaganza. En rundtur som man kunde åka med tåg från Stockholm till Läggesta, sedan med smalspåret till Mariefred och tillbaka till Stockholm med S/S Mariefred. Kunde också åkas i motsatt riktning. I Stålboga kunde man stiga av och åka veteranbuss till museispårvägen i Malmköping.

Det jag inte riktigt får ihop är att det var B6-vagnar. De här arrangemangen ägde rum på söndagar så då borde det ju funnits bättre vagnar att tillgå.

Detta var enda gången om året som Stålboga bemannades med tågklarerare. Det var samma person varje år och till vardags jobbade han administrativt på trafikledningen. Hans problem med att få ställverket att fungera var också lika återkommande men med hjälp av svordomar och glada tillrop lyckades han till slut varje gång.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)