Hur ser ditt närområde ut?

Startat av Jona, 27 november 2007, 15:16:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

BM visade ju en MAN i Sorunda häromdagen här på BS och det fick igång min tankebana. Stal hans tråd med en idé och tanke då men bestämde mig för att skriva en egen tråd i ämnet.

Citat från det jag skrev i omnämnda tråd:
...Detta får mig osökt och fundera vidare i ämnet. Jag har nämligen tänkt tanken ibland men kan inte svara själv på frågan.

Har ni någongång rest på en för er okänd och obesökt plats och ändå känna igen er där för ni sätt någon annan visa bilder från orten? Anledningen för jag funderar om det skulle finnas intresse av och fota sin näromgivning lite mera.
Jag har sedan jag skaffade min Nikon tänkt det flera gånger. Att fota bussar på Linje 208 på nästan alla ställen i Skelleftehamn/Sävänäs och Rönnskär. Får se när jag får fingrarna ur och börjar med projektet.

Slut citat.

Så vad säger ni, är ni med på ett evighets-projekt där man visar bilder från sitt närområde med buss och miljö?

Sedan måste jag passa på och tacka Patrik H för insperation också. Hans Hållplatsprojekt startade min tankebana från första början!

Börjar med en reprisbild där man får med ortnamnet.

Örjanskolan är tegelbyggnaden i bakrunden. Örjanskolan är högstadium.

Nedanför rälsen är vi nu. Huset är kallat Arken på grund av sin likhet med en viss känd djurtransport.

Så nu har jag startat projektet, hur slutresultatet blir är upp till er.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Patrik

Jag kan ju fortsätta tråden eftersom jag blev omnämd här, först ut är en bild från gatan där min lokala busslinje går, bussen ska strax ankomma hållplatsen Rosendalsvägen, vid bilen bakom finns en snäv korsning med en vinklad spegel så att man ska se om det kommer någon bil runt hörnet, till vänster i den korsningen ligger Eddavägen där två busslinjer till går men dom går bara i rusningstrafik.

Och sen en bild på min nattbusslinje, vi har en till men den går en annan väg som jag inte passerar väldigt ofta, på Stockholmsvägen gick förut inga andra linjer än 592 men nuförtiden kör även 565 och 566 på den vägen, ena är en lokal linje och den andra är direktbuss in till Sergels torg, en hållplats på den vägen heter Infra city väst, dock är det bara hållplatsen på ena sidan vägen som fått nya klisterlappar medans den andra fortfarande heter Breddens trafikplats enligt klistret, slarvigt i min mening men man kan ju inte påstå att SL inte är det.

Yujin Zhang

Och jag får väl hänga med på tema:

Jag bor i Stora Lappkärrsberget, som ligger både innan- och utanför Stockholms innerstad, beroende på vem du frågar; de flesta i min skolan vet inte ens var den ligger, så då säger jag bara utkanten av Östermalm.

Bergiusvägen heter den stora vägen som tar bussarna och bilarna till Stora Lappkärrsberget och här ser vi dagens enda höggolvsbuss på 40an mot Universitetet.

40an kör på Professorsslingan som ni ser på bilden. (också en av mina första bilder med systemkameran)

Sen kommer vi till första hållplatsen, som heter Professorsslingan.

Efter Professorsslingan kommer Stora Lappkärrsberget. Här är Lappis (som vi kallar det) torg mer eller mindre; finns en ICA, tobaksaffär och en restaurang.

Och så sist har vi Lektorsstigen som jag hoppar på/av varje dag. Hållplatsen ser en aning annorlunda idag, nu med hållplatskur bl.a.

Vissa turer fortsätter till Stora Skuggan, 3 minuter med buss, eller ca 15min promenad. Tyvärr har jag ingen redigerad bild från Stora Skuggan på datorn (finns säkert på CD), men här ser ni vägen till Stora Skuggan iaf, som är också tomkörnignsväg för bussarna. Vägen till Stora Skuggan viker in åt vänster ca 100m framåt.

Nu har jag visat ganska många bilder, men kunde inte låta bli att visa det enda bild jag har tagit på Ekhagen. Ekhagen ligger precis brevid Stora Lappkärrsberget och 40an har två hållplatser på Ekhagen: Ekhagsvägen och Ekhagstorget (lite ironiskt, eftersom det finns ingen affär i Ekhagstorget). Förut var det strikt varannan tur som körde via Ekhagen (förutom på nätterna), men nu har SL/Busslink blivit snålare och gjort det 30min trafik i rusning mot det hållet som har mindre folk.

Och sista bilden (jag lovar!) visar jag det som jag hör från vardagsrummet varje gång jag har fönstret öppen, nämligen Roslagsbanan!  :)

Ersa

Till/från min bostad kan man ta många linjer.

Närmast och snabbast är 8:an.

Alternativet är linje 7 och 5, med byte på Illervägen.

Eller lilla linje 83 till Hälsogränd.

Kristian

Hos mig finns det inte så mycket att välja på, men jag anser mig ändå ha nära och bra kommunikationer. Till buss 848 har jag en kilometer, till buss 729 fyra kilometer och till pendeltåget en halvmil. Promenadavstånd till alla linjer med andra ord. :)
Busslink 4507 100 meter söder om hållplatsen.

Busskuren i vinterskrud. Bakom skymtar mitt fortskaffningsmedel till/från bussen när det är snö.

kristoffer

Jonas Gustafsson

Reprisbild från min hemmahållplats i Partille. Trafikeras endast av linje 59 förutom nattbussen som heter 592 (och körs av Veolia, ej GS)
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Patrik

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 27 november 2007, 21:44:13 PM
Reprisbild från min hemmahållplats i Partille. Trafikeras endast av linje 59 förutom nattbussen som heter 592 (och körs av Veolia, ej GS)
//Jonas G

Jaså, Veolia kör nattbuss 592 där också  :P

Bussmicke

Citat från: Kristian skrivet 27 november 2007, 19:22:13 PM
Busslink 4507 100 meter söder om hållplatsen.

Står du strax efter träden och tar din bild?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Axel

Citat från: Yujin Zhang skrivet 27 november 2007, 16:36:20 PM

Vissa turer fortsätter till Stora Skuggan, 3 minuter med buss, eller ca 15min promenad. Tyvärr har jag ingen redigerad bild från Stora Skuggan på datorn (finns säkert på CD), men här ser ni vägen till Stora Skuggan iaf, som är också tomkörnignsväg för bussarna. Vägen till Stora Skuggan viker in åt vänster ca 100m framåt.

Lattjo att bussen åt ena riktningen kör om bussen åt andra hållet.
Det är inte alla linjer som kan göra så.

Yujin Zhang

CitatLattjo att bussen åt ena riktningen kör om bussen åt andra hållet.
Det är inte alla linjer som kan göra så.

Nja...båda bussar är mot samma håll, 'stan! Det är bara att Universitetsbussen kör inte hela vägen till Reimersholme, utan vänder vid Universitetet n:a efter ca 6 minuter körning (rättare sagt, tommar till Karlberg efteråt). :P

Förrsten, Universitetsbussen var stående när jag tog bilden (skulle avgå som 07:48) medan 07:37 buss från Stora Skuggan körde om den.  ;)

Axel

Citat från: Yujin Zhang skrivet 27 november 2007, 23:11:52 PM
Nja...båda bussar är mot samma håll, 'stan! Det är bara att Universitetsbussen kör inte hela vägen till Reimersholme, utan vänder vid Universitetet n:a efter ca 6 minuter körning (rättare sagt, tommar till Karlberg efteråt). :P

Aha, då förstår jag.

Tänk, jag kunde alla 333 (ca) linjerna i länet, när jag flyttade sommaren 1975, men då ändrade SL på massor direkt, när Järvabanan öppnade, så nu kan jag nog inte så bra.

Är det alltså sträckan Stora Skuggan-Universitetet som motsvarar det som linje 603 körde?

Bussmicke

Mitt närområde är nog Väl känt vid det här laget...

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

//Bussmicke.

Kristian

Citat från: Bussmicke skrivet 27 november 2007, 22:48:09 PMStår du strax efter träden och tar din bild?
Stämmer fint. Strax söder om dungen, en liten bit ut på åkern.