Huvudmeny

Flower power

Startat av Jimpan, 17 januari 2016, 21:58:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimpan

Första bilden på Nobina 7930 som blev först ut att få den nya Sörmlandstrafik-lacken i Nyköping!

Nedå, skojar bara ;)
Bussen är resultatet av en tävling under 2015 där en fullskalig stripning av vinnar-teckningen på en stadsbuss nu har blivit verklighet sedan någon vecka tillbaka.
Lite exotiskt med dessa sommarmotiv i -15 grader, men varför inte, sommaren kommer ju vilket halvår som helst...!

Någon med insikt om det är något nytt på G till just Nyköping?
Nyuppstartad 10-minuterstrafik under rusningstid på en stadslinje när det sedan tidigare är tidvis är bussbrist och att gamlingarna 5694-5697 börjar bli just gamla och slitna (årsmodell 2002) gör att man kan gissa på något nytt (eller begagnat) så småningom? Någon som vet?

AdmirT

Tur att du skojade om lacken.. Det ser verkligen märkligt och alldeles för färgglatt ut :-)

Jag skulle inte bli förvånad om Nobina 6261 och 6262 skulle hitta dit inom en snar framtid
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

CW66

Och jag skulle bli ännu mindre förvånad om en alldeles ny buss även hittade dit inom en snar framtid  :)

Bussmicke

Och jag bli glad oavsett om 6261,6262 eller en ny buss kommer. Jag tar det som finns.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AdmirT

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 18 januari 2016, 12:26:46 PM
Och jag skulle bli ännu mindre förvånad om en alldeles ny buss även hittade dit inom en snar framtid  :)

Det är på tiden ju att 5694-97 ersätts :-) Dessutom har man även 0051-0053 där borta som används som stadsbussar :-)

Jimpan

CitatDet är på tiden ju att 5694-97 ersätts :-) Dessutom har man även 0051-0053 där borta som används som stadsbussar :-)

Ahh, förutom de nya (maj 2014) 7930-36 så finns ju 0051-53 som är helt OK och ännu inte fullt så skramliga som 5694-97...
Spännande att se om era förutsägelser stämmer, för att köra landsortsbussar i stadstrafiken som man ser dagligen nu måste väl ses som ett undantag!

Niklas Bygdestam

Citat från: Jimpan skrivet 17 januari 2016, 21:58:22 PM

Bussen är alltså unik i denna färg? De har inte kommit på att förse ett antal i detta utförande?

Jag kom att tänka på fiaskot de hade i Skåne för kanske snart 10 år sedan med vad de kallade pimpade bussar. En tävling utlystes och det fanns några varianter som kom på första, andra och tredje plats. Men bara ett enda utförande syntes sedan på ett fleral bussar. Hela saken med de så kallade pimpade bussarna blev bara trist och man tröttnade på det utförandet :(

Men om denna buss är unik är det en helt annan situation. Då kan den här bussen bli riktigt rolig :) :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

Admir T,  0051-0053 är Stadsbussar
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AdmirT

Citat från: Bussmicke skrivet 18 januari 2016, 21:05:07 PM
Admir T,  0051-0053 är Stadsbussar

Var vänlig och läs min kommentar ännu en gång innan du väljer att kommentera! Dem flesta vet ju att 0051-0053 är stadsbussar vilket jag redan skrivit.

Bussmicke

Används som ja,  jag skrev vad de är.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

//Bussmicke.

AdmirT

Citat från: Bussmicke skrivet 19 januari 2016, 10:05:38 AM
Används som ja,  jag skrev vad de är.

0051-0053 har ibland använts även på landsbygdslinjer om vi ska vara petiga, men ja, bussarna är stadsbussar och om det är en stadsbuss så är det väl tänkt i första hand att bussen ska användas som en sådan?

Bussmicke

Har aldrig sett dessa på annat i Nyköping.

//Bussmicke.

Jimpan

Citat0051-0053 har ibland använts även på landsbygdslinjer...

I Nyköping så finns några linjer som går i stan som stadstrafik, men med udda linjenummer som 160, 161, 162, 164, 602 & 603, det kanske är dem som förvillat i frågan om stadsbussar i landsortstrafik? Hursomhelst så borde inte stadsvagnar vara aktuella för det just nu, däremot tvärtom syns dagligen för närvarande.

CitatDe har inte kommit på att förse ett antal i detta utförande?

Det hoppas jag inte, så snygg var den ju inte... ;)  Men har inte sett någon mer än 7930. Ännu...

AdmirT

Citat från: Jimpan skrivet 19 januari 2016, 15:30:21 PM
I Nyköping så finns några linjer som går i stan som stadstrafik, men med udda linjenummer som 160, 161, 162, 164, 602 & 603, det kanske är dem som förvillat i frågan om stadsbussar i landsortstrafik? Hursomhelst så borde inte stadsvagnar vara aktuella för det just nu, däremot tvärtom syns dagligen för närvarande.

Jo du har helt rätt, har sett den en av dessa på linje 601 vid ett tillfälle då jag var på besök :-)

Bussmicke

Citat från: AdmirT skrivet 17 januari 2016, 22:19:17 PM
Tur att du skojade om lacken.. Det ser verkligen märkligt och alldeles för färgglatt ut :-)

Jag skulle inte bli förvånad om Nobina 6261 och 6262 skulle hitta dit inom en snar framtid

6262 kan du Glömma.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,67245.0.html
//Bussmicke.