Mina önskemål fram till 2030:
E4: Motortrafikleden förbi Ljungby byggs om till motorväg. Motorvägstunnel genom Åsberget (Örnsköldsvik). Förbifart Härnösand samt Skellefteå (helst motorvägar eller 2+2). Övriga sträckor 2+1/2+2.
E6: Fin som den är!
E22: Motorväg på de sträckor som saknas Malmö-Karlskrona. Motortrafikled Karlskrona-Kalmar. Övriga sträckor 2+1.
E20: Ny motorväg Arboga-Eskilstuna (inkl. ny genande länk Gräsnäs-Reutersberg). Helst motorväg Vårgårda-Vretstorp men planskild 2+1/2+2 kanske funkar.
E18: Motorväg på de sträckor som saknas Lekhyttan-Segmon (inkl. Möckelnleden). Segmon-norska gränsen: 2+1.
E45: Tilltäppta motorvägsgluggar Gbg-Trollhättan (genom Göta samt Torpabron). Ny västlig motorvägsled förbi Trollhättan till "Autobahnkreuz Båberg", därefter motortrafikled alt. 2+1 Vänersborg-Segmon.
Riksväg 40: Motorväg Ulricehamn-Jönköping.
----
När dessa vägar är kompletterade vill jag ha ett nytt numreringsystem för motorvägarna. Det känns lite bonnigt att bara använda europavägsnumret.
M1: Göteborg-Jönköping-Stockholm (Årsta) - nuvarande RV40+E4
M2: Trelleborg-Svinesund - nuvarande E6
M3: Helsingborg-Jönköping - nuvarande E4
M4: Malmö-Kristianstad - nuvarande E22
M5: Göteborg-Örebro-Södertälje - nuvarande E20
M6: Arboga-Västerås-Stockholm (Kista) - nuvarande E18
M7: Segmon-Örebro (Adolfsberg) - nuvarande E18
M8: Stockholm (Karolinska)-Gävle - nuvarande E4
M9: Motorvägsring Sthlm (om Österleden byggs)
Slutligen vill jag gärna se lite ordentlig tilltagna servicestationer med bensin, mat och ev logi längs motorvägarna efter tyskt snitt. Befintliga anläggningar kräver allt som oftast att man måste köra av motorvägarna och passera en massa rondeller & dylikt innan man når fram. De enstaka anläggningar som byggts för motorvägarna (t.ex. Sillekrog) är oftast snålt utformade vad gäller utrymme för långtradare m.m.
Seså, ut och sätt spaden i marken nu!