Här sätter sig många mot sådana planer
Hade mej precis tänkat sana saker... det skulle bli konstigt om jag är första person som ser logiska vägförbättringar... . I Tyskland finns därför BUNDESautobahnen och BUNDESstrassen. Där har interesse fra hela staten priorität framför lokala eller regionala interesser... . Pa normala LANDstrassen kan länet, kommun eller region bestämmar vad händar. Självklart blir det möjligtvis lite mindre antal kunder i Sveg gatukök, ICA, bensinmack m.fl. men at nu i alla evigheten allt trafik maste kör mycket km mer än nödvändigt... - det är ca. 15km per rikting = retur = 30km varje gang, varje bil, varje langtradare, varje buss. Tänk f. eks. pa langtradare som maste trafikerar där varje vecka... . En kompromis är, at man bygga en helt ny stort värdshuset, motel/vandrahem med Livs och bensinmack direkt vid nya korsningen mellan RV 84 och E45 - kanske ocksa med tillskott fra staten.
Men at ingenting gar framot är ingen lösning för framtiden... .
Och spökstäder i Norrland kan man förhindra f. eks. om man sänkar där skatte/moms extremt. Pa kanariöarna betalar man generellt f. eks. endast 7% moms och skatte - och där tänkar man 3 ganger efter om man startar en fabrik eller företag i Madrid eller pa kanariöarna... . Samma sytem finns troligen ocksa i Norr-Norge.