Fem nya stadsbussar till Trollhättan

Startat av John P, 14 januari 2016, 00:25:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

John P

Nobina sätter inom den närmaste tiden in fem fabriksnya Scania Citywide i trafik. Bussarna är, som de flesta av våra bussar, biogasdrivna och får inventarienummer 3203-3207. Scaniorna ersätter de fd. Göteborgsbussarna 5776-5780, Volvo 8500 B10ble (biogas). Den första nya bussen kommer förmodligen i trafik under torsdagen 14/1.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

AdmirT

Jo det stämmer, det innebär att 5907-5908 blir de enda två gamlingarna nu i Trollhättan
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Bussmicke

Tack, har noterat detta på fotolistan. Ser fram emot bilder.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Citat från: John P skrivet 14 januari 2016, 00:25:36 AM
Nobina sätter inom den närmaste tiden in fem fabriksnya Scania Citywide i trafik. Bussarna är, som de flesta av våra bussar, biogasdrivna och får inventarienummer 3203-3207. Scaniorna ersätter de fd. Göteborgsbussarna 5776-5780, Volvo 8500 B10ble (biogas). Den första nya bussen kommer förmodligen i trafik under torsdagen 14/1.

Är det Citywide LE (motsvarar OmniLink) eller Citywide LF (motsvarar OmniCity) det rör sig om?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

John P

Citat från: AdmirT skrivet 14 januari 2016, 00:27:27 AM
Jo det stämmer, det innebär att 5907-5908 blir de enda två gamlingarna nu i Trollhättan

Ja, det stämmer, men vad jag förstått så försvinner 5907 och 5908 senare under året.

John P

Nu är alla nya Scania-bussar i trafik och de gamla Volvo-bussarna har körts till Kappelskär !     
Har haft förmånen att få köra de nya bussarna under ett flertal tillfällen under veckan och tycker på det stora hela att det är mycket trevliga bussar som går mjukt, tyst och dessutom har mycket bra väghållning. Bussarna är dessutom, trots att de har svagare motor än många andra av våra bussar, relativt pigga.