Vilgot Sjömans Capitol

Startat av Gunnar D, 08 januari 2016, 16:31:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

H24 5491 närmar sig Tegelbacken 8 jan 1964. Den tycks ha fått H30-nummerrullar i fronten vilket väl var betydligt snyggare än de spretiga H24-rullarna.
Två månader senare orsakar Vilgot Sjöman rabalder med sin film "491".

Mvh Gunnar

WalleW

Fin bild, Gunnar !

Jag minns lite av försnacket och rusningen till film-premiären samt att Lars Görlings bok 491, som var förlaga till filmen, ofta var slutsåld. Boken fanns heller inte i skolans bibliotek.

Men en okunnig fundering kring Capitolen...
Fram-rutornas mitt-stolpe...
Det fanns alltså även H24 med denna stolpe som, utöver den bredare framaxeln, var exteriört kännetecknande för H30..?
De flesta H24 hade väl annars den "tunna listen" mellan fram-rutorna ?

/   M v h   Walle

roggek

Citat från: WalleW skrivet 08 januari 2016, 18:45:12 PM
Fin bild, Gunnar !

Jag minns lite av försnacket och rusningen till film-premiären samt att Lars Görlings bok 491, som var förlaga till filmen, ofta var slutsåld. Boken fanns heller inte i skolans bibliotek.

Men en okunnig fundering kring Capitolen...
Fram-rutornas mitt-stolpe...
Det fanns alltså även H24 med denna stolpe som, utöver den bredare framaxeln, var exteriört kännetecknande för H30..?
De flesta H24 hade väl annars den "tunna listen" mellan fram-rutorna ?

/   M v h   Walle

Du tänker nog på Essinge-Capitolerna (H23) med smalare korgbredd. dessa hade den smala listen mellan rutorna.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=59189.0

F ö mycket fin bild, Gunnar.

WalleW

Tack för info, roggek...

Jag känner till de smalare Essinge-Capitolerna, men då kommer nästa fundering...

Sj-Capitolerna, t e Järnspetten, och tidiga CF 75 hade ju också den smala listen mellan framrutorna. De CF 76 jag känner till hade den bredare listen med rundade hörn. Var även det på något vis relaterat till bredden på vagns-korgen..?

/   M v h   Walle

Gunnar D

Citat från: WalleW skrivet 09 januari 2016, 12:43:18 PM
Sj-Capitolerna, t e Järnspetten, och tidiga CF 75 hade ju också den smala listen mellan framrutorna. De CF 76 jag känner till hade den bredare listen med rundade hörn. Var även det på något vis relaterat till bredden på vagns-korgen..?

/   M v h   Walle

Vad gäller Capitol C75/76 så hade C75/2,35 (H23) och C75/2,45 (H22A, SJ, Jönköping 36-43) den smala mittstolpen och var levererade 1958-62. Resten dvs C75/2,50 (H24, Malmö, Jönköping 44-47) och C76 (H30, Jönköping 48-51) hade den breda stolpen och var levererade 1962-64. Osäker på om det var bussens större bredd som orsakade ändringen eller om det var av andra skäl.

/Gunnar

WalleW

Tack för kompletterande info, Gunnar...

Jag grunnade på om förändringen berodde på tillverknings-tekniska / -rationella skäl som utmynnade i enhetlighet i exteriören på både C- och CF-vagnarna.

/   M v h   Walle

BengaB40

Hej! 1964 var året som Svenska Dagbladets Årsbok i den ursprungliga tappningen, sedan 1924, gick i graven. Hade varit intressant att läsa om filmen"491" där i kapitlet "Filmåret 1964", också om  det årets studentexamens uppsatsämnen. Vill minnas att jag valde "Storstadens problem", undrar om jag skrev något om kollektivtrafiken då, tror inte det, var knappast mogen att dryfta bussar kontra spårvagnar/tunnelbana vid den tiden! Tack Gunnar för alla dina fina bilder med intressanta tidsnoteringar som får minnescellerna att röra på sig!  Hälsn. BengaB40