Frusna bussar och resenärer i Värmland

Startat av Clabbe, 07 januari 2016, 13:45:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Clabbe

Knappt plusgrader och fruset bränsle i nya bussarna. Kyla och RME brukar inte va sams, eller vad finns det för erfarenheter?

https://nwt.se/varmland/2016/01/07/nya-bussar-star-stilla-pa-grund-av

Lars-Håkan_E

Dåliga erfarenheter, att det tar tid att få upp värmen lär nog bero på att eventuella extravärmare inte funkar alls eller väldigt dåligt på RME, det brukar kunna lösas med separat dieseltank.

Ersa

Separat dieseltank till värmaren vore ju helt underbart! Men överensstämmer ett sådant tilltag med huvudmannens satta miljökrav?

S Svensson

Om jag läste Svensk Sjöfartstidning rätt (för ett antal år sedan) så skriver man om CEAN tal. Man kan nog säga att det hela går ut på att blanda fotogen i dieseloljan.
När det är kallt ute så blir dieseloljan trögflytande. Motverkas av att blanda in fotogen. Men RME kanske motsvaras av samma sak ?

Frippe Fribas

Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2016, 21:31:53 PM
Separat dieseltank till värmaren vore ju helt underbart! Men överensstämmer ett sådant tilltag med huvudmannens satta miljökrav?
I SL-land har detta lösts genom att hälla HVO i värmarens bränsletank, så det borde väl kunna fungera även i Värmland?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 januari 2016, 10:16:56 AM
I SL-land har detta lösts genom att hälla HVO i värmarens bränsletank, så det borde väl kunna fungera även i Värmland?

Intressant lösning. Jag kände inte ens till att det fanns SL-bussar med separata tankar till värmarna. Var i SL-trafiken sker detta? Det enda jag hört talas om i SL-trafiken är RME i en enda bränsletank, med alla de bekymmer detta medför.

Frippe Fribas

Keolis gör detta i de RME-bussar som har separat bränsletank för värmaren åtminstone i Stockholm  Sydväst och troligen även i Nacka/Värmdö.
Eftersom HVO är godkänt som fossilfritt bränsle klarar man miljökraven från huvudmannen.
I vissa  fall tankas enstaka bussar som saknar separat tank för värmaren med HVO för att slippa rykande värmare.
Det är främst Volvos B7:or som verkar ha detta bekymmer, åtminstone bland Keolis bussar i Stockholm Sydväst.
Några av 57xx-bussarna har separat tank för brännaren, så jag trodde att Nobina hade specat sina Norrtäljebussar på samma sätt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk