Turlista SL-linje 48E

Startat av Hasse L, 06 januari 2016, 15:23:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Har hittat ett exemplar av den så långlivade turlistan för Hornsbergshallens extrabussar Sankt Eriksplan - Norra Begravningsplatsen. Intill ses en sida ur den samtida turlistan för ordinarie 48:an (som då också kördes av Hbh).



Kuriosa: Vid denna tid användes både stora och små bokstäver i SL-förkortningarna - det vanligare Nbp betydde Nybroplan medan NBp stod för Norra Begravningsplatsen.
(Extra viktigt vetande: Så här särade man på Djurgårdsbron (Dgb) och Djurgårdsbrunn (Dgu).)

En gammal bild dök också upp - i efterhand:

SL H35 4516.

Ulf Berlin

Citat från: Hobgoblin skrivet 06 januari 2016, 15:23:05 PM
Har hittat ett exemplar av den så långlivade turlistan för Hornsbergshallens extrabussar Sankt Eriksplan - Norra Begravningsplatsen. Intill ses en sida ur den samtida turlistan för ordinarie 48:an (som då också kördes av Hbh).



Kuriosa: Vid denna tid användes både stora och små bokstäver i SL-förkortningarna - det vanligare Nbp betydde Nybroplan medan NBp stod för Norra Begravningsplatsen.
(Extra viktigt vetande: Så här särade man på Djurgårdsbron (Dgb) och Djurgårdsbrunn (Dgu).)
Tack för dessa turblad.
Var skillnaden mellan "SEp"och"Sep"på-resp avstigningshållplatsen?
(Sen kan man ju undra varför varannan 48 hade 3 min till Skanstull medans varannan hade 2,5 minuters körtid dit?)/Ulf

Lars_L

Ja, det måste väl ha varit en av de mest långlivade oförändrade tidtabeller som funnits i Stockholmsområdet. Fram till 58 tog över sträckan, har man väl haft samma 13-minuterstrafik och avgångstider under då åtminstone 45 år. . Här ser man ju också förklaringen - för att matcha 48:s ordinarie helgtrafik. Nu i dessa modernitetens tidevarv är ju turtätheten utbytt till kvartstrafik.

Antar att man bara "brydde sig om" att ha halvminutrar vid avgångsstation. Hålltiderna var väl just hålltider och man ansåg väl inte det som nödvändigt att bry sig om att sätta ut halvminuterna där, då man väl ändå knappast var före tidtabellen.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 06 januari 2016, 18:59:58 PM
Ja, det måste väl ha varit en av de mest långlivade oförändrade tidtabeller som funnits i Stockholmsområdet. Fram till 58 tog över sträckan, har man väl haft samma 13-minuterstrafik och avgångstider under då åtminstone 45 år. . Här ser man ju också förklaringen - för att matcha 48:s ordinarie helgtrafik. Nu i dessa modernitetens tidevarv är ju turtätheten utbytt till kvartstrafik.

Antar att man bara "brydde sig om" att ha halvminutrar vid avgångsstation. Hålltiderna var väl just hålltider och man ansåg väl inte det som nödvändigt att bry sig om att sätta ut halvminuterna där, då man väl ändå knappast var före tidtabellen.

Det var ju bara "på papperet" för att få 6½ min turtäthet i detta fall från SÖS, i normalfallet körde man ju sällan på denna halvminut då den inte fanns i trafikanttidtabellen.

Hasse L

Tror mig ha sett att turlistornas halvminutrar ursprungligen hängde med längs hela avgångarna. Man slutade med detta i slutet av femtiotalet har jag för mig.

Sep är felskrivet, någon glömde hålla nere skifttangenten....

/H

Ulf Berlin

Citat från: Hobgoblin skrivet 06 januari 2016, 22:16:58 PM
Tror mig ha sett att turlistornas halvminutrar ursprungligen hängde med längs hela avgångarna. Man slutade med detta i slutet av femtiotalet har jag för mig.

Sep är felskrivet, någon glömde hålla nere skifttangenten....

/H
Förstod nästan det.
Enda gången som"halvminutrar"har visats i trafikanttidtabeller är väl när 190 hade 3 1/2 minuts trafik mellan Gullmarsplan-Årsta Västra?/Ulf