Kalla Capitoler

Startat av Greger Larsson, 05 januari 2016, 21:02:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Var fanns denna uppställning och vet någon vem fotografen är?

Mr H

Aldrig sett bilden tidigare men det är tydligen SS/SL-Capitoler som är avställda och väntar på skeppning till Pakistan.
Genom uteslutningsmetoden så skulle jag kunna gissa iallafall på att bilden är tagen i Sörentorp där de stog uppställda
en längre tid.

Mr H

Niklas Bygdestam

Jag förstår att bilden är tagen efter omläggningen till högertrafik. Och bussarna är rena vänstertrafiksbussar som inte är ombyggda alls.

Men hur länge kunde sådant stå och vänta innan de skickades till Pakistan?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

De stod länge efter Dagen H eftersom det inte fanns någon köpare direkt. Pakistanskeppningarna inleddes väl först ett par år senare.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 januari 2016, 11:23:51 AM
De stod länge efter Dagen H eftersom det inte fanns någon köpare direkt. Pakistanskeppningarna inleddes väl först ett par år senare.

Det låter ju som om de började leta köpare av bussarna först efter att man lagt om till högertrafik? Om det stämmer så är det ju lite märkligt. De höll ju på i mer än ett par år att planera ombyggnader av bussar och vilka bussar som skulle ersättas av nya, och därmed inte byggas om. Då borde de väl haft lite tid på sig att leta upp köpare som var intresserade av dessa begagnade bussar och sedan kunnat skicka iväg dessa rätt snart efter att man ställt om till högertrafik?

När vi ändå är inne på sånt här. Nog tog det väl ytterligare ett par år innan man sedan skickade iväg Metropolbussarna till Nigeria? Jag har för mig att Capitoler till Pakistan var några år före Metropolbussarna till Nigeria.

Ansågs förresten Metropolbussarna för gamla för affären med Pakistan?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Man försökte faktisk hitta köpare i god tid. Problemet var ju att en stor del av världen körde till höger. Egypten var ett tag intresserade av svenska bussar, men efter sexdagarskriget var ekonomin havererad. En Capitol skeppades till Irland för prov, men inte heller där blev det något. Observera att det först vara frågan om att sälja.  När detta inte gick fick man istället skänka bort rubbet via SIDA.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 januari 2016, 11:47:15 AM
Man försökte faktisk hitta köpare i god tid. Problemet var ju att en stor del av världen körde till höger. Egypten var ett tag intresserade av svenska bussar, men efter sexdagarskriget var ekonomin havererad. En Capitol skeppades till Irland för prov, men inte heller där blev det något. Observera att det först vara frågan om att sälja.  När detta inte gick fick man istället skänka bort rubbet via SIDA.

Vad var det för Capitol som skickades till Irland? Fick den stanna där sedan? Eller skickade man tillbaks den till Sverige när proven var slut?

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 januari 2016, 11:47:15 AM

Ja Irlandscapitolen tog ju också vägen via London på resan tillbaka till Sverige. London Transport ville prova om den kunde vara ett alternativ till personalkrävande dubbeldäckartrafik. De konstaterade emellertid att Capitolen var alldeles för tekniskt avancerad för London Transport med servostyrning, automatlåda, automatiska dörrar m.m och tackade nej. Då skänkte SIDA Capitolerna till u-landet Pakistan istället! Är övertygad om att man i Sverige vid den här tidpunkten tröttnat och bara ville bli av med bussarna. Jag har faktiskt frågat Pakistanier som jobbade på SL på 80-talet när jag jobbade där om svenskbussarna och de påstog det som vi också vet att väldigt få gick väldigt kort tid i trafik men att många av de blev bostäder i slumkvarteren och gjorde nytta som sådana.

Pakistanexporten skedde i Stockholmsperspektiv i två delar, först skickades renodlat jag tror det var 100 st f.d SS/SL-Capitoler och sedan resten. Metropolexporten till Nigeria kom senare, de bussarn skulle ju "tvättas" först genom diverse skumma bolag innan exporten kunde äga rum.

218

Mr G

Irland måste väl i det här fallet betyda Nordirland och Ulster.  I en bok av Gary Booth, The Brittish Motor Bus, finns den här annonsen och en kort beskrivning av resultatet av ansträngningarna, "No further interest was shown"
吉先生

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 januari 2016, 11:23:51 AM

Var ute i Frihamnen den smällkalla 8 jan 1968 och då lastade man på H21 Capitol på "Höegh Ray" (tror jag båten hette).

/Gunnar

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 06 januari 2016, 13:08:14 PM
Var ute i Frihamnen den smällkalla 8 jan 1968 och då lastade man på H21 Capitol på "Höegh Ray" (tror jag båten hette).

/Gunnar

Var det till Pakistan?

Gunnar D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 januari 2016, 12:06:24 PM

Vad var det för Capitol som skickades till Irland? Fick den stanna där sedan? Eller skickade man tillbaks den till Sverige när proven var slut?
Enligt MfSS feb-67 var det H21 5383 men i SBH verkar det som det var 5384. Vad är rätt?

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 januari 2016, 13:51:31 PM

Var det till Pakistan?
Det ska det ha varit.

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Gunnar D skrivet 06 januari 2016, 13:08:14 PM

Får rätta mig själv: "Höegh Orchid" måste det ha varit. Kolla länken:

http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/lastning-av-bussar-till-123609/

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 06 januari 2016, 16:16:03 PM
Får rätta mig själv: "Höegh Orchid" måste det ha varit. Kolla länken:

http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/lastning-av-bussar-till-123609/

/Gunnar

Ja det där var den renodlade första leveransen av bara f.d SS/SL-Capitoler.

Mr H

BengaB40

Hej! "Brand new ship with obsolete buses" skulle man kunna kalla bilden från Frihamnen! Fin last för Höegh-rederiets nylevererade styckegodsfartyg från Wärtsilä-varvet i Åbo på jungfruresan!  Hälsn. BengaB40