I SvOF:s tjänst

Startat av Mr G, 04 januari 2016, 16:59:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Åter bör ha varit 1983 eller 1984 och jag har kört den här vagnen till någon obskyr håla i Sörmland där den skulle ställas upp i ett gammalt bussgarage. Jag minns inte längre var bussen hämtades ifrån. Däremot har jag ett starkt minne av att färden sen förtogs till Linköping i den blåa mindre bussen för att därefter köra en gul Metropol till Stockholm. Om jag nu inte blandar ihop korten
吉先生

Greger Larsson

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 05 januari 2016, 20:12:38 PM
Högsjö?

Ja, det måste vara SvOf:s depå i Högsjö. Garage- och serviceanläggning till vänster utanför bild. Den rymde två bussar. Vanligen var det Leylanden på bilden och Losbussen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

K R

Hej!

VW-bussen från ca -74/75 har de oproportionerligt stora stötfångarhornen, vars primära uppgift var att husera de strålkastarspolarmunstycken som VW Transporter utrustades med för den svenska marknaden. Den har även blivit dekorerad med "striipes" av en typ som verkar vara någon form av originaltillbehör, men som inte sågs speciellt ofta.

För att nämna något om den större bussen, fd H34 4443 uppskyltad 190, så påminner den om det tidigare linjenumret på linjen mellan Gullmarsplan och Årsta västra. Detta sin bakgrund som söderhallsvagn till trots...

mvh K R

Niklas Bygdestam

Citat från: K R skrivet 06 januari 2016, 10:24:39 AM
Hej!

VW-bussen från ca -74/75 har de oproportionerligt stora stötfångarhornen, vars primära uppgift var att husera de strålkastarspolarmunstycken som VW Transporter utrustades med för den svenska marknaden. Den har även blivit dekorerad med "striipes" av en typ som verkar vara någon form av originaltillbehör, men som inte sågs speciellt ofta.

För att nämna något om den större bussen, fd H34 4443 uppskyltad 190, så påminner den om det tidigare linjenumret på linjen mellan Gullmarsplan och Årsta västra. Detta sin bakgrund som söderhallsvagn till trots...

mvh K R

Det kom en lag om strålkastarspolare eller torkare på strålkastare i Sverige under 1970-talet. Därför fanns det under de första åren en del lite märkliga "hopkok" för att få dit sådana anordningar på bilmodeller som inte alls var tänkta att ha något sådant. Originalen av modellerna i de länder där de tillverkades hade inte detta. Titta även på Mercedes tidiga 1970-talsmodeller i Sverige. Dessa hade torkare på strålkastarna som satt lite roligt, men det fungerade i alla fall ;)

Idag är den lagen borta och numera är det vanligt att det varken finns spolare eller torkare vid strålkastarna. Torkare ser man idag aldrig på moderna bilar. Sitter det något alls så är det spolare, men alltid då diskreta så man inte kan se dessa :)

Men detta är ett bussforum, så jag får gå in lite på bussar med ;)

Man kan se detta även på bussmodellerna ungefär när lagen infördes och sedan försvann. Scania CR 76 och fram till tidiga CR 111 har varken spolare eller torkare på strålkastarna. Men nyare Scania CR 111 hade torkare. Äldre Scania CR 112 hade bakom sargen torkare som man egentligen aldrig såg, de var gömda. Dessa lär ha fungerat mindre bra, och ofta antingen ersatts med spolare, eller helt enkelt bara tagits bort. Nyare CR 112 hade spolare istället. Man ser att de senare CR 112 har annan sarg för strålkastarna som är mer lämplig för spolare.

Tittar man på dagens Scania sitter det varken spolare eller torkare och har inte gjort heller på ett antal år. Varken nyare OmniCity/Omnilink eler Citywide har något alls vid strålkastarna. Men så är de ju också tillverkade efter att lagen om detta tagits bort igen :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mr G

Citat från: K R skrivet 06 januari 2016, 10:24:39 AM
Hej!

mvh K R

VW-bussen var av årsmodell 1977. Jag kommer inte längre ihåg skillnaderna exteriört mot tidigare modeller, men jag har ett minne av att det gick att se att den var annorlunda än 74-75 t ex.
吉先生

K R

Citat från: Mr G skrivet 06 januari 2016, 13:08:03 PM
VW-bussen var av årsmodell 1977. Jag kommer inte längre ihåg skillnaderna exteriört mot tidigare modeller, men jag har ett minne av att det gick att se att den var annorlunda än 74-75 t ex.

Hej!

1977 alltså, OK!
Mitt antagande om ca -74/75 byggde i detta fall på registreringen GYJ, som tydde på de åren.
G och H som begynnelsebokstav var tämligen vanliga dessa år. Därefter introducerades J som första bokstav,
vilket då är vanligt på fordon från 1976 och 1977.
Men, givetvis, ingen regel utan undantag.

mvh K R