Dubbelexponerat 80-tal

Startat av Greger Larsson, 03 januari 2016, 11:41:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Nåja, huvudmotiven klarade sig hyfsat i alla fall:

Ulf Berlin

Trevliga tidsdokument i a f:)
En sådan dest skylt som sitter i fönstret på 63an vill jag ha;)/Ulf

Mack

Kunde bli ganska spännande motiv när det råkade dubbelexponeras. Sånt fattas ju idag.
Ytterst trevliga bilder!

WalleW

Trevliga bilder trots ruskväder i sta´n och dubbelexpo...

En passning till Ulf Berlin: En sådan dest skylt som sitter i fönstret vill jag också ha...fast den som sitter i 515  :)...
Men då uppstår en följd-fundering...
Platsen torde väl vara korsningen Torsgatan - S:t Eriksgatan intill T-bane-entrén ? Vad gör en 515 i full "linje-mundering" med tänd inner-belysning och resenärer där ?
Jag kanske har missat någon tillfällig linje-dragning under de år jag var verksam på södersidan av sta´n...
1995 gjorde jag ett gästspel på Råsta och från den tiden har jag en mycket svag och diffus bild av att enstaka turer på 515 kanske gick via Karolinska  sjukhuset till/från Odenplan i någon krumelur... Kan det vara en dylik tur ?

/   M v h   Walle

F.Å

Citat från: WalleW skrivet 04 januari 2016, 14:56:38 PM
Trevliga bilder trots ruskväder i sta´n och dubbelexpo...

En passning till Ulf Berlin: En sådan dest skylt som sitter i fönstret vill jag också ha...fast den som sitter i 515  :)...
Men då uppstår en följd-fundering...
Platsen torde väl vara korsningen Torsgatan - S:t Eriksgatan intill T-bane-entrén ? Vad gör en 515 i full "linje-mundering" med tänd inner-belysning och resenärer där ?
Jag kanske har missat någon tillfällig linje-dragning under de år jag var verksam på södersidan av sta´n...

/   M v h   Walle

515 fortsatte via Torsgatan-KS-Huvudsta torg-Västra skogen(-Tomteboda). Senare överförd sträcka till nuvarande linje 507 med några avvikelser.

WalleW

1995 gjorde jag ett gästspel på Råsta och från den tiden har jag en mycket svag och diffus bild av att enstaka turer på 515 kanske gick via Karolinska  sjukhuset till/från Odenplan i någon krumelur... Kan det vara en dylik tur ?

Citat från: F.Å skrivet 04 januari 2016, 16:50:21 PM
515 fortsatte via Torsgatan-KS-Huvudsta torg-Västra skogen(-Tomteboda). Senare överförd sträcka till nuvarande linje 507 med några avvikelser.

Tack för det beskedet, F.Å...
Jag har inget minne av att jag själv körde den linje-dragningen någon gång, men att något avvek från "den vanliga 515" malde ändå någonstans i bakhuvudet...

Däremot har jag en klarare minne med en vagn av samma typ som 6116 när jag körde linje 515 mot Sundbyberg.
I augusti, -95 eller -96, drabbades norra Stockholm av ett väldigt åskväder med tillhörande skyfall som snabbt fyllde Eugenia-tunneln och svackan vid Linvävartorpet med drygt en halv meter vatten. Påstigningen vid Odenplan och vidare längs Sveavägen och Norrtull fick ske med alla dörrar öppna utan visering/betalning p g a skyfallet, det bara forsade från busstaket och jag har aldrig sett blötare resenärer...
Det var totalstopp på E4 norrut mellan Haga södra och Haga norra men i det parallella körfältet förbi hållplatsen Linvävartorpet var det ledigt så när som på en Frankrike-registrerad bil som fått stopp i vatten-sörjan. Det nådde en bra bit över tröskelhöjd på bilen och föraren, klädd i bara kalsingar och klassisk undertröja, hade just fått hjälp av en shorts-klädd cyklist att skjuta bilen åt sidan.
Jag kom precis förbi dem och i höjd med Hagalund avtog regnandet tvärt. Men vid Solna station fick jag överhettnings-varning i motorn. Väl ute och med uppfälld front-lucka såg jag att större delen av kylaren var igensatt av gräs, bark, kvistar, glass-papper och och annat böss från "badet" vid Linvävartorpet.
Det blev till att rensa för hand så gott det gick, varefter resan gick vidare utan problem. Felrapporten om "skräp i kylaren" väckte inga frågor i efterhand...

/   M v h   Walle

Robert Brink

H25 6116 som vi ser på 515 var om jag inte minns fel en ganska trött buss, systern 6115 däremot var en raket! Och visst stämmer det att 515 under en period fortsatte upp till Västra Skogen samt även Tomteboda Postterminal efter Odenplan.

//R

WalleW

Citat från: Robert Brink skrivet 04 januari 2016, 17:35:04 PM
H25 6116 som vi ser på 515 var om jag inte minns fel en ganska trött buss, systern 6115 däremot var en raket! Och visst stämmer det att 515 under en period fortsatte upp till Västra Skogen samt även Tomteboda Postterminal efter Odenplan.

//R

Hello, Robert!
Du kanske också minns ovädret jag beskriver i den sena ändringen i mitt inlägg ovan...

/   M v h   Walle

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.