Barcelona (MÅNGA BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 26 november 2007, 22:40:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Jag var i den katalanska provinshuvudstaden å tjänstens vägnar för två veckor sedan, och hann mellan varven fota några bussar. I inlägget "Bildgåta" har vi redan sett en (alldeles för överexponerad) bussbild framför den mäktiga katedralen La Sagrada Familia (=heliga familjen) som ännu efter 120 år ej står klar (beräknas vara klar 2030!). Katedralen är ritad av en av stadens världsberömdheter, arkitekten och formgivaren Antoni Gaudi.

Placa de Catalunya är navet i Barcelona.

Funincular betyder bergbana. Kortet är taget vid bergbanans övre station, som även är nedre station för den kabinbana som tar en vidare upp till slottet på Montjuics (=judiska berget) topp.

La Pedrera, eller Casa Milà som är det egentliga namnet, är ett Antoni Gaudi-ritat bostadshus i den för Gaudi typiska excentriska modernistastilen. Det har besöksöppet tak med fin utsikt, vindsutställning och utställningslägenheter inredda som på tidigt 1900-tal.

Parc Güell som ligger vid denna hållplats är en fin park med byggnader ritade av gissa vem.

Vi avslutar med en kvällsbild från hamnen.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Rickardo

Tack för fina bilder Jonas! :D

Barcelona är en av mina absoluta favoritstäder.
Får bli en resa dit i vår.

/Rickardo

jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Niclas Rosenius

Trevliga bilder, Jonas. Kul att se bilder andra länder.

//Niclas

Andreas Ljungqvist

Verkligen kul med lite annorlunda bilder, Barcelona ser vi inte var dag.. Tackar..  :D

Ronni Svensson

Hej
Det er gode billeder du har taget

Jonas Gustafsson

Jag ber att få tacka för den positiva responsen! :)
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.