Nutidshistoria Stockholm del1

Startat av Robert Brink, 30 december 2015, 14:42:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Brink

Hittade lite bilder som jag trodde jag förlorat för länge sen, dom låg gömda i en mapp som hette Adobe... ???

Året är 2007, jag kör fortfarande som timmis på Råsta men även hos Westin Buss.

01

SJÖMANS Neoplan Skyliner, fd Westin Buss på Sveavägen vid Kungsgatan. Notera delad framruta som Westin körde med några år.

02

PBK 979 Neoplan Cityliner, fd Westin Buss, okänd ägare för mig här. Körde den många gånger på slutet hos Westin, V8 och automat var trevligt, gick rätt bra tom vill jag lova! 8)

Så får vi följa med mig och en av mina favoriter på Råsta, Volvo/Säffle B10M och 0781 är individen. Detta var väl sista året som Connex körde Råsta?

http://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=21084&ref=dosearch&svalue=GJZ%20466

03

Här är vi vid Hallonbergen på Örsvängen mot Ör.

04

Svetsarvägen i Solna Business Park, här går tvärbanan idag.

05

Förarplatsen, gillade verkligen den här Volvo instrumenteringen.

06

Tidsreglering Odenplan innan nästa avgång på 515.

07

Inredningen, vagnen hade tidigare rullat i Sundsvall.

08

Så var vi tillbaka på Råsta efter ett trevligt pass tillsammans, bara att köra till ramp nu! I bakgrunden en annan trevlig vagnstyp, Scania 113! Råsta hade verkligen en skön blandning bussar innan Keolis tog över. Även om det under Keolis faktiskt dök upp två trevliga H18 (Maxci) från Söderhallen, 5007 och 5010!  :)

09

Så har vi parkerat, dom här rampplatserna fick man genom att ta bort hallen och upptällningen där.

Hoppas det var trevliga bilder?

//R

WalleW

Citat från: Robert Brink skrivet 30 december 2015, 14:42:09 PM

Så får vi följa med mig och en av mina favoriter på Råsta, Volvo/Säffle B10M och 0781 är individen. Detta var väl sista året som Connex körde Råsta?
Förarplatsen, gillade verkligen den här Volvo instrumenteringen.
Hoppas det var trevliga bilder?
//R

Jajamen, Robert!

Mycket trevliga bilder på och kring "Din" B10 M, dels för att de är från min gamla hemmaplan, dels för att jag också gillade busstypen.
För mig var B10 M den sista "riktiga" ledvagns-typen innan "glas-verandorna" tog över. Jag körde den mycket ofta, bl a på linjerna 639 och 811 i UL´s / Swebus´ färger, men skicket på dem var då tyvärr inte så mycket att hurra för.
Jag gästspelade kort på Råsta 1995 - 1997, men sedan Linjebuss tog över Råstabuss försvann all arbets-glädje och jag utvandrade till Roslagen...

/   Gott Nytt År    önskar Walle

Mack

Sannerligen underbara bilder på en underbar busstyp man för alltid kommer att sakna.

Menmen, tiden går..tyvärr framåt.

Jonas Gustafsson

0781 började sina dagar på Partillegaraget innan den kom till Sundsvall och senare Råsta.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Nico

En del av de där var ganska trevliga. 0781 hörde väl dock kanske inte till de bättre, men vill minnas att den var ganska OK. Däremot var 0767 en klar favorit för min del.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Robert Brink

Citat från: Nico skrivet 31 december 2015, 02:15:01 AM
En del av de där var ganska trevliga. 0781 hörde väl dock kanske inte till de bättre, men vill minnas att den var ganska OK. Däremot var 0767 en klar favorit för min del.

Var väl 076X serien som gick bäst om jag inte minns fel? Men 0781 dök upp senare än alla andra som en liten glad överraskning på slutet när dom flesta B10M var borta. 076X vagnarna hade också klassisk inredning från väster med gula väggar och gröna stolar då även dom varit i Partille.
Sen var ju dessa vagnar perfekta på linjer som 514 och 179(trots röd färg), då dom med sina dubbeldörrar och dubbla barnvagnsplatser var extremt snabba att lasta av och på med.  :)

//R

yngrot

Trevligt med en klassiska B10M brädan  fyrkantig och praktisk men som väl var så hade vi mest Wiima i Borås  Säffle var inte mina favorit att köra ..   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Frippe Fribas

Mycket trevliga bilder från en inte alltför avlägsen tid.
Jag håller med dig om att instrumenteringen i den generation du tagit bild på är en av de bästa Volvo åstadkommit.
Det faktum att den var standard i stort sett från 1987 till 2001 någonstans talar för att fler tyckte likadant.
Instrumenten kom väl från Volvos lastbilar och där är det ju ännu viktigare att det fungerar...
Som jämförelse kan man ju se att instrumenten dom kom med TX-plattformen 2002-2003 någonstans inte överlevde övergången mellan Säffles 8500 och 8900 vilket innebär att de överlevde knappt halva den tid föregående "generation" instrument gjorde.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk