Linjebuss skolbussar Linköping del 2

Startat av Ebermark, 28 december 2015, 23:02:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

Hej!

Påbörjade en bildserie här i mars där jag visade några av de bussar Linjebuss använde när man körde skoltrafik åt Linköpings kommun åren 1997-2003. Utlovade då en fortsättning på bildserien, men har av olika anledningar inte kommit till skott med den, men här kommer nu äntligen en uppföljare på del 1.

Första delen av bildserien kan hittas här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,65249.0.html

Första buss ut i den andra delen av bildserien blir Linjebuss 0545, en Volvo B10M/Säffle från 1989. Ursprungligen levererades bussen till Margretetorpsbussarna i Skåne och den följde med över till Linjebuss när bolaget såldes 1991. 1997 hamnade bussen i Boden, där den fick lacken den fortfarande har på bilden. År 2000 flyttades den till Motala och användes som skolbuss fram till sommaren 2002 innan den överfördes till Linköping i augusti 2002. Bussen användes sedan som skolbuss under det sista läsåret som Linjebuss körde skoltrafik och när skoltrafiken upphörde i juni 2003 blev den utbildningsbuss under ett år innan den såldes i juli 2004. Öde okänt.

Linjebuss 0691, en Scania CN112, en före detta stadsbuss från Lund blir nästa buss. Bussen användes i stadstrafiken i Lund mellan 1998 och 1996. Enligt de arkivuppgifter jag har från Linjebuss så stod den overksam mellan januari 1996 och december 1998, då den flyttades till Linköping. Användes först som enbart skolbuss, men lackades under 2000-2001 om till Ötraf-färger för att kunna sättas ut i stadstrafiken som vinterreserv, främst på grund av de usla opålitliga Neoplanbussarna som användes i stadstrafiken på den tiden. Även efter omlackeringen användes bussen som skolbuss fram till juni 2003. Den fanns kvar i Linköping fram till maj 2004 då den enligt SBH exporterades till Ryssland. Enligt SBH skulle bussen ha avregistrerats 1999, men detta stämmer ej. På den aktuella bilden har jag fått bussen på en eftermiddagskörning på linje 212. Var relativt ovanligt att denna buss gick i stadstrafiken och det var ett sant nöje att få ratta en Scania 112 istället för de vanliga Volvo B10L som normalt gick på denna linje. Linjenummerskylten fungerade inte på denna buss förrän den blev utlånad en kort period till Motala under 2003 då verkstaden där bemödade sig att laga skylten.

Linjebuss 921, en kort Volvo/Säffle från 1987. Ursprungligen Olofströmsbaserade Skogsgårdhs Busstrafik 21. Bolaget såldes till Linjebuss 1989. Bussen hamnade 1995 i Björkfors utanför Kisa i södra Östergötland när Linjebuss tog över trafik i området med 13 bussar. Kördes i linjetrafiken fram till början av 2000-talet innan den blev skolbuss, oklart med exakt årtal när detta skedde. Slopad 2003 efter att skoltrafiken tappats.

Linjebuss 1117, en Volvo B9M/Säffle från 1987. Ursprungligen Motala Lokaltrafik 7052 dit den levererades 1987 för att stationeras i Tjällmo i norra Motala kommun. Bussen följde med över till Swebus när Lokaltrafiken såldes 1990 där den fick nummer 0592 och 1995 hamnade den hos Linjebuss när Swebus tappade trafiken i Tjällmo (3 bussar). Användes i Tjällmo som kombinerad linje- och skolbuss och från 1998 enbart som skolbuss åt Motala kommun. 2000 hamnade den skoltrafiken i Linköping där den användes fram till sommaren 2003. Därefter export till Litauen enligt SBH.

I december 1998 köpte Linjebuss tre Scania/Ajokki boggibussar från Swebus för att användas i skoltrafiken. Bussarna fick nummer 1437-1439. De tre bussarna kom ursprungligen från Wasatrafik.

Först en bild på 1437, en Scania K112/Ajokki Express från 1987. Före detta Wasatrafik 155/1655 och Swebus 0878. Bussen slopades sommaren 2003.

Linjebuss 1438, en Scania K113/Ajokki Express från 1989. Fd Wasatrafik 1939 och Swebus 0946. Slopad sommaren 2003.

Linjebuss 1439, även detta en Scania K113 från 1989. Fd Wasatrafik 1940 och Swebus 0947. Slopad sommaren 2003. Roade mig med att veva på destinationsrullen innan jag fotade bussen och den hade som synes inte bytts ut sedan Wasatrafik-tiden.

Detta var allt för denna gång. Ytterligare åtminstone en del till i serien kommer, förhoppningsvis dröjer det inte nio månader denna gång.

/Nicklas

Frank Persson

Ulf Berlin

1896

Tack för bilder, de har vi väntat länge på....  ;)  Ska vi vara lite petiga så var väl 1939-40 Cometer och inget annat.

Bussmicke

0545 var en nyhet för mig, den har jag inte sett där

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Gustafsson

Citat från: Kung Vasa skrivet 16 januari 2016, 20:39:04 PM
Tack för bilder, de har vi väntat länge på....  ;)  Ska vi vara lite petiga så var väl 1939-40 Cometer och inget annat.

Hmm, de står som Express i SBH och ser precis ut som andra Ajokki Express jag känner till. Å andra sidan har jag aldrig riktigt lärt mig skillnaden mellan Vest Center och Contrast heller.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

S Svensson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 17 januari 2016, 23:29:45 PM
Hmm, de står som Express i SBH och ser precis ut som andra Ajokki Express jag känner till. Å andra sidan har jag aldrig riktigt lärt mig skillnaden mellan Vest Center och Contrast heller.
//Jonas

Comet är ett handelsnamn på Scania 113TL eller CL med kaross Ajokki Express. Om jag minns rätt användes namnet Comet mest i Norge.Om jag kommer ihåg rätt så stod det Comet ovan dörren.
I oorten Stryn i Norge låg (ligger fortfarande?) en fabrik som karosserade bussar. På slutet byggdes av Vest modellerna Horisont,Contrast och Center. Karosstillverkningen togs över och det byggdes en kort tid under annat namn.
Horisont är en normalbyggd buss, Contrast är en lågnivå buss för lokaltrafik.  Center är avsedd för lokaltrafik i tätort. Om det står två bussar,en contrast och en center bredvid varandra så ser man skillnaden. Oftast har center avvikande dörr. Jag vill även minnas att den är lägre än contrast.

1896

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 17 januari 2016, 23:29:45 PM
//Jonas

Exakta skillnader mellan Comet och Express har jag aldrig blivit klok på, ska möjligen vara blinkersglasen i fronten då, men jag vet att de Scania Ajokki Wasatrafik köpte -89 så var samtliga Cometer, iaf vad gäller de rena linje vagnarna, man köpte ju även 2 st Royal och några Victor eller Vector, men dessa ser man ju skillnad på.