Växelras på Lejas sovbuss

Startat av Mustman, 27 december 2015, 18:01:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mustman

Leja tourings Setra dubbeldäckare med sovinredning verkar ha fått problem med växellådan efter en UCPA tur, efter en extra tur på färjan mellan Puttgarden-Rødby,  fick några av passagerarna hjälpa till att putta av bussen. Är det vanligt att få problem med växellådan på dessa, den är ju inte jättegammal.
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Ulf Berlin

Citat från: Mustman skrivet 27 december 2015, 18:01:10 PM
Leja tourings Setra dubbeldäckare med sovinredning verkar ha fått problem med växellådan efter en UCPA tur, efter en extra tur på färjan mellan Puttgarden-Rødby,  fick några av passagerarna hjälpa till att putta av bussen. Är det vanligt att få problem med växellådan på dessa, den är ju inte jättegammal.
UCPA betyder?/Ulf

Ulf Berlin

Ersa

Vad har den för växellåda? En "intelligent" självväxlande assistent? I så fall är tillfälliga datorstrul betydligt vanligare än fysiska "ras".

Blue

Antingen har den den gamla AS-Tronic lådan som var kass redan från fabrik och man bara satt och väntade på att en skulle sluta fungera eller den nyare power shift lådan som mercedes själv har utvecklat.
Den senare lådan har haft långt färre fel än den tidigare men oftast handlar det om givare eller kontakter som spökar på moderna lådor.
Det finns nödkörningsprogram till bägge lådorna men till den senare lådan så är det inte helt enkelt att få igång om man inte har provat innan det blir skarpt läge.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Mustman

Jag vet egentligen ingenting mer än vad vänner som var med på bussen sagt, det var nog så att föraren inte fick i växeln, utan att den "hoppade ur" direkt
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Blue

Citat från: Mustman skrivet 29 december 2015, 00:45:15 AM
Jag vet egentligen ingenting mer än vad vänner som var med på bussen sagt, det var nog så att föraren inte fick i växeln, utan att den "hoppade ur" direkt

Låter som om en växelägesgivare har gett upp, då vet inte bussen om den har en växel i och går till friläge för att inte skada drivlinan!

Mustman

Nu var det en vän som var med på resan som skrev "ett utrampnings lager gick sönder, gick inte laga på plats" det säger inte mig någonting. Men kanske er?

BD

Citat från: Mustman skrivet 29 december 2015, 10:57:48 AM
Nu var det en vän som var med på resan som skrev "ett utrampnings lager gick sönder, gick inte laga på plats" det säger inte mig någonting. Men kanske er?

Hur det är med ett modernt fordon vet jag inte, men har kört en Ford Taunus av 60-talsmodell Kassel - Grödinge med koppling som inte gick att frikoppla.
Ägaren blev förtvivlad i Kassel men jag lärde honom snabbt genom handpåläggning hur man gör för att köra. Sedan byttes vi av med körningen som även inkluderande körning på rampen vid färjan i Puttgarden.
Skulle även ha fungerat på en "vanlig" buss eller lastbil.

Kurra-Gurra

Citat från: BD skrivet 29 december 2015, 12:59:15 PM
Hur det är med ett modernt fordon vet jag inte, men har kört en Ford Taunus av 60-talsmodell Kassel - Grödinge med koppling som inte gick att frikoppla.
Ägaren blev förtvivlad i Kassel men jag lärde honom snabbt genom handpåläggning hur man gör för att köra. Sedan byttes vi av med körningen som även inkluderande körning på rampen vid färjan i Puttgarden.
Skulle även ha fungerat på en "vanlig" buss eller lastbil.
Precis, det förutsätter att man har en koppling som man får trampa på själv, samt en "icke-intelligent" växellåda så att man kan starta motorn med en växel i.
En av nackdelarna med intelligenta växellådor med växlingsassistent, typ I-shift  :P

Blue

Citat från: Mustman skrivet 29 december 2015, 10:57:48 AM

Har urtrampningslagret gått sönder så måste motor och växellåda delas för att laga felet. Kan hända på alla bussar med vanlig koppling men är ganska ovanligt!