Säffle i Portugal?

Startat av Niklas Bygdestam, 25 december 2015, 02:42:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Hittade av en händelse den här bilden på nätet. Se länk:

http://busglobe.com/images/7203.jpg

Bilden visar en Volvo B58 Säffle från 1970-talet. I sig inget konstigt med bussen. Ser ut som vilken Säffle som helst från 1970-talet. Men det intressanta är att bilden är från Lissabon, dvs i Portugal :)

Är detta en begagnad svensk buss? Eller kan verkligen Säffle ha exporterat bussar till Portugal under 1970-talet?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Det såldes rätt många begagnade bussar till Portugal. Det lustiga var, om jag minns rätt, att de var något för långa för de lokala bestämmelserna så de kortades av några dm längst bak.

Gunnar Berglund

Jodå, om det uppgifter jag hittat stämmer, borde det vara f.d. SL H58 5055, exporterad 1991 till Portugal.

Gunnar
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Kim

Omkring 300 brugte busser fra Sverige kom til Portugal i 1990'erne.

Her er enkelte af dem: Volvo B58-60 Säffle by Kim L, on Flickr

1982' Scania CR112 by Kim L, on Flickr
1977' Scania CR111M-59 by Kim L, on Flickr
1979' Scania CR112 by Kim L, on Flickr
1981' Volvo B10M-60 Säffle by Kim L, on Flickr

Björn Forslund

Kul att se bilderna! Om man kollar Säfflevagnarna ser man att de blivit avkortade längst bak.

Niklas Bygdestam

Mycket intressant! Hur kommer det sig att det portugiserna fick ett så stort intresse av just begagnade svenska bussar på den tiden? Var de portugisiska bussarna så dåliga att man snabbt behövde förbättra genom att köpa in stora serier begagnat för att förbättra situationen?

Intressant att de tydligen även köpte in Scania 111 :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 januari 2016, 05:47:49 AM
Mycket intressant! Hur kommer det sig att det portugiserna fick ett så stort intresse av just begagnade svenska bussar på den tiden? Var de portugisiska bussarna så dåliga att man snabbt behövde förbättra genom att köpa in stora serier begagnat för att förbättra situationen?

Intressant att de tydligen även köpte in Scania 111 :)

Det var väl en prisfråga, som det brukar vara...

Niklas Bygdestam

Är det någon förresten som kan identifiera var Scania 111:an kommer ifrån? Skyltskåpet på den är av lite ovanligare typ. Kan den vara byggd så? Eller är det portugiserna som har ändrat till detta?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Säkert lokal modifiering för att passa textrullen så inte fler destar visas samtidigt.

Kim

#9
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 januari 2016, 05:47:49 AM
Mycket intressant! Hur kommer det sig att det portugiserna fick ett så stort intresse av just begagnade svenska bussar på den tiden? Var de portugisiska bussarna så dåliga att man snabbt behövde förbättra genom att köpa in stora serier begagnat för att förbättra situationen?

Intressant att de tydligen även köpte in Scania 111 :)

Det var private busselskaber som købte brugte busser fra udlandet. Portugal var et fattigt land, så der var kunder til billige brugte busser, ligesom i Østeuropa.

Fra 1988 og til 2000 købte Portugal næsten 2000 brugte busser fra hele Europa og Israel.
HIT AB (Holmberg International Trading) i Borås solgte busser fra Sverige. Lammer Trading i Turku/Åbo (Paavo Lammer) solgte busser fra Finland. Paavo solgte så også busser i Finland, som var bygget i Portugal med Camo karrosserier, som regel var det 2hand chassiser (Volvo B58) https://www.flickr.com/photos/32322040@N06/20958280640/in/album-72157655866756523/, men også enkelte nye Volvo B10M blev bygget hos Camo med finsk Wiima design http://busglobe.com/picture/7218.

Fra Danmark var det Jørgen Ingleby som startede med at sælge 3 styk Volvo B58 med norske Føreland karrosserier. Da Ingleby døde - så overtog Københavns Bushandel eksporten til Portugal.

Der blev købt mange busser hos Alga i Tyskland, og mindst ligeså mange hos B.A.A.T. i Oostende i Belgien. B.A.A.T. købte mange Volvo B58 og Scania fra Sverige, de fleste af dem blev solgt til Afrika, men en del af dem endte også via Belgien - i Portugal.

Kim

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 januari 2016, 11:08:08 AM
Är det någon förresten som kan identifiera var Scania 111:an kommer ifrån? Skyltskåpet på den är av lite ovanligare typ. Kan den vara byggd så? Eller är det portugiserna som har ändrat till detta?

Scania 111 bussen er ex. Göteborg 372/BKJ155. Ja, de blev ombygget fra kun at vise linjenummer til at kunne vise destination.  Det samme med Malmö Lokaltrafik Aabenraa busserne: 1980' Volvo B10R-59 Aabenraa by Kim L, on Flickr