Katalysatorerna manipulerade på de bussar Skånetrafiken äger i Malmö stadstrafik

Startat av Walter, 23 december 2015, 14:42:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

http://www.skd.se/2015/12/22/59-stadsbussar-hade-manipulerad-rening/

http://www.sydsvenskan.se/malmo/miljonkostnad-for-trasiga-bussar/

För en som inte kan tekniken, varför skulle man görs så här? Vad är vinsten för Transdev om nu uppgifterna stämmer. Avgaserna renas inte men vad vinner den som kör trafiken på det?

I längden verkar det istället leda till trasiga bussar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Även i Bussmagasinet:

http://www.bussmagasinet.se/2015/12/avgasfiffel-pa-malmobussar-manipulerade-renare-pa-manga-bussar/

Det hände långt innan Veolia bytte namn till Transdev. För övrigt instämmer jag i frågan vad bussbolaget hade att tjäna på detta?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars_L

Sedan kanske man får anta att det är något lokalt initiativ och knappast förankrat högre upp hos Transdev, man får väl i alla fall hoppas på det.

Troligen har väl inte heller skälet varit att man vill släppa ut miljöfarliga ämnen, utan att man haft problem med överhettade katalysatorer. För att inte riskera att skada motorerna, har man väl därför löst det "den lätta vägen". Problemet ligger ju då ofta inte i själva katalysatorn, utan i andra delar som man inte fått att fungera med katalysatorerna.

Men hade man varit seriös, hade man förstås vänt sig till motortillverkaren för att lösa problemet.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Detta är knappast något ovanligt, CRT filter/Partikelfilter manipulerades redan på -90 talet för att slippa dyra filterbyten och minska bränsleförbrukningen, bland företagen med Volvobussar t.ex skedde sådant mer eller mindre regelmässigt i slutet på -90 talet oavsett fordonsägare.