Julmarknad på Hötorget 50-tal...

Startat av WalleW, 23 december 2015, 09:22:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

Återknyter här till Hobgoblins inlägg och bild i "SL H23 5415"...
...där jag spårade ur lite från Capitol-ämnet och blev nostalgisk till sinnet. Mina minnen hör bättre hemma på denna tavla...

Så här i juletid framkallar bilden vid Hötorget också barndoms-minnen från ca 20 år tidigare än foto-året 1976, även om det är snöfritt ( var det alltid snö när man var liten  ??? ). Jag tror det var tråd-bussar med i mina minnes-bilder...

Med mor- och farbröder och med jämnåriga kusiner bar det av med spårvagns-linje 15 från Sundbybergs-gränsen till Norra Bantorget varifrån vi gick Vasagatan och Kungsgatan upp till Hötorget och julmarknaden. Där blev det fest några timmar med godis, fiskdamm, lotter och varm korv. Det hela avrundades med inköp av glittriga ostämda pappers-trumpeter, med munstycke i trä och rasslande kräppappers-slingor i andra änden, av en stor och mycket rödbrusig jultomte som luktade "konstigt" när han andades.
Nu minns jag inte om det var Jolo, Rit-Ola eller Gits Olsson som präntade den klassiska definitionen: JULTOMTE = Full trumpet-försäljare på Hötorget... :)

Turligt nog för spårvagns-konduktörer och -förare gav de flesta trumpeterna ifrån sig sina sista hesa tjut redan på Vasagatan innan hemresan anträddes och den ändlösa väntan på julafton började ...

/   M v h   Walle