Huvudmeny

Vikingbuss

Startat av Bussmicke, 19 december 2015, 18:03:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Jag försöker klura ut vilket namn som är det rätta. Idag heter bolaget i från Resebyrå Vikingbuss. Tidigare hetter det antingen
Vikingstad Buss  eller Vikingstadsbuss. På Svensk Busshistoria finns en del bussar på ena namnet och del på det andra namnet. Vad gäller?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Öden

Hej !

Det är AB Resebyrå Vikingbuss som gäller.

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Finns också ett arbetsställe hos AB Resebyrå Vikingbuss som heter AB Omnibuss Nostalgi i Linköping. Verkar vara det som har hand om de äldre bussarna, bland annat denna: http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=41517

Greger Larsson

Org nr: 556067-5521(inreg 1958-11-05):
Vikingstads Omnibustrafik AB >Vikingstad Buss AB >AB Vikingstadbuss >AB Omnibuss Nostalgi
Ägare har hela tiden varit familjen Dolk, senaste namnbytet skedde 2010 efter att resebyrå och varumärket Vikingbuss sålts till Stefan Wernholm.

Från 2010 är det alltså ett ny bolag(556796-1981) som driver Vikingbuss med nämnde Wernholm som ägare och det bolaget heter då juridiskt AB Resebyrå Vikingbuss.

Bussmicke

Tack,  tilläggsfråga då:

När skedde namnbytet från Vikingstad Buss till Vikingstadbuss?

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.