CR110M i Uppsala

Startat av Gunnar D, 17 december 2015, 15:14:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Är inte så hemma i Uppsala men är inte detta Dragarbrunnsgatan? Tidpunkten är i alla fall mellandagarna dec 1975.

Mvh Gunnar

Harald Nordius

Citat från: Gunnar D skrivet 17 december 2015, 15:14:40 PM
Är inte så hemma i Uppsala men är inte detta Dragarbrunnsgatan?
Mvh Gunnar
Jo, och Vaksalagatan korsar bakom bussen.

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 17 december 2015, 15:55:10 PM
Jo, och Vaksalagatan korsar bakom bussen.

Tack, då är jag med. Följer man Vaksalagatan till vänster finns då underfarten vid järnvägen.

/Gunnar

AL

Systern 272 hamnade väl i Kristinehamn...  :)

Janne Rickman

Bussen avfördes 1985-11-19 och skrotades på Skrotcentralen i Uppsala.

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 17 december 2015, 15:14:40 PM

Är inte så hemma i Uppsala men är inte detta Dragarbrunnsgatan? Tidpunkten är i alla fall mellandagarna dec 1975.

Mvh Gunnar

Alla byggnader på bilden finns kvar idag, även om några av dem har genomgått en del förändringar sedan bilden togs. Det som däremot gör att en del inte känner igen sig på bilden är den tomma rivningstomten till höger på bilden med cykelställen. Där byggdes ett hus under första halvan av 1980-talet. Så därför är man sedan länge van vid att det tomrummet är fyllt med en byggnad. En klar förbättring rent estetiskt då tomma rivningstomter är ett trist inslag i en stadsmiljö :)

Bussen har förövrigt de typiska strålkastarna som är dubbla runda i gemensam sarg som då var vanliga i just Uppsala. Man bytte i början av 1970-talet ut till dessa strålkastare :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

roggek

Vi kan ju faktiskt med Googles Street View ställa oss på (ungefär) samma plats idag.
https://goo.gl/maps/ha32fwk7TBC2

Och då ser vi att cyklarna trängt bort busstrafiken helt från denna gata :)

Harald Nordius

När jag bodde i Uppsala för mer än 50 år sedan var Dragarbrunnsgatan en bakgata. Bussarna gick Svartbäcksgatan. Sedan gjorde man väl om den till gågata närmast Stora torget och då fick bussarna flytta till Dragarbrunnsgatan. Nu har de väl flyttat ännu ett snäpp till Kungsgatan.