Varför säljer man?

Startat av HH, 26 november 2007, 19:07:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HH

I senaste "Bussbranschen" utannonserar Hallens buss sin "lyxutrustade" Setra S417/HDH, uttagen mars -06, XMX734, endast 13,000 mil. Utrustning bl.a. glastak, 54 pl Ambienteklädsel (?), 220 volt, internet, hörselslinga m.m.
Enligt annonsen: "Säljes p.g.a. krav på 3-punktsbälte och Euro-4 motor".

2 frågor infinner sig:
Vilken uppdragsgivare kan ställa sådana krav på 3-punktsbälten, så att man säljer en sån ny buss?
Vad är en Euro-4 motor?

/Hans H.

Busstobbe

Citat från: HH skrivet 26 november 2007, 19:07:49 PMVad är en Euro-4 motor?
Det är en miljömotor som ger renare avgaser.
http://en.wikipedia.org/wiki/Euro_4 kanske kan ge lite mer information.

Staffan Sävenfjord

Citat från: HH skrivet 26 november 2007, 19:07:49 PM
I senaste "Bussbranschen" utannonserar Hallens buss sin "lyxutrustade" Setra S417/HDH, uttagen mars -06, XMX734, endast 13,000 mil. Utrustning bl.a. glastak, 54 pl Ambienteklädsel (?), 220 volt, internet, hörselslinga m.m.
Enligt annonsen: "Säljes p.g.a. krav på 3-punktsbälte och Euro-4 motor".

2 frågor infinner sig:
Vilken uppdragsgivare kan ställa sådana krav på 3-punktsbälten, så att man säljer en sån ny buss?
Vad är en Euro-4 motor?

/Hans H.

Varför man säljer vet jag inte men det verkar lite konstigt med kravet på 3-punktsbälten för researrangör eftersom Hallens Buss i princip kör sina egna resor. Kan det vara att bussen meranvänds i skoltrafik och att där krävs 3-punktsbälte? Euro3, Euro4 och Euro5 (i princip samma sak som EVV) är olika miljöklasser på motorer och Euro4 är vad som ofta krävs i skolbussupphandlingar i dag. Så det stöder alltså att det är skolbussupphandling som är orsaken till försäljningen.
Jag har för mig att jag hört att Hallens Buss skulle ha en buss med 3 sittplatser i bredd, alltså i likhet med den som Strömstad-Tanum Buss har för Resemakarn i Vänersborg. Men det står inget om en sådan buss på hemsidan http://www.hallens-buss.se/. Och om den nu finns så är det tydligen inte den som är till salu.
Så här ser i alla fall bussen ut:

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: HH skrivet 26 november 2007, 19:07:49 PM
I senaste "Bussbranschen" utannonserar Hallens buss sin "lyxutrustade" Setra S417/HDH, uttagen mars -06, XMX734, endast 13,000 mil. Utrustning bl.a. glastak, 54 pl Ambienteklädsel (?), 220 volt, internet, hörselslinga m.m.
Enligt annonsen: "Säljes p.g.a. krav på 3-punktsbälte och Euro-4 motor".

2 frågor infinner sig:
Vilken uppdragsgivare kan ställa sådana krav på 3-punktsbälten, så att man säljer en sån ny buss?
Vad är en Euro-4 motor?

/Hans H.

Nu står det "uttagen" 06 men den kan väl knappast vara tillverkad 06 eller?
Euro4-kraven har ju varit i kraft ett tag och ännu längre på förslag så tillverkarna har ju kunnat anpassa sin tillverkning.

Kan det vara en "gammal surdeg" från 03 som gått och blivit stående i ett hörn av försäljningshallen och därefter reats ut billig?

/B

HH

Jag förstår att det har med miljömotorer att göra. Förlåt, min fråga kanske var lite för enkelt utformad. Bussen de skall sälja har en Euro-3 motor (årsmodell 2006).  Man kan ju inte byta bussar i 3-miljonsklassen varje år för att vara miljövänlig. Det måste ha med typen av körning att göra.
/Hans H.

HH

Kan knappast vara en "gammal" modell. Kolla Staffans bild och den lilla svarta fyrkanten ovanför reg.plåten. Det är ju "avståndsindikatorn till framförvarande fordon" (eller vad man nu skall kalla den). Och den kom väl med 2006 års modeller om jag inte minns fel.
/Hans H.

Jo

http://www.volvo.com/trucks/sweden-market/sv-se/aboutus/Environment/euro4_euro5/aboutEuro4_5/

Lite på Volvos sida om datumen för de olika miljöklasserna. Bussen registrerades i Mars 2006 och Euro 3 motorer fick inte registreras in efter 1 oktober samma år så det var nog ingen motor som direkt låg i framkant rent emissionsmässigt när den såldes. Slutdatum för krediten på bussen är dessutom inte förrän 2013-04-01.