Nya stadslinjer i Mora från 7 januari 2016

Startat av bowlingjocke, 13 december 2015, 14:12:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bowlingjocke

Ja då var det dags för nästa revolution. Stadslinjerna i Mora görs om.
Dagens linje 51, 55, 56 och 57 försvinner. De blir istället ersatta av 52, 53 och 54 som istället förlängs, och alla linjer fortsätter till lasarettet.
Det är ju ett problem idag att man ej hinner in till busstationen så passagerare kan byta till 51 Lasarettet. Dock har ju det räddats upp av att det är kvartstrafik en snutt på morgon och under eftermiddagen, främst på grund av trafikproblemen i Mora centrum vid rusningstid.

Vad tror vi om detta?
Bra tanke ändå. Men jag tror vi kommer att lida av stora förseningar när trafiken tätnar. Idag räddas man ju upp av just kvartstrafiken, att man då kan hoppa över turen då nästa redan eller ska avgå så man kan ta nästa tur i tid.
Sedan att vi ska köra en grusväg (timmerväg) till Hånåkni med en mötesplats i mitten (2 personbilar kan nog precis mötas). Ingen lång sträcka visserligen, men där kommer det ju käka tid ifall man får möte.
Vid informationsmötet med kommunen och Dalatrafik så verkade det som att de inte riktigt förstod problematiken. Det gick ju bra när de åkte där.

Läs och begrunda. :)
http://www.dalatrafik.se/sv/texter-i-puffar/mora7januari/

1896

1, Kvartstrafiken till Lasarettet försvinner alltså. Överlag verkar tidtabellerna rörigare, fast det är ju en vanesak.

2, På sikt ska stadsbussarna tydligen inte angöra busstationen.

Jag har inte hängt med i Mora sedan de "nya" linjerna infördes för något år sedan, men det tycks som att man sparar in någon buss på detta ?  ???

bowlingjocke

Citat från: Kung Vasa skrivet 13 december 2015, 14:45:52 PM
1, Kvartstrafiken till Lasarettet försvinner alltså. Överlag verkar tidtabellerna rörigare, fast det är ju en vanesak.

2, På sikt ska stadsbussarna tydligen inte angöra busstationen.

Jag har inte hängt med i Mora sedan de "nya" linjerna infördes för något år sedan, men det tycks som att man sparar in någon buss på detta ?  ???
1. Jo tycker också tabellerna är röriga. Ta lördagar linje 54 t.ex. Bussen angör ju lasarettet på varje tur även fast det inte finns någon hålltid där på tur ut. Men det ser ut som att bussen inte går till lasarettet.
2. Precis. Till sommaren beräknas Fridhemsplan vara klar. Busstationen ska rivas och vad jag hört ska det bli parkeringsplatser där ?!

Nja tror det inte blir nån större skillnad. De drar nog inte in på någon buss. Tyckte kommunsnubben sa att trafiken skulle kosta ungefär lika mycket. Men det blir kanske lite mindre kilometer på bussarna, främst med tanke på mindre trafik ut till Långlet. Dit är det ju ändå några kilometer.

Däremot blir det ju spännande att se hur de ska göra med avlösningarna. Busstationen som det görs på idag blir ju bara en hållplats mitt i linjen, ingen hålltid alls att lösa av på. Ripvägen ligger ju närmast depån.
Sen är ju också frågan hur de löser med tillgång till toalett. På lasarettet går det säkert att lösa. Men bajamaja i Färnäs och Klockarhagen eller?  ;D

miikos

Ja det har ju varit bytes tiderna som har varit problematiska.

Senast jag skulle åka så var det tänkt att det var byte vid samma minut. Alltså att man ska gå direkt över till andra bussen. Kändes inte så smart, så valde åka bil istället.

Egentligen så borde man nog åka taxi och skicka in kvittorna, om man missar sitt byte och behöver vänta 20 minuter på nästa avgång. Enligt reseplaneraren så ska det gå bra med noll-bytet. Så kanske det kommer tidtabeller som är mer realistiska.

Hur fungerat det väntar bussarna in varandra vid busstationen om första bussen är sen?

Har annars mest åkt i Borlänge, och där är bytestiden 3 min, men generell försening på linje 1 är 5 min, och upp till 30 min försening kl 16.

bowlingjocke

Citat från: miikos skrivet 26 december 2015, 18:28:17 PM
Ja det har ju varit bytes tiderna som har varit problematiska.

Senast jag skulle åka så var det tänkt att det var byte vid samma minut. Alltså att man ska gå direkt över till andra bussen. Kändes inte så smart, så valde åka bil istället.

Egentligen så borde man nog åka taxi och skicka in kvittorna, om man missar sitt byte och behöver vänta 20 minuter på nästa avgång. Enligt reseplaneraren så ska det gå bra med noll-bytet. Så kanske det kommer tidtabeller som är mer realistiska.

Hur fungerat det väntar bussarna in varandra vid busstationen om första bussen är sen?

Har annars mest åkt i Borlänge, och där är bytestiden 3 min, men generell försening på linje 1 är 5 min, och upp till 30 min försening kl 16.
Nej, byten funkar inte alls bra idag. Speciellt inte på eftermiddagarna framförallt pga trafiken. Ganska vanligt med 10-15 minuters försening, speciellt på 51:an och alla linjer som hamnar efter en 51:a i omloppet.
När man kört ett tag vet man ju vilka bussar man lär vänta in. Som t.ex när man ska köra 7:45 till lasarettet så lär man vänta in bussen från Klockarhagen som har ett gäng ungdomar med sig. Går ju visserligen en till kl 8:00. Samma på eftermiddagen.
Det försvinner ju nu, så det blir ju intressant hur det blir med förseningarna. Vad jag förstått så blir det ett omlopp mindre och det finns inte så mycket tid att spela på.

Sen i och med att turer startar vid lasarettet bl.a så blir det en del tomkörningar dit, trots att man passerar centrum. Lite tokigt, men det visar sig hur det blir. Med förseningarna har jag en känsla av att det inte kommer bli något bättre.
Speciellt inte när de lägger samma cirkatid på 6 hållplatser på rad över Rödmyren. En räddning är ju dock en rätt generös hålltid på lasarettet.
(ingen har dock ännu fått någon information om varken om vi ska stå kvar och blockera på hållplatsen eller om hur lösningen med toalett-tillgången blir).

Ulf Berlin

Intressant diskussion,men en fråga för oss utomstående är
vem som kör dessa linjer?Sambuss?/Ulf

bowlingjocke

Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 januari 2016, 22:46:49 PM
Intressant diskussion,men en fråga för oss utomstående är
vem som kör dessa linjer?Sambuss?/Ulf
Sambus / Siljan buss.
De har ju depåerna Mora, Orsa, Rättvik, Leksand och ett par små bussar samt handelsbussen i Borlänge.

Ulf Berlin

Citat från: bowlingjocke skrivet 06 januari 2016, 22:21:16 PM
Sambus / Siljan buss.
De har ju depåerna Mora, Orsa, Rättvik, Leksand och ett par små bussar samt handelsbussen i Borlänge.
Tack för svaret./Ulf

bowlingjocke

Kan rapportera att stadsbussarna funkar sådär.
Planerarna verkar ha glömt bort att vi faktiskt plockar på folk över Noret och Rödmyren. De får nu sitta i 10-15 minuter på Mora lasarett då de satt hålltiden där, innan de får åka vidare in till centrum.
Sedan har vi turer som slutar på lasarettet och man tommar in till centrum och kör något annat eller har rast. De lär vi ju snällt skicka av vid lasarettet så får de stå där och vänta på att en annan buss ska ta de till centrum.  ;D

Lars_L

Nä, som sagt bra att det blir färre linjer och genomgående linjer, istället för alla "snuttlinjer" man haft tidigare. Därmed försvinner väl också som sagt en del av behovet av att byta mellan linjerna.

Men kring Noret och Rödmyren känns det väl som man inte riktigt fått till en bra lösning. Det är ju inte att rekommendera att linjer går i "slingor" då de har genomgående turer med så att säga "ändstationer" som ju lasarettet på sätt och vis blir här. Samtidigt är det ju svårt med orter som har relativt lite trafik att annars få till en bra turtäthet till rimlig kostnad. Ska man få till en bra lösning vid en sådan här förändring krävs det nästan annars att man skjuter till lite ekonomiskt, eftersom trafiken varit så effektiv redan innan.

Kring Noret och Rödmyren tror jag nästan man skulle behöva göra sträckan dubbelriktad. Att inte ha en regelbunden turtäthet är ju inte heller vidare kundvänligt. Men man har hanterat det lite här som att trafiken ändå var det, vilket gör det hela rätt otydligt och som sagt inte så kundvänligt i slutändan.

tilägg:
En fråga också. Ser att 53 har gemensam avgångstid med 54:ans ankomsttid vid lasarettet. Antar att det är tänkt att man ska kunna göra bussbyte där för att kunna ta sig ner till Centrum. Fungerar detta? Sedan kan man ju undra varför det i sådana fall inte står en anmärkning om det i tidtabellen...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

bowlingjocke

Citat från: Lars_L skrivet 10 januari 2016, 12:16:21 PM
tilägg:
En fråga också. Ser att 53 har gemensam avgångstid med 54:ans ankomsttid vid lasarettet. Antar att det är tänkt att man ska kunna göra bussbyte där för att kunna ta sig ner till Centrum. Fungerar detta? Sedan kan man ju undra varför det i sådana fall inte står en anmärkning om det i tidtabellen...
Nej inte alls. Verkar inte heller som att samma minut-byten finns med i reseplaneraren.
Avgångstiden från Noret är :23 och :53. 2 minuter har man alltså på sig till lasarettet via Noret östra västra och Rödmyren.
Enligt Eniro tar den sträckan 7 minuter. Med 1-2 stopp skulle jag väl anta det ligger kring 7.

Lars_L

Citat från: bowlingjocke skrivet 10 januari 2016, 14:52:29 PM
Nej inte alls. Verkar inte heller som att samma minut-byten finns med i reseplaneraren.
Avgångstiden från Noret är :23 och :53. 2 minuter har man alltså på sig till lasarettet via Noret östra västra och Rödmyren.
Enligt Eniro tar den sträckan 7 minuter. Med 1-2 stopp skulle jag väl anta det ligger kring 7.

Känns ju som att trafikplaneraren har tänkt sig det. Och - som det andra du antyder, kanske då inte riktigt har koll på de faktiska körtiderna. Det är ju klokt att lägga hålltiderna snål om det är en slinga så att man lägger marginalen vid centrum. Men när man nu har gått ifrån det och har lasarettet som mer formell ändhållplats, så är det ju direkt olämpligt.

Känns som Dalatrafik har en del att arbeta på för att få till en bra kollektivtrafik. Det känns som att det skulle gå att hitta en bättre lösning för Noret och alla varianter, än man hitintills har gjort, då alla linjerna går upp dit, men med lite olika varianter. Vilket gör det lite väl rörigt - i alla fall för den som inte åker dagligen.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

bowlingjocke

Citat från: Lars_L skrivet 10 januari 2016, 18:28:03 PM
Känns ju som att trafikplaneraren har tänkt sig det. Och - som det andra du antyder, kanske då inte riktigt har koll på de faktiska körtiderna. Det är ju klokt att lägga hålltiderna snål om det är en slinga så att man lägger marginalen vid centrum. Men när man nu har gått ifrån det och har lasarettet som mer formell ändhållplats, så är det ju direkt olämpligt.

Känns som Dalatrafik har en del att arbeta på för att få till en bra kollektivtrafik. Det känns som att det skulle gå att hitta en bättre lösning för Noret och alla varianter, än man hitintills har gjort, då alla linjerna går upp dit, men med lite olika varianter. Vilket gör det lite väl rörigt - i alla fall för den som inte åker dagligen.
Det finns ju ett flertal varianter idag.
Vissa turer åker Noret köpcentrum, direkt till lasarettet sen ut mot Färnäs, vända, köra genom Noret och till lasarettet igen.
Vissa går direkt till lasarettet via köpcentrum, men angör hållplatserna vid McDonalds. Alltså som Falu-bussen, svänga ner vända och sen till lasarettet. (53:orna mest)
Några enstaka turer går över industriområdet Heden (Tallvägen). (både 52 och 54)

Förvirrande och bra för resenärer som inte åker så ofta.