Tyska Postbussen startar med minibussar nya expresslinjer

Startat av bussexperte, 09 december 2015, 19:47:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussexperte

Redan nästa vecka är trafikstart fra en nya Postbus expresslinje fra Frankfurt till Bonn och Aachen. Trafikeras med 9-platser minibussar som köra pa tyska motarvägar utan hastighetsbegränsningar. Fra flygplatsen Frankfurt Rhein-Main till Bonn är det ca. 1:45 timmar och kostar 22,50 €.
Hela sträckan till Aachen är nu utbyggt till 6 körfält.

Förare kanske ocksa bli studenter, finns plats för 8 passagerare. Taget har samma körtid men är dyrare, normala fjärrbussar kör mellan 2:00 och 2:35 timmar och kostar oftast mellan 5,- och 8,- €.

Fler info och minibuss-foto ska kommar med en pressmeddelande denna vecka. Fjärrbusslinjer startar oftast mycket kortfristigt för att konkurrenterna kan ej kopia nya linjer sa snabbt.

Samma system med en minibuss-express är http://www.matzes-minibus.de som kör flera ar framgangsrik mycket snabbt. Det blir mycket spännande nu - om det gar bra kanske startar en helt nya nätet med expresslinjer som köra 130, 140 eller 150km i timmen.

CW66

Nej tack!

Åtminstone skulle jag aldrig kunna tänka mig i att sitta inklämd i en liten bullrig minibuss utan toalett i 2:35 timmar i 150km/h...VANSINNE!

Lars-Håkan_E

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 09 december 2015, 21:59:00 PM
Nej tack!

Åtminstone skulle jag aldrig kunna tänka mig i att sitta inklämd i en liten bullrig minibuss utan toalett i 2:35 timmar i 150km/h...VANSINNE!

Med outbildade, uttröttade och orutinerade förare

bussexperte

#3
Ja det är ej min drömbuss ocksa - kanske lite knappt med platsen fullbokat med 8 passagerare samt 1 eller 2 hundar i minibussen:

http://www.matzes-minibus.de/assets/templates/matzes-minibus/image/gallery/big/4.jpg
http://www.matzes-minibus.de/assets/templates/matzes-minibus/image/gallery/big/3.jpg

Men offenbart finns det nagra passagerare som resar gärna i snabba Minibuss. Matze kör fra Berlin med Mercedes-Sprinter i 5:20 timmar till München, i 6 timmar till Karlsruhe och i 7:20 timmar till Freiburg - alltid inkluderad 2 uppehall vid rastplatsen. Det konkurrerar i restiden med extremt dyrare tyska järnvägen ICE och i taget finns inget paus f.ex. för rökning, snabbmat eller hundtoa. Dessutom bjuder Matze en gratis läskdryck till varje passagerare och alla djur transporteras gratis och om bussen är försenad kan han ocksa köra upp till 160 km i timmen.

Andra snabba minibusslinje är Berlin-Shuttle fra Berlin till Stuttgart i 5 timmar. Här trafikeras med Renault-Traffic-minibussar upp till 5 avganger dagligen. Problemet här är, att det finns ingen professionelt förare utan man väljer en person fra passagerare som sitter bakom ratten. Här finns sittavstand fra 80cm. Berlin-Shuttle bjuder pa gratis täcke och kudde i bussen.

http://www.berlinshuttle.de/system/html/A_BerlinShuttle_Start-c3e0e7d8.jpg
http://www.berlinshuttle.de/system/html/A_BerlinShuttle_Mitfahrer-4cc6fd7d.jpg
https://busliniensuche.blob.core.windows.net/public-images/hoodiepillow.jpg

Och nu startar tyska postbussen med snabba minibusslinjer - allt är mycket hemligt - där ska kommar ingen mer info eller nagra bilder före nästa vecka men trafikstart är 15.dec. och man kan redan bokar alla expressavganger - sa det är som en julpräsent - man vet ej vad man far. Det blir spännande vilken bussmodellen det blir - hoppas pa en lyxversion med stora enkelsittplatser... .
Om det skulle bli en sa här modellen...
http://www.diewert.de/wp-content/uploads/2015/04/diewert2.jpg
http://limousine-service.com/images//fotos/lux-minibus/2%20vip%20mini%20bus.jpg
https://www.bavaria-limousines.de/scripts/SliderJS/assets/slides/Luxus-Kleinbus-Frankfurt02.jpg
http://images.autoline-eu.fr/s/vehicule-utilitaire-minibusMERCEDES-BENZ-Luxus-Sprinter-519-Exklusive-VIP-Business-516---2_big--14072123393720642000.jpg
...kan det bli en extremt stor konkurranse ocksa för tyska ICE-järnvägen och en helt nya transportsystem i Tyskland - utan hastighetsbregränsningar, postbus-tidtabellen är för ca. 130 km i timmen men theoretiskt kan man köra ocksa 180km i timmen med en minibuss i Tyskland.



bussexperte

Nu finns ocksa första bilder och info om nya express-linjer fra Postbus.de :

http://www.frankfurt-live.com/upload/2015-q2/2015-12-17_Postbus.jpg
http://www.omnibusrevue.de/fm/3335/Postbus_Sprinter.jpg
http://fernbusliniennetz.de/mediapool/141/1416275/resources/37229907.JPG

Hastighet ska bli 130km/h,
8 sittplatser för passagerare, varje person far en fri läsk och en snack.
Biljetter kan ocksa bokas direkt med Lufthansa-flyg.
Inkluderat är en liten pausuppehall i Montabaur.

Exempel-jämförning (endast direktförbindelse inkluderat garanterad sittplats):
BONN - FrankfurtFlughafen
Postbus-Express kostar  € 22,50 för 1:45 timmar
Järnvägen DB-ICE/IC har sänkat prisen nu pa minimum € 23,50 (2.klass) och tar exakt samma 1:45 timmar !

AACHEN - FrankfurtFlughafen
Postbus-Express kostar € 35,50 för 3:15 timmar
Järnvägen DB-ICE kostar € 85,50 (2. klass) och tar 1:37 till 1:47 med stor risk för försening p.g.a. av passkontroller i Brüssel och Liege

Diskutera gärna: Kan det bli en ny transportrevolution i Tyskland med landstäckande express-minibusslinjer i framtiden och mycket mer större problemer och passagerareförluster för tyska järnvägen eller blir det en experiment endast ?

Postbus-express fanns 200 ar sedan ocksa, kanske med 8 sittplatser ocksa... :) :
http://www.fahrzeugbilder.de/1024/historische-postkutsche-mit-4ps-oberwiesenthal-71577.jpg



Joakim Wahlberg

Citat från: bussexperte skrivet 18 december 2015, 16:26:01 PM
AACHEN - FrankfurtFlughafen
Postbus-Express kostar € 35,50 för 3:15 timmar
Järnvägen DB-ICE kostar € 85,50 (2. klass) och tar 1:37 till 1:47 med stor risk för försening p.g.a. av passkontroller i Brüssel och Liege

Diskutera gärna: Kan det bli en ny transportrevolution i Tyskland med landstäckande express-minibusslinjer i framtiden och mycket mer större problemer och passagerareförluster för tyska järnvägen eller blir det en experiment endast ?

Postbus-express fanns 200 ar sedan ocksa, kanske med 8 sittplatser ocksa... :) :
http://www.fahrzeugbilder.de/1024/historische-postkutsche-mit-4ps-oberwiesenthal-71577.jpg

Skulle man istället acceptera ett byte i Köln på sträckan Aachen-Frankfurt(Main) Flughafen så kan man få tågbiljetter för 29€ på tisdag (restid 1:58)... Och hittar även biljett på direkttåget för 49€. Så helt rättvis prisjämförelse gör du inte.
Och idén? Nääe, jag tror inte riktigt på det. Känns för osäkert att färdas i 130km/h på motorväg, särskilt i en minibuss. Vet själv hur det är att köra bil i sån hastighet, det är inte särskilt kul när det är en del trafik.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

bussexperte

Omstigning/byte är mycket ej populärt i Tyskland - speciellt pa väg till flygplatsen med stor baggage. Sa jag har jämfört samma förbindelser, samma trafikdag och tid. Detta Postbus-expresssystemen (samma som andra Minibussar f.eks Matzes-Minibuss) ser sig själv som konkurrent till 1.klassen i ICE - och denna passagergrupp vill ocksa ej har byte / omstigning.

Med hastigheten - vi talar här om Tyskland och manga tyskarna har ej problemet med högt hastigheten pa motorvägar - ocksa t.eks. 160, 180 eller 200km/h. Jag själv har oftast kört tidigare i business stora AUDI, BMW, Mercedes hyrbilar med mer än 200km/h pa langt sträckorna utan problemer - speciellt efter klockan 20:00 är manga motorväger oftast nästan tomt. Dom delen fra folket som tyckar att det är osäckert väljer ej express-bussen kanske - men 130km/h är ej snabbt i Tyskland - det är "rekommanderat" normalt genomsnitt-hastighet pa alla normala motorvägar. Det finns ocksa en stor antal "illegalt" polska minibusslinjer fra Berlin till storstäderna i västtyskland som kan bokas med blablacar... - och dom trafikerar normalt bra bokad alla ca. 160km/h med Mercedes-Vito/Viano, Sprinter, Renault-Traffic, Ford-Transit, VW-Multivan m.fl. . Sa snabbare man är framme, sa snabbare kan man bjuda pa retouren.

I Tyskland har redan massor fra folket byte fra Järnvägen till fjärrbussarna sedan 2013. Efter aktuellt pressinfo har varje 2. fjärrbusspassagere tidigare bokat tyska järnvägen. Men till idag var fjärrbussarna mycket billigare än taget - men oftast langsamare ocksa. Fragan är nu om det kommar en helt ny expressbusnätet och denna typ bussen är i stor sätt ej mer langsamare än taget - men dessutom billigare - vad händer nu ?

Om man har f.eks. en mässan i Frankfurt och därefter en konferens i gamla tyska huvudstaden Bonn. Boka man i sa fall taget
http://cache4.asset-cache.net/gc/545066791-deutschland-ice-543-gro%C3%9Fraumwagen-ice2-2-gettyimages.jpg?v=1&c=IWSAsset&k=2&d=X7WJLa88Cweo9HktRLaNXkWM4R4mX16dDKSuJY6eS1%2FPVJcr2EEEDWn1j8O5zyCpBSyIi%2B9jboJIDCH7eYyOBQ%3D%3D
(ICE 2.klass inkluderat smabarn, fotbollfangrupper, svensexa, ungdomsgrupper, 25% av taget har försening, oftast smutsigt interior m.fl. - men ej WIFI) eller nya mini-express-postbussen:
http://lookinforjonny.com/wp-content/uploads/2014/04/S_OE_INT_005.jpg
http://www.diewert.de/wp-content/uploads/2015/04/17Mercedes-Sprinter-Luxury-Car-Business-Van-Viano-Exclusive.jpg
inkluderat fri läsk, fri snack, WIFI och förmodligen mycket lugnt i bussen p.g.a. de flesta andra persongrupp väljer mycket billigare andra stora fjärrbussarna eller taget... .
(Där finns ej originalfoto fra interioren - sa förmodligen en mix mellan denna 2 bilden, övre är en "normala" langsamt stora Scania-Postbussen, nedre än minibuss fra samma typ, samma fordonsstorlek)

Mitt val är i alla fall minibussen, det är som en business-class i fjärrbuss - men fragan är vad det flesta tyskarna tänkar... . Om det skulle blir framgangsrik finns 2017/2018 en massor fra minibusslinjer i Tyskland och järnvägen far mycket mer förluster - ocksa i 1.klass.

http://www.tt-owners-club.net/uploads/pics/Bild06_01.jpg
(ICE 1.klass - extremt dyrt i tyskland - enkelbiljett kostar normalt mer än € 100,- och upp till € 237,- !)


Joakim Wahlberg

Förstår såklart att det är jobbigt för flygresenärer att byta tåg, helt klart en fördel utan byte, men vill man resa billigt med tåg går det. Och självklart är 1a klass dyrt, men även i 1a klass hittar jag billigare biljetter, beror ju helt på när du bokar uppenbarligen, men hittar resor 1a klass från 39€ också inom 2-3 veckor. Sen det är ju också betydligt bekvämare att åka tåg än att sitta och guppa omkring på gummihjul.

Fast även ICE börjar ju få WiFi i 1a klass, om det inte redan finns i dem flesta tågen. Och att det är smutsigt tycker jag inte de gånger jag åkt ICE. Rent och snyggt är mitt intryck. Och vill man ha lugn och ro finns det väl tyst avdelning i ICE? Vill minnas att jag råkat sätta mig i det nån gång...  ::) ;D

Nääe, skulle aldrig sätta mig på gummihjul om det finns stålhjul att välja på en längre sträcka. Har gjort det misstaget en gång, usch, aldrig igen.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

bussexperte

18-åring från Enhörna, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar.

Självklart väljer DU järnvägen. Tips: Där finns "Deutschlandpass" fra tyska DB varje sommaren, 30 dagar alla taget inkluderat, ocksa ICE. Jag har flera ganger väljat denna option för business 1.klass-biljett och har mycket daliga erfaringer (ocksa mycket smutsigt interior !) med ICE. Och 2.klass är absolut ej akceptablet i tyskland för "normala" resenär. (Normala resenär = ej ungdom, ej studerande, ej studenter). För ungdomer är det ocksa lätt at byte taget - normala tyskar vill endast byte om där finns ingen annan väg. Det är en grund ocksa varför fjärrbussarna är mycket framgangsrik i Tyskland - dom bjuder mycket mer direktförbindelse än järnvägen. Jag tyckar att järnvägen i Sverige är ocksa bättre än i Tyskland. Vi har aktuellt under 2015 at 25% av ICE är försenad ! Och oftast fungerar det ej med anslutning och byte - sa har man snabbt 1-2 timmer försening och fjärrbussen i stället är ej mer langsamere.

Detta är ocksa en sak fra persönlig grundphilosophie. En del fra resenär tyckar att det är mer bekvämere (f.ex. fällbara säten) och lugnare i fjärrbussen - andra resenär tyckar att det är bekvämare i taget - som du. Men i tyska ICE är det ocksa generellt ej tyst - tänk pa pa dom ständiga informationer fra tagpersonalet ocksa, eks. ICE Berlin-Ostbahnhof - Düsseldorf, där finns 9 ganger "hjärtligt välkommna i ICE XXX fra Berlin till YYY med stopp i XXX. Till Hamm kan du byte i andra delen, där finns bordrestaurant, taget är försenad XXX minuter men vi informerar om anslutningar... + 9 ganger "inom nagra minuter stopper vi XXX. Du har fäljande anslutningar 1) 2) 3) 4) 5) 6) vidare info vid stationspersonalen... " och "Thank you for travelling with Deutsche Bahn". Tillkommar flera specialla info oftast om mat i bordrestaurang om det är tomt - vad är mycket oftast. Men resenär som vill till Dortmund, Essen, Bochum, Duisburg eller Düsseldorf vill ha ej informationer om anslutningar i Wolfsburg, Hannover, Hamm eller Bielefeld.
Andra problemet är belysning - i ICE är det alltid mycket kraftigt belysning - ocksa i natten, tillkommer 2-3 ganger visning av biljett p.g.a. personalbyte - sa det är ej möjligt at sitta flera timmar i lugn och ro i tyska ICE. Extrem är det med info i internationala ICE, fra Amsterdam f.eks. - där tar det mellan 8 och 11 minuter med alla info i 3 sprak (nederländisk, tysk och engelska) - dät är en extremt belastning ca. varje 20minut i Oberhausen, Duisburg, Düsseldorf, Köln etc. - i västra Tyskland finns en stop oftast varje 10 till 30 minuter.
http://www.bahnreiseberichte.de/031-Erzgebirge/31-05ICE-T-1Klasse.JPG
http://www.tagesschau.de/multimedia/bilder/ice240~_v-videowebl.jpg
http://static.bz-berlin.de/data/uploads/multimedia/archive/00449/ICE-_berf_llt_449859a-1024x576.jpg
http://www.daserste.de/information/ratgeber-service/markencheck/videos/ueberfuellter-bahnsteig-102~_v-varxl_9505fe.jpg (Hamburg Hbf.)
http://media1.faz.net/ppmedia/video/1795115743/1.1002559/article_multimedia_overview/komfortableres-ambiente-fuer.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-rFxYwYy4M00/UgK-BDavxvI/AAAAAAAAAbg/m4Bzjcptlco/s640/blogger-image--2143818957.jpg
http://www.wz.de/polopoly_fs/1.640137.1303484814!/httpImage/onlineImage.jpg_gen/derivatives/landscape_550/onlineImage.jpg
https://c2.staticflickr.com/6/5503/11432265024_c6ff90f12b_b.jpg
http://www.n-tv.de/panorama/Bahn-kaempft-gegen-den-Sommer-article1037041.html
I sommaren är det ocksa oftast att klima ej fungerar i ICE-taget... .
http://www.welt.de/wirtschaft/article106381146/Mit-diesen-Tricks-umgehen-Sie-rappelvolle-Zuege.html
I Tyskland är det sa att man kan köpa biljetter dessutom taget är fullbokad - sa det är en normalt bild pa manga sträckorna fredagar och söndagar. Om en tag är överbokad extremt far man 25,- € tillbaka om man lämnar taget direkt... .

Tänk ocksa pa personer med rullande stora baggage, barnvogn, skidor m.fl. - där finns alltid "action" i taget - nagra personer diskuterar,  pratande med mobilen, där finns stora hundar oftast - man kan ej jämföra X2000 med ICE - jag tyckar at X2000 och SJ är mycket bättre än järnvägen i Tyskland i manga saker.

I fjärrbussen däremot är det mörkret vid kvällen och i natten - man sitta i lugn och ro, kan sova lite, lugna av och där finns ej informationer av föraren som man inte vill har - där finns mycket mindre antal stop ocksa, ej smabarn, ej mobilen och pratade människor, ej ungdomsgrupp. Vidare problem i Tyskland är at generellt där finns ej fällbara säten i taget. Ocksa i 1.klass är det ej mögligt - man maste sittar alltid.   

För prisjämföring:
I Tyskland nästan alla vill resa fredagar och söndager pa eftermiddag. Sa i varje prisjämförning vi tar denna prisen. Mondagar, Tisdagar, Onsdagar de flesta taget är nästan tomt eller daligt bokad. Därför gäller special-erbjudande fra DB (som aktuella 55,- € biljett) alltid ej pa fredagar = ej interessant för "normala" resenär. Deinbus.de har oftast blijetter för 1 cent, men kanske onsdagar klockan 7:00 - men det spelar ingen roll. Men fjärrbussarna är oftast mer flexibelt, vissa sträckor trafikerar 2 X eller 3 x sa mycket avganger pa fredag/söndag som pa onsdag t.eks. .

John P

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 december 2015, 22:25:18 PM
Med outbildade, uttröttade och orutinerade förare

Själva minibussarna ser ju fina ut, en nackdel är ju dock att det ej finns toalett ombord, men annars ser de hel ok ut, ja rent av lite lyxiga...
Den största anledningen som gör att inte jag skulle åka med dessa minibussar är att de ej körs med yrkesförare. Att föraren är nykter går ju att kolla med alkolås,  men hur vet man i övrigt att det är en person som är lämpliga att köra ?
Är personen utsövd och pigg? -Trötta förare är en stor säkerhetsrisk.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           
Personer som tar vissa mediciner är inte lämpliga att köra. m.m
Kör personen ansvarsfullt, tryggt och säkert ??
Med andra ord,  många frågor och svårt att säkerställa att det är en lämplig förare....

Nej, skall man köra betalande passagerare i kommersiell trafik så skall det vara en yrkesförare bakom ratten !
Om detta system blir vanligare riskerar det att försämra föraryrkets status ännu mer.
Jag vet att det i Södermanland  ,med stöd av Länstrafiken,körs en "Bybuss" som körs av invånarna i byn. Detta  tycker jag dock är en liten annan sak då det finns en annan personkännedom och att det ändå är en begränsad skara människor som kör och inte i princip vem som helst... (Jag är inte helt uppdaterad vad det gäller Bybussen i Södermanland, ni som vet mer får gärna  utveckla eller rätta mig !)
Bussförare på Nobina Trollhättan.

bussexperte

Josa - angaende förare - der finns aktuellt ej info - sa vi maste väntar pa första rapporter om testkörning fra personer t.eks. fra tysk bussforum.
Men jag tror i alla fall at det blir förare som kör aret runt - men för minibussar behövs ingen körkort för buss. Det gör det enklare och kanske lite billigare - men möjligtvis insättar Postbussen ocksa pa normala "riktiga" busförare i minibussen. Vid Matzes Minibuss f. eks. kör varje dag samma förare (han själv buss 1 och personer fra sin familj buss 2), vid minibusser pa transferlinjer runt om flygplatsen Weeze f.eks. (Essen-Duisburg-Weeze, Arnheim/Nijmegen-Weeze) är det Taxi-förare som kör med Ford-Transit-bussarna.

Men risk att en bussförare är trött eller drunkna eller har tagit medicin har man i alla busserna. I Tyskland finns ocksa normalt ej alkohollas. Vi har ocksa ej problemer med yrkesförare - der finns manga lediga jobb för bussförare i Tyskland. Om theoretisk nagon svensk förare vill flytta till tyskland - nästan alla resbyran, bussföretagere, stadsbussbolaget, fjärrbussbolaget bjuda jobkontrakt direkt. Det är en grund av varför politikern i Tyskland öppna dören för miljoner flyktningar fra Syrien m.fl. . I mycket andra länder finns arbetslösa - men i Tyskland mangler det med personer som vill jobba som förare,  i hotel, i restaurang, som sjukvard/sköterska, lantbruk m.fl. .

Jag tyckar att det är bara lite osäkert med berlinshuttle.de mot Stuttgart - där väljer passagerare själv en person som förare direkt före avgang... . De andra minibussar kan man mer ser som en minigrupp-fjärrlimousinenservice.

John P

Citat från: bussexperte skrivet 22 december 2015, 14:00:49 PM
Josa - angaende förare - der finns aktuellt ej info - sa vi maste väntar pa första rapporter om testkörning fra personer t.eks. fra tysk bussforum.
Men jag tror i alla fall at det blir förare som kör aret runt - men för minibussar behövs ingen körkort för buss. Det gör det enklare och kanske lite billigare - men möjligtvis insättar Postbussen ocksa pa normala "riktiga" busförare i minibussen. Vid Matzes Minibuss f. eks. kör varje dag samma förare (han själv buss 1 och personer fra sin familj buss 2), vid minibusser pa transferlinjer runt om flygplatsen Weeze f.eks. (Essen-Duisburg-Weeze, Arnheim/Nijmegen-Weeze) är det Taxi-förare som kör med Ford-Transit-bussarna.

Men risk att en bussförare är trött eller drunkna eller har tagit medicin har man i alla busserna. I Tyskland finns ocksa normalt ej alkohollas. Vi har ocksa ej problemer med yrkesförare - der finns manga lediga jobb för bussförare i Tyskland. Om theoretisk nagon svensk förare vill flytta till tyskland - nästan alla resbyran, bussföretagere, stadsbussbolaget, fjärrbussbolaget bjuda jobkontrakt direkt. Det är en grund av varför politikern i Tyskland öppna dören för miljoner flyktningar fra Syrien m.fl. . I mycket andra länder finns arbetslösa - men i Tyskland mangler det med personer som vill jobba som förare,  i hotel, i restaurang, som sjukvard/sköterska, lantbruk m.fl. .

Jag tyckar att det är bara lite osäkert med berlinshuttle.de mot Stuttgart - där väljer passagerare själv en person som förare direkt före avgang... . De andra minibussar kan man mer ser som en minigrupp-fjärrlimousinenservice.

Ok ! Det var nog berlinshuttle.de jag tänkte på och trodde att  något liknande systemet  även gällde  hos Postbus.  Om  föraren är anställd tycker jag att det verkar ok,  men denne bör  också vara någon form av yrkesförare i botten, främst då buss/taxiförare.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Taunusch

Jag skulle helst se det här som ett aprilskämt. Ska någon helt okänd person sitta och köra åtta personer i klädda filtar med en Colaburk i handen i 160 km/h med en Renault Trafic samtidigt som två hundar gläfsar i nacken?

Byabussen som kör skolskjuts för Dunkers skola och bybor till närmaste samhället Malmköping framstår, och är enligt bedömning rena proffsverksamheten i denna jämförelse.

bussexperte

#13
 :D   Jo - men Colaburk är gratis :)

http://www.schnauzen-blog.de/wp-content/uploads/2015/02/mitfahrgelegenheit-mit-hund.jpg
http://www.matzes-minibus.de/assets/templates/matzes-minibus/image/gallery/big/4.jpg
https://busliniensuche.blob.core.windows.net/public-images/hoodiepillow.jpg
Sa om man vill ha det lite mer privat är det möjligt... .

Offenbart gar Berlinshuttle bra - där finns delvis fullbokade Renault-Traffic pa bokningssida och Matzes Minibus kör numera 2 ar sedan. Han startar i Berlin direkt fra bästa hallplatsen 6 direkt framför väntesaalen i stora bussterminalen ZOB. Ej aprilskämt... . Speciellt för personer som äggs hundar offenbart en bra transportlösning... .

http://www.berlinshuttle.de/system/html/A_BerlinShuttle_Abfahrt-b8992cc3.jpg
http://www.berlinshuttle.de/system/html/A_BerlinShuttle_Gepaeck_einladen-143d8243.jpg

Där finns flera andra ocksa:
http://1.bp.blogspot.com/-XEBbf9OyAag/VZAYoA_C2CI/AAAAAAAANJY/RrvllVJJ47g/s1600/DSCI1101.JPG
(EST Lorek)
http://www.easy.com/images/stories/2015-05-15-easybus-paris.jpg
Easybus ParisCharlesdeGaulle-Louvre + GenevaFlygplats-Chamonix
http://www.airport-weeze-shuttle.de/haupthp/assets/images/shuttlebus-weiss001.png
(Minibusslinje Essen-Duisburg-Moers-Weeze-Arnheim/Nijmegen, kör upp till 160km/h)
http://berlineks.com/wp-content/uploads/2014/07/DSC01338-1024x768.jpg
(Berlin Alexanderplatz-Szeczin/Stettin)