Lite kantstött i Hedemora

Startat av Greger Larsson, 09 december 2015, 19:46:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Jonas Gustafsson

Härlig bild på GDG-bussar. Från vänster ser vi GDG 1751, 1755 och längst till höger möjligen 1678, om det står 888 efter CUZ på plåten, vilket jag i o f s inte tycker det gör. Men 1678=CUZ888 är den enda GDG-buss jag hittar med bokstäverna CUZ på SBH. Bussarna är ScV BF76 som är märkta med Höglundsloggan men karosserade på Arvika Karosserifabrik istället för på Säfflefabriken.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

1896

Härlig miljöbild. Garaget låg också vid busstorget, med en originell lösning, under butiker som hade entré mot en gata i ett annat plan, garaget finns kvar än idag, fast jag tror inte att det nyttjas till något.

Ulf Berlin

Härlig bild från hur det såg ut"på landet"utanför de relativt nyare stadsbussarnas(ex CR 76 m fl)områden:)
Är"Norberg"skylten påhäktad på busstaket?/Ulf

1896

Citat från: Ulf Berlin skrivet 10 december 2015, 19:21:22 PM
Härlig bild från hur det såg ut"på landet"utanför de relativt nyare stadsbussarnas(ex CR 76 m fl)områden:)
Är"Norberg"skylten påhäktad på busstaket?/Ulf

Gamla buss stationen i Hedemora hade plåtskyltar med destinationerna hängande över busshållplatserna, Norberg skylten är nog den yttersta skylten, man ser ju stolpen som skyltarna var fäst vid också. Fast jag är osäker på om det fanns busstrafik mellan Hedemora och Norberg ? Bevisligen så fanns det en hållplats, och således borde det alltså även ha funnits busstrafik mellan orterna. Någon som vet mer ?

1896

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 09 december 2015, 20:49:12 PM
Härlig bild på GDG-bussar. Från vänster ser vi GDG 1751, 1755 och längst till höger möjligen 1678, om det står 888 efter CUZ på plåten, vilket jag i o f s inte tycker det gör. Men 1678=CUZ888 är den enda GDG-buss jag hittar med bokstäverna CUZ på SBH. Bussarna är ScV BF76 som är märkta med Höglundsloggan men karosserade på Arvika Karosserifabrik istället för på Säfflefabriken.

//Jonas G

Enligt fordonslista daterad -83, så var 1751 & 55 placerade i Hedemora, 1678 var placerad i Avesta, så det kan gott vara 1678, då Avesta dels säkert hade turer till Hedemora, och dels då säkert viss service på Hedemora bussar gjordes i Avesta, 1678 skulle i så fall tillfälligt kunna vara inlånad till Hedemora.

Sven W

Hej

Jodå, visst fanns det busstrafik mellan Hedemora och Norberg. Det var Norbergs Busstrafik som körde där, vägen över Sjulsbo - Ingolsbenning. Jag vill minnas att linjen inte fanns kvar när bolaget övertogs av VL. Det här var den enda linjen i Hedemora som inte var GDG´s.

Hälsningar
Sven

1896

När tog VL över Norbergs busstrafik ?  ???

En tidtabell över busstrafiken mellan Hedemora och Norberg hade varit enormt spännande att se.  ::)

Sven W

Hej

Tidtabellen för linjen Norberg - Hedemora tillhör världens enklaste. Se här hur det såg ut 1975:

Norberg     0953
Hedemora 1038

Hedemora  1300
Norberg      1345

Turerna gick helgfria torsdagar.

1963 gick trafiken 3 dagar i veckan.

Jag tror att VL-övertagandet var 1977. 6 bussar överfördes. De fick VL-nr 431-436.

Hälsningar
Sven

1896

Stort tack Sven, ja, det var en enkel tabell, jag har ifrågasatt varför det inte finns busstrafik direkt mellan dessa orter både hos Dalatrafik och VL, svaren har dock uteblivit, detta utan vetskap om att det överhuvudtaget har existerat busstrafik mellan orterna. Så detta var oerhört intressant info.  :)