H50 (?)

Startat av Peter Rost, 09 december 2015, 00:34:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Hade SL inte någon bevarandeplan av någon H50? (Volvo B59).

Under Spårvagnensdag 1992 var det meningen att Spårvägsmuseets Büssing 4249 skulle köras i museitrafik till och från museet, tillsammans med övriga veteranbussar - men den var obrukbar den aktuella dagen, och istället lånade Hornsberg ut en H50. - Dessa togs ur trafik 1992. Lite tråkigt att ingen H50 blev bevarad. Vet att dessa var rätt opopulära av majoriteten bland förarkåren. - Själv tyckte jag att dom var rätt festliga att åka i. ;)

//Peter

K R

Hej!

Den vagn som användes på den dåvarande veteranbusslinjen 86 mellan Spårvägsmuseet och Norrmalmstorg var H50 5094, som natten till den aktuella Spårvagnens Dag hade gått i trafik på linje 91. Dess förare gick hem för att få sova några timmar innan det var dags att gå ut och bevista Spårvagnens Dag. Något förvånad kunde han konstatera att hans vagn från nattpasset på linje 91 hade förvandlats till veteranbuss...

H50 5094 är f ö fortfarande existerande då den sedermera i SL Buss regi förvandlades till scenbuss med användning bl a i samband med vattenfestivaler o dyl. Nummerändrades efterhand till 4000. Bussen är numera privatägd och sågs senast i tjänst som disco-/partybuss uppställd på Sveavägen i samband med Stockholm Cruising, som traditionsenligt genomförs efter den årliga bilträffen Wheels Nats i början av augusti, som arrangeras av biltidningen med samma namn.

mvh K R

Railmaster

Klart att det hade varit kul med en H50 men hundra gånger hellre en H59 och det är nog en ganska spridd uppfattning och var det även på den tiden! :)

Björn Forslund

Det är väl så att det beror mycket på engagerade entusiaster om något skall bli bevarat. Det finns många busstyper som rullat för SL som aldrig har blivit bevarade så H50 är inte ensamma om att ha gått ur tiden.