Problem vid sökning i Svensk Busshistoria

Startat av Harald Nordius, 06 december 2015, 19:07:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Harald Nordius

Jag skrev Söne Trafik AB i sökfältet på Svensk Busshistoria. Då fick jag en lista med Scania-Vabis med kaross från Hägglund & Söner som har ägts av något företag med trafik i namnet. Hur 17 ska jag förklara för sökmotorn vad jag vill ha? Förr var det en bättre sökdialog där man kunde specificera chassi, kaross, ägare o.s.v. Jag förstår inte varför den togs bort ersattes med en "dum" sökdialog.

Staffan Sävenfjord

Sådana frågor tas med Uffe direkt och inte via Bussnack.

info(a)svenskbusshistoria.se

CW66

Jag håller med Staffan - men kan ändå ge ett kort svar eftersom jag aldrig fick något mail med en fråga.

Många tycks tro att Svof och Svensk Busshistoria är samma sak, vilket det ABSOLUT inte är.

Frågor måste ställas till mig, för det är min sida och har inget som helst med BussSnack eller Svof att göra.

Dock håller jag i sak med - sökfunktionen är inte perfekt. Ibland måste man specificera mer för att få ett finare sökresultat, alternativt sortera och ta sig tid att gå igenom lite om man bara vill ha allmänt.
Det går att skriva in kaross och/eller chassi tillsammans med Söne och få upp just dessa - precis som en "google-sök" - ju mer du skriver in - ju finare sökresultat får du.

Dock var gamla versionen mycket tungjobbad för servern med timeouter etc och den orkade helt enkelt inte med.

Alternativet är att låta de som använder sidan betala så jag kan göra något ännu bättre - men frågan är om de som besöker sidan vill det?

Mvh Uffe

Harald Nordius

Tack för svaret. Jag vet att Svensk Busshistoria inte är detsamma som SvOF, men jag antar att det finns fler än jag här som har sökt i databasen, så därför tänkte jag att någon kanske kunde ge ett tips.