London i november 1982

Startat av Hasse L, 04 december 2015, 13:18:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

I början av sommaren i år började nya LT att rulla på linje 73 till Stoke Newington, så det fick bli en resa dit under besöket i London nyligen. Väl hemma igen hittade jag en äldre bild från ändstationen i ungefär samma vinkel som den nytagna:

73:an passerar inte något av garagen, Tottenham (1982) eller Stamford Hill (2015), så pauser och raster tas vid ändstationen. En RCL på en "kortvändande" 149:a syns också.
Överkurs: 1982 var den andra ändstationen Hammersmith (söndagar Hounslow), så ett garage i västra London bidrog också; den hösten var det Riverside Garage, beläget i det kvarter som nu inrymmer den nya busstationen i Hammersmith.

LT496


Linje 243 utgår från Wood Green och passerar genom Stoke Newington. På den äldre bilden är RM1856 på väg mot centrum skyltad Holborn Circus. Vändningen där skedde runt några kvarter precis som trådbussarna på linjerna 543/643 hade gjort från 1939 till 18 juli 1961.


Arrivas HV11 är en Volvo B5LH / Wrightbus från 2011, en av många elhybrider som har levererats sedan ungefär fem år tillbaka. Sådana har också trafikerat linje 73 sedan ledbussarna avpolletterades i september 2011.
År 2000 förlängdes linjen till Waterloo Station.

Ted Selander

Hear, hear! Om man kan säga det om ett skrivet bidrag. Väl formul- och illustrerat.

BD



Vilket fabrikat på chassi resp kaross?

Lars_L

Citat från: Hobgoblin skrivet 04 december 2015, 13:18:34 PM

73:an passerar inte något av garagen, Tottenham (1982) eller Stamford Hill (2015), så pauser och raster tas vid ändstationen. 

Utomordentligt trevliga bilder och trevligt reportage! Däremot har man väl, om vi tar i nutid, avlösningar för rast och av/på pass, vid Essex Road, Dove Road, och under mellantrafiktiden kör man faktiskt en del turer till Stamford Hill för rastavlösning.  Är ju relativt kort körtid från Stoke Newington.

Rätt lång Paus har man dock av tradition vid ändhållplatserna generellt i London (på de långa linjerna). Någon kaffeavlösning av Stockholmstyp finns ju inte, om än ofta bra vändmarginal vid ändstationerna för återhämtning- såvida det inte har blivit förseningar vill säga...

Inlägget är signerat Lars Lundqvist