Gotlandsbuss tackar nej till körningar

Startat av preacher, 02 december 2015, 10:14:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

preacher

Länk från sr.se
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6315108

Konstigt att tacka nej till extrakörningar.
Resultatet blir ju att vi skickar över fler fordon till Gotland o därmed behövs ju mindre hjälp från "lokala" bolag.
Tycker man inte det är bra att få mer jobb så egna förare kan få upp sin tid.  ???

Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Ersa

Stora avtalsområden är väl bekväma för beställaren (i detta fall Migrationsverket), men kan ju ställa till med praktiska bekymmer för det företag som tar hem trafiken i de geografiskt stora områdena.
Visst vore det bra om alla kunde samarbeta, men det finns säkerligen många medelstora och mindre företag som tröttnat på att de aldrig kan få egna kontrakt pga de stora ansvarsområdena som kräver stordrift. Utan att veta själv kanske man kan anta att det inte alltid är "guld och gröna skogar" att bara få agera underentreprenör då och då, på kort varsel, utan några garantier för framtida uppdrag?

Observera att detta är generella tankar, ej bundna till just Gotland eller något annat område.

BSB101

Inget konstigt att tacka nej till jobb. Det gör varje seriöst företag om man anser att villkoren är ogynnsamma på ett eller annat sätt.

Lars-Håkan_E

Citat från: BSB101 skrivet 04 december 2015, 18:39:21 PM
Inget konstigt att tacka nej till jobb. Det gör varje seriöst företag om man anser att villkoren är ogynnsamma på ett eller annat sätt.

På vilket sätt har det varit ogynnsamt?

Lars_L

Citat från: BSB101 skrivet 04 december 2015, 18:39:21 PM
Inget konstigt att tacka nej till jobb. Det gör varje seriöst företag om man anser att villkoren är ogynnsamma på ett eller annat sätt.

I det här fallet torde väl Bergkvara vara beredda att till och med gå med förlust på körningen, då det blir ännu dyrare att ha en buss extra stationerad på ön. Tror nog förhandlingsvillkoret skulle vara rätt bra för Gotlandsbuss om man nu var ute efter att förhandla om priset Trafiken till Gotland är ju dessutom småpotatis sett till hela avtalets värde - det har ju alltså liten betydelse för Bergkvara hur det ekonomiska utfallet blir på dessa körningar. Så länge det blir billigare än att ha en egen buss stationerad på ön, så lär man väl vara beredda att förhandla.

Får nog en känsla av att det är lite "Gotlandsnationalism" i detta. Trots att man på Gotland nog knappast är överlastad med extra körningar så här års, så extrakörningarna är nog ändå välkomna bland förarna skulle jag tro. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

BSB101


Lars-Håkan_E

Citat från: BSB101 skrivet 18 december 2015, 20:06:18 PM
Får du fråga Bergkvara om.

Eftersom du svarade så säkert att villkoren var ogynnsamma tyckte jag att du kunde utveckla det eftersom du i a f gjorde det intrycket att du var insatt i frågan.

mittlinje

Det måste väl vara bättre att gå plus minus noll och ge förare arbete än att tvinga in dem i åtgärder som innebär att myndigheten Arbetsförmedlingen kopplas in? Nu känner jag inte till vilken ersättning som erbjuds men i slutändan har arbetsgivaren också ett visst ansvar. De som arbetar med säsongsarbetet (typiskt gotländskt) får också räkna med mindre ersättning under lågsäsong, givetvis inte så man går minus.